Skip to main content

ေန႔ခင္းေၾကာင္ေတာင္ အခိုးခံရေသာ ေရႊအိုးမ်ား

တစ္ေန႔မွာ ကၽြန္ေတာ္ အြန္းလိုင္းေပၚမွာ ဟိုေယာင္ေယာင္ဒီေယာင္ေယာင္လုပ္ေနတုန္း သူငယ္ခ်င္း တစ္ေယာက္ဆီက Message တစ္ခု ၀င္လာပါတယ္။ သူက ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္တစ္ခု ေမးထားပါတယ္။ Nature နဲ႔ Nurture ကြဲျပားပံုကို Layman ေတြကို သင္ခ်င္လို႔ Easiest Resource ေတြ ဘယ္မွာရႏိုင္မလဲတဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ မ်က္လံုးေတြျပာသြားတယ္။ ငနဲသားက အီးေမဂ်ာဆိုေတာ့ လက္နက္ႀကီးနဲ႔ ပစ္ခ်င္ပံုရတယ္။ Nurture ဆိုတာ ျမင္ဖူးသလိုလိုေတာ့ ရွိပါရဲ႕။ ကြမ္းယာဆိုင္မွာလိုလို ကားဂိတ္မွာလိုလို..။ Layman နဲ႔လည္း အရက္အတူတူေသာက္ခဲ့ဖူးသလိုလို...။ ဒါေပမဲ့ အဓိပၸာယ္ကိုေခၽြးပ်ံေအာင္ စဥ္းစားၾကည့္လည္း ထြက္မလာပါဘူး။ ဒါနဲ႔ပဲ အေျပးအလႊား Online Dictionary (www.ldoceonline.com) ကေန ရွာေဖြရပါတယ္။ သူ႔ကိုလည္း အမွန္အတိုင္း ေျပာျပလိုက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ခင္ဗ်ားေမးခြန္းကို နားမလည္ဘူးလို႔။

အဲဒီမွာ ျပႆနာကစေရာ။ သူက မယံုဘူးလို႔ေျပာတယ္။ မေနာက္ပါနဲ႔တဲ့။ တကယ္မသိတာပါလို႔ ေျပာလိုက္ေတာ့ Psychology နဲ႔ ေက်ာင္းၿပီးထားတဲ့လူတစ္ေယာက္ဟာ Nurture ကို မသိဘူးဆိုတာ ယံုၾကည္ႏိုင္စရာမရွိဘူးတဲ့။ သူ႔အျမင္မွာ ကၽြန္ေတာ္ဟာ English စာအုပ္ေလး တစ္အုပ္စႏွစ္စ ဟိုေလွ်ာက္ဖတ္ဒီေလွ်ာက္ဖတ္၊ စာတိုေပစေလး ကေဘာက္တိကေဘာက္ခ်ာ ဘာသာျပန္ေနတာကို အထင္ႀကီး (အထင္ႀကီးခ်င္ေယာင္ေဆာင္) ေနပံုပဲ။ ဒါမွမဟုတ္လည္း ေခြးကေလးလို သေဘာထားၿပီး အပ်င္းေျပ ေခ်ာင္ပိတ္႐ိုက္ခ်င္တာလား၊ မေျပာတတ္ဘူး။ ဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္လည္း အမွန္အတိုင္းရွင္းျပရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ Psychology နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘာမွ ထိထိေရာက္ေရာက္မသိလွေၾကာင္း၊ ဘာသာျပန္ေတြကလည္း Dictionary ေခါင္းအံုးၿပီး ေလွ်ာက္ေရးထားျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္းေပါ့။ ဆိုက္ကိုနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ေလွ်ာက္ဖတ္ထားသေလာက္သာ ကၽြန္ေတာ္သိတယ္ တကၠသိုလ္တက္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္သိခဲ့တာ ဘာမွ ေခါင္းထဲမက်န္ေတာ့ဘူးလို႔ ေျပာလိုက္ မိတယ္။

ကၽြန္ေတာ္က ဒဂံုတကၠသိုလ္မွာ အေ၀းသင္တက္ၿပီး ေက်ာင္းၿပီးခဲ့တာ။ တစ္ႏွစ္မွာ ဆယ္ရက္ေလာက္သာ အနီးကပ္ဆိုၿပီး ေက်ာင္းတက္ရတဲ့ရက္ ရွိတယ္။ အဲဒီဆယ္ရက္မွာလည္း သူငယ္ခ်င္းအသစ္ေတြ မိတ္ဖြဲ႕ရတာနဲ႔၊ ေက်ာင္းသားကပ္ထုတ္ရတာနဲ႔၊ စာအုပ္ထုတ္ရတာနဲ႔ ေျပးလႊားေနရေတာ့ စာသင္ခ်ိန္ဆိုတာ အားလံုးေပါင္းမွ ၂၄ နာရီ မျပည့္တာ တက္ဖူးသူတိုင္း သိၾကမွာပဲ။ က်ဴရွင္မတက္ (မတက္ႏိုင္) တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လိုငတိေတြအဖို႔ေတာ့ ပိုဆိုးတာေပါ့။ ပညာဟာ တန္ဖိုးႀကီးတယ္ဆိုတာ ေသြးထြက္ေအာင္မွန္ေၾကာင္း သိရေတာ့တယ္။ က်ဴရွင္တက္ထားတဲ့ လူေတြဆီ ခ်ဥ္းကပ္၊ Spot ေလးရလိုရျငား မ်က္ႏွာခ်ဳိေသြးရတာလည္း အလုပ္တစ္ခုပဲ။ ဒီေလာက္စာသင္ခ်ိန္ဟာ ဘြဲ႕လို႔ေခၚတဲ့အရာတစ္ခု ရယူႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မလံုေလာက္တာ သံသယရွိစရာ မလိုဘူး ထင္တယ္။

အေ၀းသင္ဆိုကတည္းက အိမ္မွာတင္ ေလ့လာႏိုင္ဖို႔ရည္ရြယ္ထားတာျဖစ္ေၾကာင္း၊ အနီးကပ္ဆိုတာ ဖတ္ၿပီးသားစာေတြကို စာေမးပြဲေျဖႏိုင္ဖို႔အတြက္ ျပန္ေႏႊးေပးတဲ့သေဘာသာျဖစ္ေၾကာင္း ယုတၱိရွိသလိုလို ေျပာႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ စိတ္ပညာေမဂ်ာကို ၀ါသနာအရ ယူထားတာျဖစ္လို႔ အိမ္မွာလည္း အားတဲ့အခ်ိန္မွာ အနည္းအက်ဥ္းေတာ့ ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္တစ္ဖက္နဲ႔ဆိုေတာ့လည္း ေတဇာ(စိတ္ပညာ)ရယ္လို႔ နာမည္မွာအျမီးတပ္လို႔ရတဲ့ ဘြဲ႕တစ္ခုရဖို႔ ထိုက္တန္ေလာက္ေအာင္ မဖတ္မိတာ အေသအခ်ာပါပဲ။ (မဂၤလာေဆာင္ဖိတ္စာလည္း ႐ိုက္ဖို႔အစီအစဥ္မရွိတာေၾကာင့္ သိပ္ေရွာ့မရွိဘူးပဲ ဆိုရမယ္) တျခားသူမ်ားလည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္း ရွိမွာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေက်ာင္းသာၿပီးသြားေရာ ဘြဲ႕လက္မွတ္ကို တက္ေရာက္/အေ၀းေရာက္စသည္ျဖင့္ သြားမယူျဖစ္ခဲ့ဘူး။ ပညာရပ္တစ္ခု ဆံုးခန္းတိုင္ခဲ့ေၾကာင္း ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ေတာင္ အသိအမွတ္မျပဳႏိုင္ေသးဘဲနဲ႔ သူတစ္ပါး အသိအမွတ္ျပဳထားတဲ့ စာရြက္တစ္ရြက္ကို ကၽြန္ေတာ္ သိမ္းမထားခ်င္ဘူး။

ဒါကို ကၽြန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းကေတာ့ သိပ္ဘ၀င္မက်ပံုမရဘူး။ ေက်းဇူးတရားဆိုတာဆိုတာဟာ အသိအမွတ္ ျပဳရမွာပဲ ဆိုတာေတြ ေျပာေနပါတယ္။ အာေဂါင္လွံဆူးမွာ စိုးရိမ္ပံုပဲ။ သူက ဘယ္သူ႔ကို ေက်းဇူးတင္ခိုင္းေနတယ္ ဆိုတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္သေဘာမေပါက္ပါဘူး။ တတ္ႏိုင္သမွ် ရွာၾကံၾကည့္ရတာေတာ့ ေက်ာင္းတက္ ေနတုန္းက အလုပ္ခြင့္ရလို႔ နည္းနည္းပါးပါး နားရတယ္။ အရက္ေသာက္ေဖာ္ေသာက္ဖက္ သူငယ္ခ်င္းတခ်ဳိ႕ ရခဲ့တယ္။ အသည္းကြဲခဲ့လို႔ အခ်စ္သီခ်င္းေလးေတြနားေထာင္ရတာ ပိုၿပီးၿပီးျပည့္စံုလာသလို ခံစားရတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ဒါေလာက္ပဲ ေက်းဇူးတင္စရာ ရွာေတြ႕တယ္။ အင္း . . . ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ဟာ Layman ေတြျဖစ္ၿပီး၊ Nature အတိုင္းမသြားႏိုင္ေအာင္ Nurture အလုပ္ခံခဲ့ရတာလားဆိုတာေတာ့…။

ပညာေရႊအိုး လူမခိုးပါ။ သို႔ေသာ္ လူတိုင္း (ႀကိဳးစားသူတုိင္း) လက္၀ယ္ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရႏိုင္ေသာ အေျခအေနတစ္ရပ္ေတာ့ ရွိသင့္သည္ဟု ယူဆပါေၾကာင္း…။

<<<ေတဇာ>>> ဇြန္ (၁၆) ၂၀၀၉။

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ