Skip to main content

အလႊာမ်ား (The Layers)

ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာထဲ ငါျဖတ္ေလွ်ာက္ခဲ့ဖူးတယ္
တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ငါ့ကိုယ္ပိုင္
လမ္းလြဲမသြားဖို႔ ငါ ရုန္းကန္ခဲ့ရတဲ့
အသက္ရွင္တည္ရွိျခင္း စည္းမ်ဥ္းတခ်ဳိ႕ ရွိေပမဲ့
ဒီလိုနဲ႔ အရင္တုန္းကလူတစ္ေယာက္ ငါမဟုတ္ျပန္ေတာ့။
ေရွ႕ခရီးဆက္ႏိုင္ဖို႔ အင္အားမရခင္
ႀကိဳတင္ၾကည့္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့လူတစ္ေယာက္မို႔
ငါ ေနာက္လွည့္ျပန္ၾကည့္ေတာ့
မိုးကုပ္စက္၀ိုင္းတူရွဴ
တျဖည္းျဖည္းေ၀းက်န္ခဲ့တဲ့ ဘ၀မွတ္တိုင္ေတြ၊
စြန္႔ပစ္ခံလယ္ေတာကြင္းေတြဆီက
ၾကြက္ၿမီးတန္းတက္လာတဲ့ ေႏွးေကြးမီးလွ်ံေတြ
အေပၚမွာ၊ အေတာင္ေညာင္းအုပ္စုဖြဲ႕
အစာရွာနတ္ေစတမန္ေတြ ငါျမင္ရ။
ငါ့ ခ်စ္ျခင္းအစစ္နဲ႔ ငါ့ကိုယ္ငါ
မ်ဳိးႏြယ္စုတစ္ခုအျဖစ္ ဖန္ဆင္းခဲ့
အဲဒီငါ့မ်ဳိးႏြယ္ဟာ ၿပိဳကြဲခဲ့။
သူ႔ ဆံုးရႈံးမႈ ပြဲေတာ္ႀကီးထဲ
ငါ့ ႏွလံုးသားလည္း ဘယ္လိုျပန္ ေပါင္းစည္းရပါ့မလဲ။
ေလျပင္း တိုးတက္တိုက္ခတ္လာေနခ်ိန္
လမ္းတစ္ေလွ်ာက္တစ္စစီေၾကြခဲ့တဲ့ ငါ့သူငယ္ခ်င္းေတြ
ေသြးရူးေသြးတန္းဖံုမႈန္႔ေတြလို
ငါ့မ်က္ႏွာကို စပ္ဖ်င္းရိုက္ခတ္လို႔။
သို႔တိုင္ ငါကေတာ့
တစ္စံုတစ္ခုကို အံ့ၾသဘနန္းနဲ႔
ခ်ဳိးျမဲခ်ဳိးေကြ႕ေနဆဲ
ငါသြားရမယ့္ ဘယ္ေနရာကိုမဆို
ေရွ႕ဆက္ဖို႔အတြက္ မၿပိဳလဲေသးတဲ့ဆႏၵဇြဲနဲ႔
ၿပီး လမ္းေပၚေတြ႕သမွ် ငါ့အတြက္
ေက်ာက္စလစ္တစ္စမက်န္ တန္ဖိုးရွိေနျမဲ။
အေမွာင္မိုက္ဆံုး ငါ့ညရဲ႕
လမင္းဖံုးကြယ္ထားတဲ့ အခိုက္
ပ်က္စီးအၾကြင္းအက်န္မ်ားကိုျဖတ္ ငါ ဦးတည္ရာမဲ့ခရီးဆက္တုန္း
မိုးေဒ၀ါအသံတစ္ခုက ညႊန္ၾကားတယ္၊
"အလႊာၾကားထဲ အသက္ရွင္၊
ဖြာရာၾကဲေပၚ အသက္မရွင္နဲ႔" တဲ့။
အနက္ေဖာ္ဖို႔အတြက္ အႏုပညာအား
ငါ ပါးရွားေပမယ့္
ငါ့ အသြင္ေျပာင္းလဲျခင္း စာအုပ္ထဲက
ေနာက္တစ္ခန္းကို ေရးသားထားၿပီးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ငါ့ ေျပာင္းလဲျခင္းေတြကိုေတာ့ လက္စမသတ္ႏိုင္ေသးဘူး။


ေတဇာ (လေရာင္လမ္း)
~Stanley Kunitz ၏ The Layers ကို ဆီေလ်ာ္သလို ျပန္ဆိုပါသည္။

Image: www.listofimages.com
******
အလႊာမ်ားကဗ်ာကို ကၽြန္ေတာ့္အသက္ ခုနစ္ဆယ္ေက်ာ္ေႏွာင္းပိုင္းႏွစ္ေတြမွာ၊ ကၽြန္ေတာ့္ကဗ်ာခရီး ႏွစ္ေျခာက္ဆယ္ကို ေကာက္ခ်က္တစ္ခုထုတ္ၾကည့္ဖို႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ္ေရးပါတယ္။ ဒီႏွစ္ေတြအတြင္းမွာ ကၽြန္ေတာ့္အခင္မင္ရဆံုး မိတ္ေဆြမ်ားစြာ ဆံုးရႈံးခဲ့တာကို ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္လည္း ကၽြန္ေတာ့္ကဗ်ာအလုပ္ေတြနဲ႔၊ ဘ၀ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးအပိုင္းအျခားကို ေရာက္ေနၿပီလို႔ ခံစားရပါတယ္။ မိုးေဒ၀ါက ေျပာလိုက္သလို၊ ကၽြန္ေတာ့္အိပ္မက္ထဲကို ၀င္ေရာက္လာတဲ့ စာသားေလးႏွစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ဒီကဗ်ာကို အစျပဳခဲ့ပါတယ္။ "အလႊာၾကားထဲ အသက္ရွင္၊ ဖြာရာၾကဲေပၚ အသက္မရွင္နဲ႔" တဲ့။
~Stanley Kunitz

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ