Skip to main content

Posts

Showing posts from May, 2012

ဗ်တိေရက (ျမင့္သန္း)

“It takes a lot of time to be a genius, you have to sit around so much doing nothing, really doing nothing.” ~Gertrude Stein, Everybody’s Autobiography (1973) ၿပီးခဲ့တဲ့ ခုႏွစ္ဆယ့္ႏွစ္နာရီဟာ ဘယ္လိုကုန္သြားမွန္း မသိလိုက္ဘူး။ အခ်ိန္ေတြ၊ နာရီေတြ၊ ရက္ေတြ၊ ေနရာေတြ ဘယ္ေရာက္သြားမွန္း မသိဘူး။ လူရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္က တစ္ဆယ့္ရွစ္လက္မပတ္လည္ဟာ မမွတ္မိႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေျပာင္းေျပာင္းသြားတယ္။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပတ္၀န္းက်င္ပတ္လည္က တစ္ဆယ့္ရွစ္လက္မဟာ သူ႔ပိုင္နက္ပဲ။ ဒါေပတဲ့ အဲဒီပိုင္နာဟာ တစ္ခါတေလ ရွာမရေတာ့ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ကၽြန္ေတာ္ျဖစ္ေနရျခင္းအတြင္းမွ ေပ်ာက္ဆံုးေနတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္အျပစ္ခ်ည္းပဲ မဟုတ္ဘူးထင္တယ္။

သီးသန္႔ဆန္တဲ့ လိပ္ျပာ

ကၽြန္ေတာ့္မွာ ပိုးမႊားေတြကိုေၾကာက္တဲ့စိတ္အခံ ရွိခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ေရာက္ေနတဲ့ ေဘာက္ဖတ္တစ္ေကာင္နဲ႔ အေတြ႕မွာ ေရာဂါကိုယ္တိုင္ ဖ်ားနာသြားရတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ပုခံုးေပၚ လာနားတာ အရွားပါးဆံုးလိပ္ျပာ မဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ပုခံုးေပၚ လာနားတဲ့ လိပ္ျပာဆိုတာ တကယ္ကို ရွားတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ကမၻာေပၚမွာ တစ္ေကာင္တည္းရွိတဲ့ လိပ္ျပာကို ကၽြန္ေတာ္ရွာေဖြေတြ႕ရွိခဲ့တယ္။ အခုေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္မွာ သီးသန္႔ဆန္တဲ့ လိပ္ျပာေလးကို ခ်စ္မိတဲ့ စိတ္အခံနဲ႔။ ေတဇာ (လေရာင္လမ္း) ဇူလိုင္၊ ၂၀၁၁

ျပတင္းေပါက္ (ျမင့္သန္း)

သူ႔မွာ ဘာမွ ပူစရာမရွိဘူး။ သူ႔အတြက္ ျပတင္းေပါက္တစ္ခု ရွိေနတယ္။ ျပတင္းေပါက္ဟာ သူ႔ဘ၀ပဲ။ သူေနတဲ့အိမ္ႀကီးကို `ဂႏၳ၀င္စံအိမ္´ လို႔ ေခၚတယ္။ `ဂႏၳ၀င္´ ဆိုတာ အေတြးသက္သက္ထဲမွာပဲ ရွိတယ္လို သေဘာထားသလား မသိဘူး။ ဘာလို႔ အဲဒီလိုေခၚသလဲ ဆိုတာကိုေတာ့၊ ဒီအိမ္ႀကီးကို ေဆာက္ခဲ့တဲ့သူ ဘိုးေအႀကီးကို သြားေမးမွပဲ။ သူ႔ဘိုးေအႀကီး ေသတာက ၾကာၿပီ။ အိမ္ႀကီးေဆာက္ထားတဲ့ ျခံ၀င္းေထာင့္က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းနဲ႔ဆက္ေနတဲ့ ေျမေပၚမွာ သခ်ဳႋင္းကေလးရွိတယ္။ သခ်ဳႋင္းဆိုတာက အသက္ရွိတဲ့လူေတြနဲ႔၊ အသက္မရွိေတာ့တဲ့လူေတြ ဆံုတဲ့ ရပ္၀န္းပဲ။ အသက္ရွိေနေသးတဲ့လူေတြအၾကားက အသက္မရွိေတာ့တဲ့လူေတြ ေနတဲ့ေနရာ။ `ဂႏၳ၀င္´ လို စိတ္ကူးၾကည့္စရာ မဟုတ္ဘူး။ သူ႔ဘိုးေအႀကီးဂူ အဲဒီမွာ ရွိတယ္လို႔ေျပာတယ္။ သူ႔အေမ၊ သူ႔အေဖ ဂူေတြလည္း အဲဒီမွာ ရွိတယ္လို႔ ေျပာၾကတာပဲ။ အဲဒီသခ်ဳႋင္းကေလးက သူတို႔မိသားစု သခ်ဳႋင္းကေလးလို႔ ေျပာရလိမ့္မယ္။ အေဖရွိတုန္းက အဲဒီဘက္ လမ္းေလွ်ာက္ေလ့ရွိတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ တစ္ခါတေလ သူ႔အေဖဂူေပၚမွာထိုင္ရင္း သူအေဖကို စကားေျပာသတဲ့။ ဘာေတြေျပာမွန္းေတာ့ မသိဘူး။ ဘာေၾကာင့္ေျပာသလဲဆိုေတာ့၊ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့လူက အရင္ေသသြားတဲ့လူကို သြားၿပီးစကားေျပာစတမ္းလို႔ ကတိက၀တ္ရွိခဲ့ၾကလို႔တဲ့။ အေဖက

ေၾကြ

ျဖစ္ႏိုင္ေျခနဲ႔ ပစၥကၡဟာ အတူတကြ ၿငိမ္သက္ အခ်ိန္မေရြးက်ကြဲသြားႏိုင္တဲ့ ကၽြတ္ဆတ္ဆတ္ ေၾကြထည္ကေလး အစြန္းမွာရပ္ ေကာ္ဖီပူပူေတြကို လံုျခံဳေအာင္ အၾကားအလပ္မရွိ သူေပြ႕ဖက္ထားပံုက ၿငိမ္သက္လို႔။ ေတဇာ (လေရာင္လမ္း) ဂ်ဴလုိင္၊ ၂၀၁၁

ေႏြပံုျပင္

ေပ်ာ္ရႊင္မႈဆိုတာကေတာ့ အားလံုး အတူတူလိုပဲ၊ ဒါေပမဲ့ နာက်င္မႈတစ္ခုစီမွာ သီးျခား၀ိေသသ ရွိတယ္။ ~ လီယိုေတာ္စတြိဳင္း သူကေတာ့ ကေလးေလးလိုပဲ၊ အိပ္ခါနီးတိုင္း ကၽြန္ေတာ့္ကို ပံုျပင္ေျပာခုိင္းတတ္တယ္။ အသံတစ္သံကို နားေထာင္ရင္း အိပ္ေပ်ာ္သြားရတာ၊ အနားမွာ တစ္စံုတစ္ေယာက္ရွိေနတယ္ဆိုတဲ့ ခံစားမႈက သူ႔ကို လံုျခံဳမႈေပးတယ္တဲ့။ ခက္တာက ကၽြန္ေတာ္က ပံုမေျပာတတ္တာပဲ။ ပံုႏွိပ္စာလံုးစီထားတဲ့ စိတ္ကူးယဥ္ပံုျပင္ေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား ဖတ္ဖူးခဲ့ေပမယ့္ ဖတ္ၿပီးသားေတြကို ကၽြန္ေတာ္က အဆီအေငၚတည့္ေအာင္ ျပန္ေျပာႏိုင္တဲ့ လူစားမ်ဳိးမဟုတ္ဘူး။ ငါလည္း မက္ဒူဆာ (Medusa) လို အေကာင္မႀကီးရဲ႕ ေခါင္းကို သြားၾကည့္ခဲ့မိလို႔ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ပဲ ကိုယ့္ရဲ႕ ဆြံ႕အမႈအေပၚ နည္းနည္းေဖာ့ေတြးရတယ္။ သူ႔ကိုေတာ့၊ ငါ ပံုမေျပာတတ္ဘူးလို႔ ခဏခဏ အသိေပးဖူးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒါက သူနဲ႔ ကၽြန္ေတာ့္ၾကားမွာ လံုေလာက္တဲ့ ဆင္ေျခတစ္ခု မဟုတ္ခဲ့ဘူး။ ေျပာတတ္တတ္ မေျပာတတ္တတ္ ေျပာလို႔ သူက တစ္ခ်က္လြတ္ ေျပာတယ္။ ဒီေတာ့လည္း ပံုျပင္ေတြကို လက္တမ္းေျပာႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားရေတာ့တယ္။ အဲဒီေတာ့မွပဲ စိတ္ကူးဉာဏ္ကြန္႔ျမဴးမႈ ဘယ္ေလာက္အားနည္းမွန္း ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ သတိထားမိတယ္။ ဖတ္ဖူးထားတာေလးေတြနဲ႔ ဆင္တူယိုး

လမ္း (ျမင့္သန္း)

လမ္း၏ ရွိျခင္းသည္လည္းေကာင္း၊ လမ္း၏ အတိုင္းအတာ၊ အကြာအေ၀းႏွင့္ အေကာင္းအဆိုးသည္လည္းေကာင္း၊ ခရီးသြားျခင္းကို အဆံုးအျဖတ္ မေပးႏိုင္။ လမ္းမရွိသည့္တိုင္၊ လမ္းဆံုးသြားသည့္တိုင္၊ ခရီးသြားတြင္ သြားစရာခရီး ရွိေနဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။ လူသည္ ခရီးသြားျဖစ္၍ ေလာကသည္ လမ္းျဖစ္၏။ `ေျခသလံုးအိမ္တိုင္ မြန္ဂိုတို႔၏ ေရွးစကား´ အျပင္ဖက္ကိုၾကည့္ရင္း အေဖ့ကို သတိရမိတယ္။ အေဖက ခရီးသြားရတာ ႀကိဳက္တယ္။ အျပင္ဖက္မွာ သစ္ပင္ေတြ ရိပ္ခနဲရိပ္ခနဲ ျဖတ္သြားေနတယ္။ တစ္ခါတေလ လယ္ကြင္းစိုက္ခင္းေတြ ေတြ႕ရတယ္။ အိမ္ေတြ၊ ဂိုေဒါင္ေတြ ေတြ႕ရတယ္။ ကြင္းေခါင္ေခါင္ထဲ ထံုးေစတီ ေသးေသးကေလး တစ္ဆူႏွစ္ဆူလည္း ေတြ႕ရတတ္တယ္။ ၿမိဳ႕ေတြရြာေတြ ျဖတ္ရင္ လူေတြကားေတြ ေတြ႕ရတတ္တယ္။ ခုလို အပူအပင္မရွိ ခရီးသြားႏိုင္တာမ်ဳိးဆိုရင္ အေဖသိပ္ေပ်ာ္မွာပဲလို႔ ေတြးမိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္လည္း ခရီးအေတာ္သြားခဲ့ဖူးတယ္။ ဒါေပတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ငယ္ငယ္ကဆို ေျမာင္းတကာအထြက္၊ ငျဖဴေလးတံတားဆီေတာင္ ေတာင္႐ိုးဆီက ကြန္ျမဴနစ္ေတြဆင္းလာၿပီး ဗံုးလာခြဲေလ့ရွိလို႔ ခရီးသြားရတာ စိတ္မခ်ရဘူး။ ကားရဲ႕ေရွ႕တည့္တည့္ မ်က္ေစ့တစ္ဆံုးက လမ္းကိုလွမ္းၾကည့္ရင္း အရင္က ဒီေနရာမွာ ဒီလည္းမရွိဘူးထင္တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ေျပာ

ေလွကားထစ္ေတြ (ျမင့္သန္း)

ဘာမွလုပ္စရာ မရွိဘူး။ ပ်င္းဖို႔ ေကာင္းတယ္။ ပ်င္းဖို႔ေကာင္းေတာ့ ဘာမွမလုပ္ခ်င္ဘူး။ ဘာမွမလုပ္ခ်င္ေတာ့လည္း ပ်င္းဖို႔က ပိုေကာင္းလာတယ္။ တစ္ခုခုလုပ္ခ်င္ေပတဲ့လည္း လုပ္စရာက မရွိဘူး။ မသာအိမ္ ဖဲ႐ိုက္မယ္ဆိုရင္လည္း ေလာေလာဆယ္ အသိအကၽြမ္းထဲက ေသတာ မရွိေသးဘူး။ ဖဲမ႐ိုက္ရေတာင္ အလကားခ်ထားတဲ့ ကြာေစ့ ၀ါးေနလို႔ရတယ္။ ကြာေစ့မဟုတ္ေတာင္ ေနၾကာေစ့ျဖစ္ျဖစ္ ၀ါးေနရရင္လည္း မဆိုးဘူး။ ဒါေပတဲ့ အေပါင္းအသင္းေတြက က်န္းမာေရး ေကာင္းေနၾကတယ္။ ဒီေတာ့ ဟိုေကာင့္ကို သတိရလိုက္မိတယ္။

ခ်ဳိးေခါက္ခံ ေခါက္ခ်ဳိးညီ

မွန္ဟာ တိက်စြာ ေရာင္ျပန္တယ္ အမွားမလုပ္ဘူး၊ ဒါေပါ့ သူက မစဥ္းစားဘူး တကယ္တမ္း စဥ္းစားၾကည့္ရင္ စဥ္းစားတာဟာ အမွားလုပ္ဖို႔ပဲဆိုပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆီေလ်ာ္သလို ေရာင္ျပန္တယ္ အဆင္ေျပသလို က်ကြဲတယ္၊ ဒါေပါ့ တစ္ခါပဲရမယ္ ၿပီးၾကံဳရာလူကို စူးရွေစတယ္၊ ဒါေတာင္ လာနင္းမွပါ မစဥ္းစားတဲ့ စိတ္အေျခအေနတစ္ရပ္ကို စဥ္းစားၾကည့္လို႔ မရခဲ့လို႔ပဲဆိုဆို။ စကားမစပ္ ကၽြန္ေတာ္ ပံုမွန္ မွန္ၾကည့္ေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ့္ ပံုမွန္ မွန္မွာ မျမင္ခဲ့ရဖူးဘူး။ ေတဇာ (လေရာင္လမ္း) ေမ၊ ၂၀၁၂

ေဆး႐ံု (ျမင့္သန္း)

ေဆး႐ံုကိုလာတဲ့လူေတြမွာ အေၾကာင္းရွိတယ္။ အနည္းဆံုး တစ္ခုေတာ့ ရွိၾကတာခ်ည္းပဲ။ အပ်င္းေျပ ဘယ္သူမွ မလာဘူး။ ဆရာ၀န္ေတြ ကုသေပးဖို႔လာတယ္။ လူမမာက ကုသခံဖို႔ လာတယ္။ သူနာျပဳေတြက ကုသမႈကို အေထာက္ကူျပဳဖို႔၊ သူတို႔ႏိုင္တာ လုပ္ေပးဖို႔။ သန္႔ရွင္းေရးအလုပ္သမားက သန္႔ရွင္းေပးဖို႔။ က်န္းမာေနတဲ့လူတစ္ေယာက္ ေဆး႐ံုထဲ ၀င္လာရင္ေတာင္ သူ႔မွာ လူမမာေမးစရာ အေၾကာင္းရွိတယ္။ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ရင္ေတာ့ စာမဖတ္တတ္လို႔၊ ေဆး႐ံုလို႔ ေရးထားတာကို မသိလို႔၊ မွားၿပီး၀င္လာတဲ့လူပဲ ျဖစ္မယ္။ 

ေရႊသုႏၵရီ

မိုးမလင္းမီ ေရႊသုႏၵရီေရ ကႀကိဳးေပ်ာက္မွာ စိုးမိသည္။ (xxx) အခုလို ခရီးေလွ်ာက္သြားေတာ့လည္း စိတ္၀င္စားစရာ လူေတြနဲ႔ ေတြ႕ရတတ္တယ္။ အေ၀းေျပးကားဂိတ္ကို ဟိုေကာင္က ဆိုင္ကယ္နဲ႔ လိုက္ပို႔တယ္။ ဂိတ္မွာ အထုတ္ခ်ထားၿပီး တစ္ခုခုစားဖို႔ စားေသာက္ဆိုင္ဘက္ ထြက္လာခဲ့ၾကတယ္။ မနက္ ေ၀လီေ၀လင္းပဲ ရွိေသးတယ္။ မၾကာခင္ျပန္ေတြ႕မယ္ ဘာညာ ႏႈတ္ဆက္စကား ေျပာျဖစ္ၾကတယ္။ ပထမဆံုးရပ္တဲ့ ေအာင္ခ်မ္းသာ ထမင္းဆိုင္မွာ ထမင္းမစားနဲ႔လို႔ ကၽြန္ေတာ့္ကို မွာေနတယ္။ ဘာလို႔လဲ အဲဒီဆိုင္က အဆိပ္ခပ္ထားလို႔လားလို႔ ျပန္ေမးလိုက္ေတာ့ ဘာမွျပန္မေျပာေတာ့ဘူး။ သြားခါနီးလာခါနီး စိတ္မခုခ်င္တာနဲ႔ပဲ တျခားဘက္ စကားလႊဲရတယ္။ ဒါေတာင္၊ က်ဳပ္ ဘြားေတာ္ ျပန္တုန္းကေတာ့ ၿမိဳ႕ျပင္အထိ ဆိုင္ကယ္ေမာင္းၿပီး လက္လိုက္ျပတာလို႔ သူက ေျပာေနေသးတယ္။ ႐ူးပါ့ကြာလို႔ပဲ အလိုက္သင့္ ျပန္ေျပာလိုက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ လမ္းမွာစားဖို႔ ကြမ္း၀ယ္တယ္။ ကြမ္းယာဆိုင္က ေကာင္မေလးက ဦးေလးက တကယ္ျပန္တာကိုးလို႔ ေျပာတယ္။ ငါက တကယ္မျပန္ဘဲ နင့္ကို ျပန္မယ္ေျပာမလားလို႔ပဲ ျပန္ေျပာရတယ္။ ကားေပၚတက္ခါနီးက်ေတာ့ ဟိုေကာင္နဲ႔ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျဖစ္တယ္။ သူ႔ဟာက ႏႈတ္ဆက္တာနဲ႔ မတူဘူး၊ ကၽြန္ေတာ့္လက္ကို တအား ျဖစ္ညွစ္ထားသလိုပဲ။