Skip to main content

အတိတ္ကို လြမ္းဆြတ္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ႏိုစတယ္ဂီယာ (Nostalgia)

Nostalgia ဆိုေသာစကားလံုးမွာ မူလပထမ ေဆးပညာေ၀ါဟာရ (Medical Term) တစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ စစ္အတြင္းက ေ၀းလံေခါင္ဖ်ားေသာ ေရွ႕တန္းစစ္မ်က္ႏွာမွ ရုရွားေၾကးစားစစ္သားမ်ား ခံစားရေသာ ေရာဂါအမည္ျဖစ္သည္။ မိမိ၏ေနရပ္ကို ျပန္လိုျခင္း၊ မိဘ၊ မိသားစုႏွင့္ အိမ္ကို လြမ္းဆြတ္သတိရျခင္း ျဖစ္သည္။ လြမ္းဆြတ္ျခင္းဆိုသည္မွာ အသက္ေသေလာက္ေအာင္လြမ္းေသာ လြမ္းဆြတ္ျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာလိုဆိုရင္ ရင္ကြဲနာက်ျခင္းလိုမ်ဳိး ျဖစ္မည္။ လြမ္းဆြတ္ျခင္းသကဲ့သို႔ စိတ္ခံစားမႈ (Emotion) တစ္ခုက လူတစ္ေယာက္ကို ေသေစႏိုင္ေလာက္သည္မွာ စိတ္၀င္စားစရာ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္မွ အဆိုပါစကားလံုးအား အရပ္သံုးစကားမ်ားတြင္ စတင္သံုးစြဲလာသည္။
Nostalgia ကို ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားတြင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတြ႕ရသည္။ လူတစ္ေယာက္ကို လြမ္းဆြတ္ျခင္းမ်ဳိး၊ ဥပမာ ခ်စ္သူ၊ မိသားစုလိုမ်ုိးမွ အတိတ္ကိုလြမ္းဆြတ္ျခင္းမ်ဳိးအထိ အေျခအေနအမ်ဳိးမ်ဳိးပါ၀င္သည္။ အတိတ္ဟု ဆိုရာတြင္လဲ လြန္ခဲ့ေသာ အခ်ိန္တစ္ခုခုမွ အေျခအေနတစ္ခုခုကို တိတိက်က်လြမ္းဆြတ္ျခင္းမ်ဳိးထက္၊ အတိတ္ကာလ၏ ေကာင္းႏိုးရာရာမ်ားကို ေရြးထုတ္ၿပီး မေရမရာ လြမ္းျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ဤသို႔ေသာ ခံစားခ်က္မ်ဳိး ကၽြန္ေတာ့္မွာ ရွိပါသည္။ ထိုအေၾကာင္းေၾကာင့္ပင္ ကၽြန္ေတာ္ ကဗ်ာအေပၚ တိမ္းညြတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။
ဆက္၍ရွင္းရလွ်င္ မေရမရာလြမ္းျခင္းမ်ဳိးဆိုသည္မွာ ခ်စ္သူႏွင့္ျပတ္ဆဲၿပီးေနာက္ သူႏွင့္ခ်စ္ခဲ့ေသာ အခ်ိန္ကာလကို အတိအက်လြမ္းျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္ပါ။ သူႏွင့္ခ်စ္ခဲ့ေသာ အတိတ္အခ်ိန္ကာလတြင္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔တြင္ စာေမးပြဲက်ျခင္း၊ အလုပ္အဆင္မေျပျခင္းကဲ့သို႔ေသာ အျခားေသာ စိတ္ညစ္စရာအေၾကာင္းအရာမ်ား အၿပိဳင္ ရွိေနႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ လြမ္းေသာအခါတြင္မူ ထို စိတ္ညစ္စရာအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ခ်န္ခဲ့ၿပီး၊ ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းေသာ အခ်စ္ကိုသာ ကြက္၍လြမ္းျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ အတိတ္ဟုဆိုရာ၌ ေမြးဖြားခ်ိန္မွစ၍ ယခုပစၥဳပၼန္အခ်ိန္အထိ အက်ဳံး၀င္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္၏လြမ္းျခင္းမ်ဳိးမွာ အတိအက်ျဖစ္ရပ္ တစ္ခုခုထက္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ကာလအတြင္း ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ မေရရာမတိက်သည့္ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္မ်ားကို လြမ္းျခင္းမ်ဳိးျဖစ္ပါသည္။ အတိတ္၏ အတိတ္ဆန္မႈႏွင့္ ျပန္မရႏိုင္ျခင္းဆိုေသာ ဂုဏ္သတၱိမွာ ကၽြန္ေတာ့္ကို အႀကီးအက်ယ္ ဒုကၡေပးပါသည္။ ထို႔အတြက္ ထြက္ေပါက္ကို ကၽြန္ေတာ္ ကဗ်ာတြင္ရွာပါသည္။ ရသစာေပတြင္ ရွာပါသည္။ တတ္ႏိုင္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ္ အတိတ္ကို ဒီဘ၀ထက္အေက်ာ္ၿပီး အရင္ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာအထိ လြမ္းခ်င္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ကို အတိတ္ထဲ ဆြဲသြင္းေသာ ဖန္ဆင္းရွင္ (ဒါမွမဟုတ္) အေၾကာင္းအက်ဳိးတရား (ဒါမွမဟုတ္) သီအိုရီတစ္ခုခု မည္သည္ကိုမဆို ကၽြန္ေတာ္ လြမ္းခ်င္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္ လြမ္းႏိုင္လိမ့္မည္မထင္ပါ။

ေတဇာ

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”