Skip to main content

ပိုမိုညံ့ဖ်င္းေသာ စိတ္ကူးထည္တို႔ျဖင့္ ဆက္လက္ရွင္သန္ေနႏိုင္ရန္ အားထုတ္မႈ [ျမင့္သန္း]

A man will be imprisoned in a room with a door that's unlocked and opens inwards; as long as it does not occur to him to pull rather than to push it.
~Ludwig Wittgenstein

တတိယေန႔၌ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပံဳးတတ္လာၾကပါသည္။ သို႔ရာတြင္ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ စိတ္ထဲကမပါေပတဲ့ စိတ္ထဲကပါသလို ျပံဳးရမယ္ဟူေသာ အပိုင္းျဖစ္သည္။ သင္တန္းဆရာကမူ အေတာ္ပင္ စိတ္ပ်က္ေနပံုရသည္။ ဒီအပိုင္းမွာတင္ တစ္ေနၾကၿပီထင္တယ္၊ ဆရာတို႔ ၾကည့္လုပ္ၾကပါဦးဟု ဆိုသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ တည္ၾကည္ျခင္း၏ ပရ၀ုဏ္အတြင္း၌ ႏွစ္ကာလအေတာ္ၾကာေအာင္ လွည့္ပတ္သြားလာေနထိုင္ခဲ့သည္ျဖစ္ရာ ျပံဳးျခင္းမ်ားမွာ လံုးလံုးခ်ည္း ပေပ်ာက္သြားခဲ့သည္မဟုတ္။ ရုပ္ကိုသိေသာ္လည္း နာမည္ဖမ္းရသည့္သူႏွင့္ တူေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ အေရွ႕ဘက္နားဆီက လူတစ္ေယာက္ကမူ အားလံုးေပ်ာ္စရာေကာင္းတာေတြျဖစ္လာရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လိုအေနအထားမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ျပံဳးတတ္လာၾကမွာပါဗ်ာဟု ဆိုသည္။ သင္တန္းဆရာကမူ လက္ပိုက္ရင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုးကို ၾကည့္ေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ျမင္ပံုမရ။ သူ႔မ်က္စိေရွ႕တြင္ ရွိရွိသမွ်တို႔ ေပ်ာက္ကြယ္ေနပံုရသည္။ သို႔ရာတြင္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားစြာမွာ သူ႔မ်က္ႏွာေပၚတြင္ လမ္းေလွ်ာက္ေနၾကသည္။ သို႔ေသာ္...။ ဤေနရာတြင္ "သို႔ေသာ္" ကို တန္ဖိုးထားၾကေစခ်င္သည္။ သို႔ေသာ္၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားစြာမွာ ေမွ်ာ္လင့္စရာမရွိေတာ့သည္ကို ေမွ်ာ္လင့္ရင္း၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မရွိသည္တို႔၏ ရွိေနေနျခင္းကို သိေနၾကပံုရေနေလသည္။ ကေန႔အတြက္ေတာ့ ေတာ္ေလာက္ၿပီထင္တယ္၊ လူႀကီးမင္းတို႔ဟု သင္တန္းဆရာကေျပာၿပီး စားပြဲတြင္တင္ထားေသာ သူ၏ စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို သိမ္းေနသည္။ ေရွ႕အလယ္ပိုင္းနားဆီက သင္တန္းသားတစ္ေယာက္က မတ္တတ္ရပ္လိုက္ၿပီး ခြင့္ျပဳပါခင္ဗ်ာဟုေျပာရင္း စကားေျပာခြင့္ေတာင္းလိုက္သည္။
သင္တန္းဆရာက အသာေမာ့ၾကည့္လိုက္ရင္း ေခါင္းညိတ္ျပလိုက္ရာ ထိုသင္တန္းသားက သင္တန္းကို မနက္ျဖန္ကၽြန္ေတာ္မလာႏိုင္ဘူးဟု ေျပာေလသည္။ သင္တန္းဆရာက ခဏၾကာေအာင္ စိုက္ၾကည့္ေနၿပီးမွ ဘာျဖစ္လို႔လဲခင္ဗ်ာဟု အလြန္ပင္အားမရွိေသာေလသံျဖင့္ ေမးသည္။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ျပံဳးတာကို အေလ့အက်င့္လုပ္ဖို႔ထက္ ပိုၿပီးအေရးႀကီးတဲ့ကိစၥရွိေနလို႔ပါဟု သင္တန္းသားက တည္ၾကည္ေသာအသံျဖင့္ ေျဖသည္။ သင္တန္းဆရာမွာ အံ့အားသင့္သြားပံုရသည္။ ဘယ္လိုကိစၥမ်ဳိးပါလဲခင္ဗ်ာဟု သင္တန္းဆရာထံမွ ေမးခြန္းတစ္ခု ထြက္လာသည္။ ေရွ႕အလယ္ပိုင္းနားက သင္တန္းသားက ၀မ္းနည္းပါတယ္ခင္ဗ်ာဟု ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်းတံု႔ျပန္လိုက္ၿပီး ဘာဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ အေသးစိတ္ရွင္းမျပႏိုင္တာကို ခြင့္လႊတ္ပါ။ ေန႔စဥ္ဘ၀ထဲမွာ ျပံဳးတာထက္အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥေတြ ရွိေနေသးတယ္ဆိုတာ ခင္ဗ်ားလည္းသိၿပီးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္ဟု ျပန္ေျပာရင္း သင္တန္းဆရာကို မၾကည့္ေတာ့ဘဲ သူ၏လက္ဆြဲအိတ္အတြင္းသို႔ စာရြက္စာတမ္းမ်ား ထည့္ေနေလသည္။ သင္တန္းဆရာကကလည္း ဘာမွ်ထပ္မေျပာေတာ့ဘဲ အားလံုးကိုၾကည့္ကာ တစ္ခ်က္ျပံဳးျပလိုက္သည္။ ထိုအျပံဳးမွာ စိတ္ထဲကမပါေသာ္လည္း စိတ္ထဲကပါသလို ျပံဳးရမည္ဟူေသာ အျပံဳးမ်ဳိးျဖစ္ေလမည္လားဟု ကၽြန္ေတာ္က ေတြးၾကည့္မိသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ေဘးနားက သင္တန္းသားကို လွည့္ၾကည့္လိုက္ရင္း ဘယ္လိုသေဘာရသလဲဟု ေမးလိုက္မိသည္။ ကၽြန္ေတာ့အေမးကို သူက မည္သို႔နားလည္သည္မသိ၊ သစ္ပင္ရိပ္ေတြေအာက္က အဘြားႀကီးဆိုင္သြားရင္ မေကာင္းဘူးလား။ အဘြားႀကီးရဲ႕ ၾကက္ေၾကာ္က အေတာ္ေကာင္းတာ။ သူ႔ဆိုင္မွာ ေစ်းေပါေပါနဲ႔ ရွမ္ပိန္လည္းရတယ္ဟု ေျဖသည္။ ကၽြန္ေတာ္သည္ ေရြးခ်ယ္ျခင္းဆိုသည္မ်ားကို ယာယီစြန္႔ပစ္ကာ ဤသင္တန္းဆီသို႔ လာခဲ့သူျဖစ္သျဖင့္ သူ႔ကို လြယ္လြယ္ကူကူ ေခါင္းညိတ္ျပလိုက္မိသည္။ အခန္းတံခါးကို တြန္းဖြင့္ကာထြက္သြားေသာ သင္တန္းဆရာ၏ေက်ာကို ျမင္လိုက္ရသည္။ ေကာင္ကေလးကိုေတာ့ နည္းနည္းသနားၾကရင္ေကာင္းမယ္ထင္တယ္ဟု ကၽြန္ေတာ္က ကၽြန္ေတာ့္ေဘးမွ သင္တန္းသားကိုေျပာလိုက္ရာ ပညာတတ္ကေလးကိုလားဟု သူက ျပန္ေမးသည္။ ကၽြန္ေတာ္က ျပန္မေျဖရေသးခင္ ကၽြန္ေတာ့္ေဘးနားဆီမွ အျခားသင္တန္းသားတစ္ေယာက္က ၀င္ေျပာသည္။ ခင္ဗ်ားတို႔ေျပာေနတာ ၾကားလိုက္မိလို႔ပါ။ ခုလို၀င္ေျပာတာ ရိုင္းမ်ားသြားရင္ ခြင့္လႊတ္ပါ။ ေကာင္ကေလးက ပညာတတ္ကေလးဆိုတာကေတာ့ အမွန္ပဲ။ ဒီေတာ့လည္း ပညာတတ္တို႔ရဲ႕ထံုးစံအတိုင္း ပညာတတ္တာကလြဲလို႔ သူ႔ေခါင္းထဲမွာ ဘာမွမရွိဘူး။ ပညာတတ္တာကလြဲလို႔ ဘာမွမတတ္ဘူးဘဲ ဆိုပါေတာ့။ ငယ္လည္းငယ္ေသးတာကိုး။ ကတ္စတီဗင္(စ)သီခ်င္းထဲကလိုေပါ့။ You are young, that's your fault ဆိုတဲ့ အတိုင္းပဲဟု ေျပာသည္။ ကၽြန္ေတာ္က ေခါင္းညိတ္ျပလိုက္ရင္း စာေၾကာင္းတစ္ေၾကာင္း ျဖည့္ေပးလိုက္မိသည္။ I am old but I am happy သူတို႔က လက္ခုပ္တီးၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွသင္တန္းသားက သူ႔နံေဘးမွသင္တန္းသားကိုၾကည့္လိုက္ရင္း လိုက္မလားဟုေမးသည္။ ဘယ္ကိုလဲလို႔ ကၽြန္ေတာ္ မေမးေတာ့ဘူး။ ဒီသင္တန္းကလြဲရင္ ဘယ္ေနရာျဖစ္ျဖစ္ေကာင္းမွာဟု သူက ျပန္ေျပာသည္။ သင္တန္းအေပၚ ေကာက္ခ်က္လည္းခ်လိုက္သည္။ ေနာက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔သံုးေယာက္သား သင္တန္းခန္းမထဲမွ ထြက္လာခဲ့ၾကေတာ့သည္။ အေတာ္ၾကာေအာင္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ စကားမေျပာျဖစ္ၾက။ သစ္ပင္အုပ္ကေလးကို စျမင္လာသည့္အခါတြင္ သင္တန္းတက္ရသည္ကို ဘ၀င္က်ပံုမေပၚသည့္သူထံမွ အသံကို စၿပီးၾကားလာရသည္။ က်ဳပ္ဟာ သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးလာတဲ့ေကာင္ပါ။ အလကားအေကာင္ မဟုတ္ပါဘူး။ ခုခါမွ.. ေျပာၿပီး စကားရပ္သြားသည္။ ခုခါမွ ဘာျဖစ္လို႔တံုးဟု ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွလူက ေမးလိုက္သည္။ ခုခါမွ..ဟု ေျပာၿပီး ထိုလူက စကားဆက္ျပန္သည္။ ခုခါမွ.. က်ဳပ္က အၾကံမေပးရေတာ့ဘူး။ မေပးရဘူးဆိုတာက ခုတက္တဲ့ သမၼတကို အၾကံေပးတာ သမၼတႀကီးရဲ႕ မိန္းမနဲ႔ အဆက္အသြယ္ရွိတဲ့လူေတြခ်ည္းပဲ။ မိန္းမေတြက သူတို႔ေယာက္်ားေတြကို သမၼတအၾကံေပးအရာရွိျဖစ္ေအာင္ ၀ိုင္းလုပ္ေပးၾကတာ။ သူ႔စကားဆံုးသြားသည္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္က မေစာင့္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ ခ်က္ခ်င္းေမးလိုက္မိသည္။ ခင္ဗ်ားမိန္းမကေကာ အဲဒီလိုလုပ္မေပးႏိုင္ဘူးလား။ စမ္းၾကည့္ခိုင္းပါလားဟု ကၽြန္ေတာ္က ေမးရင္း ေျပာလိုက္သည္။ သူက ျပန္ေျပာသည္။ က်ဳပ္မိန္းမနဲ႔ကေတာ့ မျဖစ္ပါဘူးဗ်ာ။ က်ဳပ္တို႔သင္တန္းဆရာမ်ဳိး။ ပညာတတ္၊ တကၠသိုလ္က ပါေမာကၡ။ အားတဲ့အခ်ိန္မွာ ကဗ်ာဖတ္တယ္။ ကဗ်ာအေၾကာင္း ဖတ္တယ္။ ကဗ်ာဖတ္တယ္ဆိုေတာ့လည္း ဘယ္မွာအသံုးတည့္မွာလဲ။ သူ႔ေလာကႀကီးထဲမွာ သူေနတာ၊ သိတယ္မဟုတ္လား။ ကဗ်ာရယ္၊ ကဗ်ာေရးတဲ့လူရယ္ဆိုတာက သူတို႔ေလာကႀကီးထဲ သူတို႔ေနတာ။ သူက ဘာမွ် ဆက္မေျပာေတာ့။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ဆက္မေမး။ ကဗ်ာအေၾကာင္း စာအေၾကာင္းဆိုသည္မွာ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ သိပ္မရင္းႏွီးလွသည့္ ဘာသာရပ္မ်ားျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွ လူကမူ ကၽြန္ေတာ့္ကဲ့သို႔မဟုတ္။ ကဗ်ာဖတ္တာပဲဗ်ာ ဘယ္သူ႔ကိုမွ အႏၱရာယ္လုပ္တာမွ မဟုတ္ဘဲ။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ သမၼတအဆက္ဆက္ကို အၾကံေပးလာတယ္ဆိုတာမ်ဳိးကသာ တတိယကမၻာစစ္ျဖစ္လာႏိုင္တာဟု ေျပာလိုက္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ျပံဳးလိုက္မိသည္။  တကယ္ျပံဳးခ်င္လို႔လား၊ အပ်င္းေျပပံုးမိသည္လား။ စိတ္ကူးထည္တစ္ခုခု၏ ေစ့ေဆာ္မႈလားဆိုသည္ကို မေျပာႏိုင္။ ျပံဳးျခင္းအတြက္ ဆင္ေျခတစ္စံုတရာလိုမည္ဟု ကၽြန္ေတာ္မထင္။  သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးလာခဲ့သူဟု ဆိုသူက ေျပာျပန္သည္။ ဟုတ္တယ္၊ ခင္ဗ်ားေျပာသလိုပဲ၊ ကဗ်ာဖတ္တာ အႏၱရာယ္မရွိဘူး။ က်ဳပ္ေပးတဲ့အၾကံလြဲသြားရင္ အႏၱရာယ္ရွိတယ္ဆိုတာ အမွန္ပဲ။ တကယ့္ဘ၀ႀကီးဟာ အႏၱရာယ္ကို ရွိေနတာ။ ေျပးမလြတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ တကယ့္ဘ၀ႀကီးထဲမွာ ေနရင္ အႏၱရာယ္ရွိတယ္ဆိုတာကို ေရွာင္လို႔မရဘူး။ အႏၱရာယ္မရွိေအာင္ေနရမယ္၊ ရန္မရွိေအာင္ေနရမယ္ဆိုတာက အဲဒီ ကဗ်ာဆိုတာကိုေရးတဲ့လူေတြရဲ႕ လက္ေတြ႕မက်တဲ့အျမင္ပဲ။ က်ဳပ္မိန္းမက အဲသလိုမ်ဳိး။ က်ဳပ္ကလည္း က်ဳပ္မိန္းမကို အားကိုးခ်င္လို႔ေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ခက္ေနတာက သမၼတကိုယ္တိုင္က မိန္းမကို ေၾကာက္ေနရတာပဲ။ ခု သမၼတက အိမ္က မိန္းမလည္းေၾကာက္၊ ေယာကၡမလည္းေၾကာက္။ ယုတ္စအဆံုး သူတို႔ေနတဲ့လမ္းထိပ္နားဆီက သူ႔ကို လက္ညွိဳးထိုးထိုးၿပီးဆဲေနတဲ့ အရူးမကိုေတာင္ ေၾကာက္ရလို႔။ အဲဒီအရူးမကို ၿငိမ္ေအာင္ အိမ္နဲ႔ ရာနဲ႔၊ အေစာင့္အေရွာက္နဲ႔၊ ထမင္းခ်က္၊ ကားနဲ႔ ကားေမာင္းသမား ေပးထားလိုက္သတဲ့။ ေတာက္... မိန္းမေတြဟာဟု ေျပာၿပီး စကားျဖတ္လိုက္ေတာ့သည္။ ဤေနရာတြင္ ကၽြန္ေတာ့္အေနျဖင့္ မွန္ျခင္း၊ မွားျခင္းကို တစ္စံုတရာ ေထာက္ခံေျပာဆိုျခင္း မျပဳႏိုင္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ ဤသင္တန္းသုိ႔ လာတက္ရျခင္းမွာ အိမ္မွ ငယ္ကေပါင္း ေက်ာင္းအမႀကီး၏ အစီအစဥ္ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ရွင္ အခ်ိန္ေစ့ေတာ့မယ္။ သင္တန္းသြားတက္ထားေခ်ဟုဆိုကာ သက္ဆိုင္ရာအာဏာပိုင္ႏွင့္ အခ်ိတ္အဆက္ျပဳၿပီး ေစလႊတ္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤသင္တန္းမ်ဳိးမွာ တက္ခ်င္တိုင္းတက္၍ မရသည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း လာတက္ေနရသူမ်ားမွာ အာဏာတစ္စံုတရာအေျခခံၿပီး တြန္းပို႔စနစ္အရ ေစလႊတ္ျခင္းခံရသူမ်ားသာ ျဖစ္ေနသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးလာခဲ့သူ၏ ေျပာပံုအရေသာ္ ဤေနရာတြင္ မိန္းမႏွင့္အာဏာကို ခြဲျခားထား၍ ရႏိုင္မည့္ပံုမေပၚ။ မိန္းမတို႔အေနျဖင့္ အာဏာဆိုသည္မွာ ေမြးရာပါအခြင့္အေရးတစ္ရပ္ဟု ျမင္ေကာင္းျမင္ထားၾကသည္လားဟု ေတြးၾကည့္လိုက္မိသည္။ ေတြးေနတုန္းမွာပင္ သစ္ပင္ရိပ္ေအာက္မွ အဘြားႀကီးဆိုင္သို႔ ေရာက္လာေတာ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္က သင္တန္းမစမီ သံုးရက္ႀကိဳၿပီး ေရာက္လာခဲ့သူျဖစ္ၿပီး ထိုေန႔မွစ၍ ေန႔စဥ္လိုပင္ အဘြားႀကီးဆိုင္သို႔ ေရာက္ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွလူကလည္း ေရာက္ဖူးသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ကို အၾကံေပးခဲ့ရသူကမူ မေရာက္ေသး။ ကၽြန္ေတာ့္ကိုေတြ႕လိုက္သည္ႏွင့္ အဘြားႀကီးက မာေၾကာင္းသာေၾကာင္းေမးၿပီး ၾကက္ေၾကာ္ႏွင့္ ရွမ္ပိန္ပဲလားဟု ေမးသည္။ ကၽြန္ေတာ္က သူ႔ကို ေနာက္သည့္အေနျဖင့္ ခင္ဗ်ားဆိုင္မွာ ၾကက္ေၾကာ္ႏွင့္ရွမ္ပိန္ကလြဲလို႔ ဘာရွိလို႔တံုးဟု ေမးလိုက္ရာ သူက ဒါပဲရွိတယ္ဟု ျပန္ေျဖရင္း ရယ္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွလူက ခင္ဗ်ားဆိုင္ကို ကၽြန္ေတာ္သေဘာက်တာ အဲဒီအခ်က္ပဲ။ ဘာမွ ေရြးခ်ယ္စရာမရွိဘူး။ ေရြးစရာရွိတာေတြမ်ားရင္ ေရြးရတာအခ်ိန္ကုန္တယ္ဟု ေျပာသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ကို အၾကံေပးလာခဲ့သူဟု ဆိုသူကမူ တုန္လႈပ္သြားသည္။ လန္႔သြားပံုရသည္။ ဘာျဖစ္လို႔ ေရြးစရာမရွိရတာလဲ။ ေရြးခ်ယ္စရာမရွိရင္ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕အခြင့္အေရး ဆံုးရႈံးသြားတဲ့သေဘာပဲ။ ေရြးခ်ယ္စရာတစ္ခုခုေတာ့ ရွိရမ်ာေပါ့ဟု ၀င္ေျပာသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ သူေျပာတာကိုနားေထာင္ရင္း ကုလားထိုင္မွာ ၀င္ထိုင္လိုက္ၾကသည္။ ဖင္ကိုအသားက်ေအာင္ ေနရာျပင္ထိုင္လိုက္ၿပီးမွ ေရြးခ်ယ္စရာမရွိဘူးဆိုတာကိုက ေရြးခ်ယ္လိုက္ရျခင္းတစ္ခုပဲေပါ့ဟု သူ႔ကို ေျပာလိုက္မိသည္။ သူလည္း ထိုင္ခံုအလြတ္တစ္ခုတြင္ ၀င္ထိုင္လိုက္ရင္း အံ့အားသင့္သြားသည့္မ်က္ႏွာထားျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ကို ၾကည့္ေနသည္ကို ေတြ႕လိုက္ရသည္။ အဘြားႀကီးကမူ ဆိုင္၏ေနာက္ဘက္အခန္းထဲ ၀င္သြားေတာ့သည္။ အသက္ငယ္ငယ္အမ်ဳိးသမီးကေလးတစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ ပန္းကန္ျပား၊ ခက္ရင္းႏွင့္ ဓားမ်ားယူလာကာ စားပြဲေပၚတြင္ ခ်ေပးေလသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ကို အၾကံေပးခဲ့ရသူက ကၽြန္ေတာ့္အေျဖစကားအေပၚ ဘ၀င္က်ပံုမရ။ သူသည္ ဘာကိုမွ် သိပ္ဘ၀င္က်ပံုမရသည့္လူ။ ဖင္ၾကားထဲ ခဲခုေနပံုရသည္။ အမ်ဳိးသမီးကေလးကို ၾကည့္လိုက္ရင္း မင္းတုိ႔ဆိုင္မွာ ဘာမွေရြးခ်ယ္စရာမရွိဘူးဆိုတာ ဟုတ္သလားဟုေမးလိုက္ရာ အမ်ဳိးသမီးကေလးက ျပံဳးျပံဳးကေလးျဖင့္ သူ႔ကိုၾကည့္လိုက္ရင္း ရွင္ နားလည္မႈလြဲလို႔ေနမွာပါ။ ကၽြန္မတို႔ဆိုင္မွာ ၾကက္ေၾကာ္နဲ႔ ရွမ္ပိန္ရပါတယ္။ ရွင္ဆိုလိုခ်င္တာက ကၽြန္မတို႔ဆိုင္မွာ ၾကက္ေၾကာ္နဲ႔ရွမ္ပိန္ရပါတယ္။ ရွင္ဆိုလိုတာက ကၽြန္မတို႔ဆိုင္မွာ သစ္သားတို႔၊ ေသနတ္တို႔၊ ညွပ္ဖိနပ္တို႔ ေရာင္းေသးသလားလို႔ ေမးခ်င္တာလားဟု ျပန္ေမးေလသည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးကလူကမူ ျပံဳးလိုက္မိသည္။ ထိုအျပံဳးထဲတြင္ ေက်နပ္ႏွစ္လိုျခင္းပါသြားေၾကာင္း အေသအခ်ာ သိလိုက္မိသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္အၾကံေပးခဲ့ရေသာလူက ႀကိဳးစားကာျပံဳးလိုက္ရင္း အမ်ဳိးသမီးကေလးကို ေမးျပန္သည္။ ငါဆိုလိုတာက မင္းတို႔ဆိုင္မွာ ၾကက္သားေၾကာ္အျပင္ ပုဇြန္တို႔၊ ငါးတို႔၊ ဒိန္ခဲတို႔ေတြမ်ား ရႏိုင္သလား၊ ေရာင္းသလားလို႔ပါဟု ေျပာသည္။ အမ်ဳိးသမီးကေလးက အေသအခ်ာစဥ္းစားၾကည့္လိုက္ပံုရသည္။ ၿပီးမွ ဒါေတြက ၾကက္ေၾကာ္လို စားစရာပဲမဟုတ္ဘူးလားဟု ျပန္ေမးေလသည္။ မွန္ပါတယ္။ စားစရာေတြပါပဲဟု သူက ျပန္ေျဖသည္။ ဒီလိုျဖင့္ ေရြးခ်ယ္စရာရွိေနလည္း ဘာထူးမွာလဲ။ စားစရာေတြခ်ည္းပဲမို႔ ေရြးခ်ယ္ျခင္းဟာ ေရြးခ်ယ္ျခင္းအတြက္သက္သက္ပဲ ေနမွာေပါ့။ ကၽြန္မတို႔ဆိုင္မွာ ၾကက္ေၾကာ္ေရာ၊ သစ္သားေရာ၊ ေသနတ္ေရာ ေရာင္းတယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ရွင့္အေနနဲ႔ ၾကက္ေၾကာ္အစား သစ္သားျဖစ္ျဖစ္၊ ေသနတ္ျဖစ္ျဖစ္ကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ တစ္မ်ဳိးေပါ့။ မဟုတ္ဘူးလားဟု ျပန္ၿပီးေမးေတာ့သည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးခဲ့ရေသာလူက တစ္ခုခုျပန္ေျပာမည္ဟုလုပ္ေနစဥ္ အမ်ဳိးသမီးကေလးက ဆက္ၿပီး ေျပာျပန္သည္။ ခု ကၽြန္မတို႔ဆိုင္မွာ ၾကက္ေၾကာ္ပဲရတယ္ဆိုေပတဲ့ ရွင့္ကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္ေပးထားတာပဲ။ ရွင္ေရြးခ်ယ္ဖို႔က ၾကက္နဲ႔ပုစြန္အၾကား၊ ၾကက္နဲ႔ ဒိန္ခဲအၾကားမဟုတ္ဘူး။ စားမလားနဲ႔ မစားဘူးလားအၾကားက ေရြးခ်ယ္မႈပဲဟု ေျပာၿပီး ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်းျပံဳးျပလိုက္သည္။ ထိုထိုေသာ ယဥ္ေက်းသည့္အျပံဳးမ်ဳိးမ်ားသည္ အႏိုင္ရသူတို႔ ျပံဳးေလ့ရွိေသာ အျပံဳးမ်ဳိးျဖစ္၏။ ထို႔ေနာက္ အမ်ဳိးသမီးကေလးက လွည့္ထြက္သြားေတာ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွလူတြင္ အျပံဳးမ်ား မ်က္ႏွာသို႔တက္မလာ။ သို႔ရာတြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ ကိုယ္ခႏၶာအတြင္း အျပံဳးမ်ားကခုန္ေနေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘာသာ သိေနမိၾကသည္။ ၾကက္ေၾကာ္ႏွင့္ရွမ္ပိန္ေရာက္လာေသာအခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်နပ္သာယာစြာျဖင့္ စားေသာက္ၾကရင္း ေရာက္တတ္ရာရာ ေျပာဆိုေနမိၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွလူက မဆီမဆိုင္ အေၾကာင္းတစ္ခုကို ေျပာလိုက္သည္။ မနက္ျဖန္က်ရင္ ျပံဳးရယ္ျခင္းသင္တန္းကို မလာႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ငတိကို သိသလားဟု ေမးသည္။ ေရးေတးေတးပဲဟု ကၽြန္ေတာ္က ေျဖသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ကို အၾကံေပးခဲ့ရေသာလူကမူ လြယ္လြယ္ပင္ ေခါင္းခါသည္။ ရွိတ္မိုဟာမက္ႀကီးရဲ႕တူ။ အရင္က သူတို႔ႏိုင္ငံက ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး။ ခုေတာ့ အနားေပးထားတယ္။ မၾကာခင္ ရာထူးေကာင္းေကာင္းရမွာ။ မရလည္း သူ႔ဦးေလးက ၀ယ္ေပးမွာ။ သူတို႔အတြက္ ပိုက္ဆံက အေရးမႀကီးဘူး။ ဂုဏ္ကအေရးႀကီးတယ္။ ကမၻာ့ဘဏ္တို႔၊ အိုပက္တို႔မွာ ေနရာရမွာဟု သူက အရွည္ႀကီးရွင္းျပသည္။ ဒီလိုျဖင့္ သူက ဘာျဖစ္လို႔ ဒီသင္တန္းကိုလာရတာလဲဟု ကၽြန္ေတာ္က ေမးၾကည့္လိုက္မိသည္။ ဟုတ္သားပဲဟု သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးလာခဲ့ရသူက ၀င္ၿပီးေထာက္ခံသည္။ သူကပဲ ဆက္ၿပီး ေျပာျပန္သည္။ ဒီသင္တန္းက အနာဂတ္အတြက္ အသံုးမတည့္ေတာ့တဲ့လူေတြအတြက္ လုပ္တဲ့သင္တန္းမဟုတ္ဘူးလားဟု ေမးေျပာေျပာသည္။ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွလူကမူ ထိုအေမးကို ေျဖခ်င္ပံုမေပၚ။ ရွိတ္ႀကီး၏ တူအေၾကာင္းကိုသာ ဆက္ေျပာျပသည္။ ဒါကလည္း ဂုဏ္အတြက္ပဲေနမွာ။ ဒီသင္တန္းက ကမၻာေပၚမွာ ပထမဦးဆံုးလုပ္တဲ့သင္တန္းဆိုေတာ့ ပထမတန္းကေနခ်င္တဲ့ သူတို႔အတြက္ အကြက္ပဲလို႔ ထင္ခ်င္ထင္မွာဟုဆိုသည္။ ထိုေန႔က အေတာ္ေလးမိုးခ်ဳပ္မွ ကၽြန္ေတာ္တို႔အခန္းသို႔ ျပန္ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးမွလူကမူ ေန႔စဥ္လိုလိုပင္ ထိုဆိုင္ကေလးသို႔သြားကာ အခ်ိန္ျဖဳန္းေလ့ရွိသည္။ ရံဖန္ရံခါ သမၼတအဆက္ဆက္ကို အၾကံေပးခဲ့ရသူလည္း ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္တည္း ရွိေနၾကေသာအခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အိမ္၏အေၾကာင္း၊ မိသားစုအေၾကာင္း၊ အိမ္တြင္ေမြးထားေသာေခြးမ်ား၊ ေၾကာင္မ်ားအေၾကာင္းသာ ေျပာျဖစ္ၾကသည္။ သူႏွင့္ကၽြန္ေတာ္မွာ သဘာ၀ခ်င္းဆင္ေသာအလုပ္မ်ဳိးတြင္ ပတ္သက္ေနသည္ကို သူေရာကၽြန္ေတာ္ပါ သိေလသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး ပတ္သက္ေနခဲ့ေသာအလုပ္မ်ားမွ ေရွာင္ေျပးပုန္း၍ မရႏိုင္သူမ်ားျဖစ္ေလသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုလိုအပ္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ပါမည္ဟု က်မ္းသစၥာက်န္ဆိုထားမိၾကသူမ်ား ျဖစ္ေလသည္။ ဆယ္ရက္ျပည့္ေသာအခါ သင္တန္းၿပီးဆံုးသြားပါေတာ့သည္။ ထိုေန႔ညေနဘက္က ကၽြန္ေတာ္တို႔သံုးေယာက္သား အဘြားႀကီးဆိုင္သို႔သြားကာ ၾကက္ေၾကာ္ႏွင့္ရွမ္ပိန္ စားၾကေသာက္ၾကသည္။ အဘြားႀကီးကိုလည္း ႏႈတ္ဆက္ရင္း လက္ေဆာင္ေပးၾကသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္အၾကံေပးခဲ့ရသူကမူ ဆိုင္မွ အမ်ဳိးသမီးကေလးကို ေငြတစ္ရာ တစ္(ပ)ေပးရင္း ေရြးခ်ယ္မႈမွာ ကာလနဲ႔ေဒသတို႔ရဲ႕ ဆက္စပ္မႈဟာ လိုအပ္တယ္ဆိုတာ မင္း သတိေပးလိုက္ေပလို႔ပဲဟုေျပာရင္း ေက်းဇူးတင္စကားဆိုသည္။ အဘြားႀကီးႏွင့္ စကားေျပာေနရင္း အဘြားႀကီးမွာ မ်က္လံုးတစ္လံုးသာျမင္ေၾကာင္း သိလိုက္ရသည္။ သူသည္ သူ႔ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး မ်က္လံုးတစ္လံုးမွအျမင္ျဖင့္သာ ႀကီးျပင္းလာခဲ့ရသည္ဟု ဆိုသည္။ သို႔ရာတြင္ စိတ္ဓာတ္က်ခဲ့ပံုမရ။ သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးခဲ့ရသူက ကၽြန္ေတာ္တစ္ခုေျပာပါရေစ။ ေစာ္ကားတယ္ေတာ့ မထင္ပါနဲ႔ဟု စကားခံၿပီး မ်က္လံုးတစ္လံုးတည္းမွ ျမင္ရတဲ့အတြက္ ေကာင္းတဲ့အလားအလာကို ေျပာပါရေစဟု ေျပာေလသည္။ ေျပာစမ္းပါရွင္၊ ရယ္စရာဆိုရင္လည္း အတူရယ္ၾကရတာေပါ့ဟု ေျပာရင္း ခြင့္ေပးသည္။ က်ဳပ္က သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးလာခဲ့ရေတာ့ သမၼတေတြအေၾကာင္း သိတယ္ဟုေျပာၿပီး စကားစလိုက္သည္။ ရွမ္ပိန္ကုိ တစ္ငံုငံုလိုက္ၿပီးမွ သူ႔စကားကို ဆက္သည္။ ဒီလို။ သမၼတျဖစ္ဖို႔ အေကာင္းဆံုးလူေတြဟာ မ်က္လံုးတစ္လံုးတည္းက ျမင္ရတဲ့လူေတြပဲ။ မ်က္လံုးႏွစ္လံုးနဲ႔လူေတြဟာ သမၼတျဖစ္ခ်င္ရင္ မ်က္လံုးတစ္လံုးတစ္လံုးကို မွိတ္ၿပီး မွန္ထဲၾကည့္ရင္း ငါသမၼတျဖစ္ရမယ္လို႔ ေန႔စဥ္ေျပာရသတဲ့။ အေလ့အက်င့္လုပ္ၿပီး သတိေပးတဲ့သေဘာ၊ အားေပးတဲ့သေဘာတဲ့ဟု ေျပာသည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္ေဘးကလူတို႔ တိုင္ပင္မထားဘဲ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ လွည့္ၾကည့္လိုက္မိၾကသည္။ အဘြားႀကီးကိုယ္တိုင္လည္း နားလည္ပံုမေပၚ။ ဘာျဖစ္လို႔ မ်က္စိႏွစ္လံုးစလံုးနဲ႔ မွန္ၾကည့္ၿပီး ေျပာလို႔မျဖစ္ရတာလဲဟု အဘြားႀကီးက ေမးသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးလာခဲ့သူက အဘြားႀကီးကိုၾကည့္ကာ သမၼတတို႔၊ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္တို႔ဆိုတာေတြရဲ႕ မ်က္လံုးႏွစ္လံုးမွာ တစ္လံုးက တိုင္းသူျပည္သားေတြကိုၾကည့္ဖို႔၊ တစ္လံုးက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ၾကည့္ဖို႔လို႔ အဆိုရွိတာကို ခင္ဗ်ားၾကားဖူးပံုမေပၚဘူးဟု ေျပာသည္။ အဘြားႀကီးက ေခါင္းခါျပလိုက္သည္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ပဲ သမၼတမျဖစ္ခင္မွာ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ၾကည့္ဖို႔ထားတဲ့ မ်က္လံုးနဲ႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကုိယ္ၾကည့္ရင္း ငါ သမၼတျဖစ္ရမယ္လို႔ မွန္ထဲၾကည့္ၿပီး ေန႔စဥ္ေျပာရတာဟု သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးလာရသူက ေျဖေလသည္။ ဒီေတာ့ သမၼတျဖစ္သြားတဲ့အခါက်ေတာ့ေကာဟု အဘြားႀကီးက ေမးျပန္သည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ကို အၾကံေပးလာခဲ့ရသူက ခ်က္ခ်င္းမေျဖ။ ရွမ္ပိန္ခြက္တစ္၀က္ခန္႔ကို အသာျမံဳၿပီးမွ သမၼတျဖစ္လာေတာ့ မ်က္လံုးႏွစ္လံုးနဲ႔ ၾကည့္ပါတယ္။ ဒါေပတဲ့ ကိုယ့္ပံုကိုယ္ မွန္ထဲၾကည့္လာခဲ့တာက အေတာ္အသားက်ေနၿပီျဖစ္လို႔ မ်က္လံုးႏွစ္လံုးနဲ႔ မွန္ထဲက ကိုယ့္ပံုကိုယ္ ၾကည့္ေတာ့တယ္။ တိုင္းသူျပည္သားကို လွည့္ၾကည့္ဖို႔ ေမ့ကုန္ၾကတယ္ဟု ေျဖေလသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ခုပ္မတီးဘဲ မေနႏိုင္ၾကေတာ့ပါ။ ကၽြန္မသာ သမၼတျဖစ္ခဲ့ရင္ ရွင္အၾကံေပးမလားဟု အဘြားႀကီးက ေမးသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးခဲ့သူက ထိုင္ရာကထၿပီး ဦးညႊတ္ကာ အခ်ိန္မေရြး၊ အဆင္သင့္ပါ။ တစ္ေရးႏိုးလွမ္းေခၚေတာင္ ေရာက္ေအာင္လာခဲ့ပါ့မယ္ဟု ျပန္ၿပီး ေျပာေလသည္။ ထိုေန႔ညေနကမူ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ ေနာက္ဆံုးညေနျဖစ္၍ အဘြားႀကီးဆိုင္တြင္ မိုးအေတာ္ခ်ဳပ္သည္အထိ အခ်ိန္ျဖဳန္းခဲ့ၾကသည္။ ေနာက္ေန႔မနက္မွာမူ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းသည္။ သင္တန္းၿပီးဆံုးသြားသျဖင့္ မနက္ဘက္တြင္ အမွတ္တရ လက္ဖက္ရည္ပြဲကေလး က်င့္ပေလသည္။ သင္တန္းဆင္းပြဲဟူ၍ကား မေခၚ။ မေခၚရသည္မွာ သင္တန္းသည္ အစႏွင့္အဆံုးရွိေသာ သင္တန္းမ်ဳိးမဟုတ္၍တစ္ေၾကာင္း၊ သင္တန္းကို လာေရာက္ၾကသူမ်ားသည္ သင္တန္းတြင္ပို႔ခ်ေနသူမ်ားထက္ အသက္အရြယ္အားျဖင့္ ႀကီးရင့္ေနၾကသည္ျဖစ္၍တစ္ေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ နမူနာေပးေျပာရမည္ဆိုေသာ္ သင္တန္းကိုဦးေဆာင္ေသာ ပညာရွင္အမ်ဳိးသမီးမွာ ကၽြန္ေတာ့္သမီးႏွင့္အတူ ေက်ာင္းတက္ဖက္ျဖစ္သည္။ ထိုအမ်ဳိးသမီးမွာ အသက္ ၄၀ ခန္႔သာ ရွိေသးေသာ္လည္း သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ သူ႔ဘ၀တစ္ခုလံုးကို ျမွဳပ္ႏွံကာ ပညာေနာက္ ေကာက္ေကာက္ပါေအာင္လုိက္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ ပညာရပ္ဆိုင္ရာစာအုပ္ အေတာ္မ်ားမ်ားေရးခဲ့ရာ စာအုပ္တိုင္းလိုလိုမွာ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံုမ်ားက မွီးရ၊ ကိုးရ၊ ညႊန္းၾကရပါသည္။ သူသည္ အိမ္ေထာင္မျပဳဖူး၍ သားသမီးမေမြးဖြားခဲ့ဖူးေသာ္လည္း သူ ေရးသားေသာ ကေလးသူငယ္တို႔ကို ေစာင့္ေရွာက္နည္း၊ ဆယ္ေက်ာ္သက္တို႔ကို ထိန္းေက်ာင္းနည္း၊ အိမ္ေထာင္ေရးအဆင္ေျပနည္းက်မ္း... စသည္မ်ားမွာ ဆယ္ႀကိမ္မက ျပန္လည္ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ရသည္။ အခုသင္တန္းမွာလည္း သူ၏ ဉာဏ္ႀကီးလွေသာ ဦးေႏွာက္အတြင္းက ေမြးဖြားေပးခဲ့ေသာ စီမံကိန္းတစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သင္တန္းဟု စကားအျဖစ္ေခၚေသာ္လည္း သူတို႔အတြက္မွာမူ စီမံကိန္းသာျဖစ္ပါသည္။ စီမံကိန္း၏ ကနဦးအမည္မွာ "ပညာအရာ၌ ေပါက္ေရာက္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း သစ္လြင္ေနေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ အသံုးမတည့္ျဖစ္ေတာ့မည့္သူမ်ားကို ျပန္လည္ထိန္းေက်ာင္းေပးျခင္း စီမံကိန္း" ဟူ၍ပင္ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သင္တန္းသားအမ်ားစုကမူ သင္တန္းဟူ၍သာ ေခၚၾကၿပီး စီမံကိန္းဟု မေခၚၾက။ စီမံကိန္းမွာ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရးကာလက လုပ္ခဲ့ေသာ ျပန္လည္ပညာေပးေရးအစီအစဥ္ႏွင့္ တစ္သေဘာတည္း ျဖစ္ပံုရသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးခဲ့သူကမူ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ကာလ ျပန္လည္ပညာေပးေရးစီမံကိန္းဟု ေနာက္ေတာက္ေတာက္ျဖင့္ မၾကားတၾကားေခၚေလ့ရွိသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ေတာ့ သေဘာတူသည္။ ဤသင္တန္း သို႔မဟုတ္ (သူတို႔အေခၚ) စီမံကိန္းမွာ ေလာေလာဆယ္အေနအထားတြင္ ပိုက္ဆံရွိ/အာဏာရွိ တိုင္းျပည္မ်ားအတြက္သာ ျဖစ္ပါသည္။ တတိယကမၻာကႏိုင္ငံမ်ား၊ ႏြမ္းပါးေသာႏိုင္ငံငယ္မ်ားမွ ပုဂိၢဳလ္မ်ားအတြက္ ထည့္မစဥ္းစားၾကပါ။ စီမံကိန္း၏ အႀကီးအကဲ အမ်ဳိးသမီးႀကီး ေျပာစကားအရေသာ္ ထိုႏိုင္ငံမ်ားမွာ အခ်င္းခ်င္းအာဏာလုၾကရင္းျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီဟူေသာစကားလံုးကို လိုသလိုအနက္ေဖာ္သံုးစြဲရင္း တိုင္းသူျပည္သားမ်ားကို ျဖားေယာင္းေနၾကရင္းျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း အခ်ိန္ကုန္ေနၾကသျဖင့္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ မလိုေသးေၾကာင္း သိရသည္။ ထိုေန႔မနက္က လက္ဖက္ရည္ပြဲတြင္ စီမံကိန္း၏ အႀကီးအကဲအမ်ဳိးသမီးႏွင့္ သင္တန္းဆရာမ်ားက လိုက္လံႏႈတ္ဆက္စကားေျပာရင္း သူတို႔၏ လိပ္စာကတ္ျပားေလးမ်ား ေပးၾကသည္။ သင္တန္းဆင္းလက္မွတ္ေတာ့ မေပး။ မေပးရသည္မွာ သင္တန္းဆင္းလက္မွတ္ေပးရမည့္အရြယ္မ်ား မဟုတ္သည္ကတစ္ေၾကာင္း၊ အျခားအေၾကာင္းတစ္ခုမွာ ယခုသင္တန္းသို႔ လာေရာက္ၾကသူမ်ားသည္ သင္တန္းကို တစ္စက္ကေလးမွ် အထင္မႀကီးၾကသူမ်ားျဖစ္သည္ကို သူတို႔ဘာသာသိထားၾကေသာေၾကာင့္တစ္ေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။ ျပံဳးတတ္ရန္သင္ၾကားေပးသည့္ နည္းျပဆရာကေလးႏွင့္ လိမ္တတ္ရန္ သင္ၾကားေပးေသာ ဆရာမကေလးတို႔ႏွစ္ေယာက္သားမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔သံုးေသာက္သားႏွင့္ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာေအာင္ မတ္တတ္ရပ္ရင္း စကားေျပာျဖစ္ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏မ်က္ႏွာမ်ားမွာ တျပံဳးျပံဳးႏွင့္ျဖစ္ေန၍ လိမ္တတ္ေအာင္သင္ၾကားေပးသည့္ဆရာမေလးက လူႀကီးမင္းတို႔အျပံဳးဟာ လိမ္ညာျပံဳးတယ္ဆိုတာ ေပၚလြင္ေနေသးတယ္။ ႏိုင္ငံတကာက အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္မွန္သမွ်ရဲ႕ အျပံဳးေတြဟာ အဲဒီလိုခ်ည္းပဲ။ သိသာတယ္။ အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္မွန္သမွ်ဟာ သူ႔ကိုေထာက္ခံအားေပးသူေတြနဲ႔ေတြ႕တိုင္း ျပံဳးတဲ့အျပံဳးမွာ နင္တို႔တံုးမွန္းသိပါတယ္ဆိုတာက ရွစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းပါၿပီးသား။ ဒါကလည္း ႏိုင္ငံတကာႏိုင္ငံေရးမွာ အတိုက္အခံကို အားေပးသူေတြရဲ႕ စိတ္ေနစိတ္ထားေလ့လာခ်က္အရ အမ်ားစုဟာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အေျခခံနဲ႔ အားေပးတာ။ ဆင္ျခင္တံုတရားအေျခခံနဲ႔ အားေပးတာမဟုတ္ဘူး။ ဒီေတာ့လည္း အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ အမ်ားႀကိဳက္လုပ္ေလ့ရွိတယ္။ ျပႆနာေျဖရွင္းဖို႔ မစဥ္းစားဘူး။ Popularity is better than reality ဆိုတာ သူတို႔အတြက္ပဲ။ သူတို႔ဘာသာေက်နပ္ၿပီး ဟန္လုပ္ေနတဲ့အျပံဳးပဲ။ တကယ္ေတာ့ စနစ္တက်လိမ္ညာျပံဳးတတ္ရင္ အဲဒီလိုမျပံဳးဘူးဟု ေျပာသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အဖို႔ အသိပညာအသစ္တစ္ခု ရလိုက္ရသည္။ ေလာကႀကီးတြင္ ေပါက္ေစ်းအတိုင္း လက္မခံသင့္ေသာ အရာေပါင္းေျမာက္ျမားစြာ ရွိေနသည့္အေၾကာင္း။ ထို႔ေနာက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔သံုးေယာက္သား ေလယာဥ္ကြင္းသို႔ ထြက္ခဲ့ၾကသည္။ သမၼတအဆက္ဆက္ အၾကံေပးခဲ့ရသည့္လူကမူ ဒီကျပန္သြားရင္ ငါးသြားမွ်ားမယ္ဟု ေျပာသည္။ ကၽြန္ေတာ့္နံေဘးကလူက သမၼတေတြကိုအၾကံေပးဖို႔ ခင္ဗ်ားစိတ္မပါေတာ့ဘူးလားဟု ေမးလိုက္သည္။ ပါေတာ့ ပါပါတယ္။ ခက္ေနတာက က်ဳပ္ေျပာဖူးတဲ့အတိုင္း ခုေခတ္မွာ အိမ္ကမိန္းမေတြက စီမံေပးရင္ သမၼတအၾကံေပးျဖစ္တဲ့ေခတ္။ က်ဳပ္က ႏိုင္ငံေရးပညာ၊ လူမႈဆက္ဆံေရးပညာ၊ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္အကဲျဖတ္နည္း စတာေတြနဲ႔ ပီအိပ္(ခ်)ဒီေျခာက္ခုေလာက္ ရထားတာ။ အိုင္က်ဴက ၂၄၀ ေက်ာ္တယ္။ ဒီေတာ့ က်ဳပ္အေနနဲ႔ သမၼတအၾကံေပးျဖစ္ဖို႔ မလြယ္ေတာ့ဘူးဟု ဆိုသည္။ ကၽြန္ေတာ္က ၾကားရဖူးေသာ အေၾကာင္းတစ္ခုကို သတိရလိုက္မိသည္။ ႏိုင္ငံငယ္တစ္ခုဆီမွာေတာ့ သမၼတဆီကို အိတ္ဖြင့္ေပးစာ ေရးရသတဲ့။ သမၼတႀကီးက သိသြားတာနဲ႔ ဒီငတိႀကီးေတာ့ျဖင့္ ၿငိမ္ၿငိမ္ေနေအာင္ အၾကံေပးတဲ့လူေတြ စာရင္းထဲ ထည့္ထားလုိက္စမ္းလို႔ေျပာၿပီး သမၼတက အၾကံေပးရာထူးေပးဆိုပဲဟု ေျပာလိုက္သည္။ ထို႔ေနာက္ သံုးေယာက္သားၿပိဳင္တူပင္ ရယ္လိုက္မိၾကသည္။ ေနာက္ေတာ့ လမ္းခြဲလိုက္ၾကရသည္။ ေလယာဥ္ေပၚတြင္ တစ္ေယာက္တည္းထိုင္ေနရင္း စိတ္ထဲတြင္ ၾကည္ႏူးသလိုလိုျဖစ္လာသည္။ ျဖစ္လာရျခင္းအေၾကာင္းမ်ားအနက္ တစ္ခုမွာ ကၽြန္ေတာ္သည္ အနာဂတ္အတြက္ အသံုးမတည့္ေတာ့သည့္လူတစ္ေယာက္အျဖစ္ စာရင္း၀င္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး၊ အျခားတစ္ဖက္မွာ ကၽြန္ေတာ့္ဆရာတစ္ဦးေျပာခဲ့ေသာ စကားတစ္ခြန္းကို အမွတ္မထင္ သတိရလိုက္မိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ကမၻာႀကီးဟာ ပိုးစိုးပက္စက္ျဖစ္ေနတာ။ ပိုးစိုးပက္စက္ျဖစ္ေနတာဟာ တို႔နဲ႔မဆိုင္ဘူးလို႔ ပါေမာကၡဗင္ဒစ္က ေျပာဖူးတယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လိုေနၾကရမလဲဟု ကၽြန္ေတာ္က ေမးလိုက္မိသည္။ ပိုးစိုးပက္စက္ျဖစ္ေနျခင္းမ်ားကို ဆီေလ်ာ္အပ္စပ္မႈဆိုင္ရာ သီအိုရီအေျခခံနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြေနထိုင္ၾကရံုပဲဟု သူက ေျဖသည္။ ထိုသို႔ဆိုလွ်င္ ကၽြန္ေတာ္၏ မနက္ျဖန္မ်ားစြာတို႔မွာ အျခားသူတို႔၏ မနက္ျဖန္မ်ားသာ ျဖစ္ေနေပေတာ့မည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ ေတြးၾကည့္လိုက္မိသည္။ ဒီလိုျဖင့္ သတ္ျဖတ္ျခင္းခံထားရတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ မနက္ျဖန္မ်ားစြာအတြင္း ေက်နပ္သာယာစြာ ရွင္သန္ေနႏိုင္ရန္ အားထုတ္ဖို႔ပဲ လိုတာေပါ့ဟု ကၽြန္ေတာ္က ဆရာ့ကိုေျပာလိုက္သည္။ ဆရာက ခင္ဗ်ားမွာ ဒီထက္ေကာင္းတဲ့ အျခားစိတ္ကူးမ်ား ရွိေသးလားဟု ျပန္ေမးဖူးသည္။ ေလယာဥ္အျပင္ဘက္က မိုးသားတိမ္စိုင္မ်ားကို ၾကည့္ေနရင္း ဆရာ့ကို သတိရေနမိသည္။ ဆရာသည္ သူ၏ အလုပ္အကိုင္၊ မိသားစု၊ အိမ္ရာအလံုးစံုကို စြန္႔ပစ္ၿပီး စပိန္ႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းက ရြာကေလးတစ္ခုတြင္ သြားေရာက္ေနထိုင္ေလသည္။ ရာသီဥတုသာယာေသာေန႔ရက္မ်ားတြင္ အလကားရေသာေလမ်ားကို ရွဴသြင္းကာ ရွဴထုတ္လိုက္ေသာေလမ်ားတြင္ သူ႔ဦးေႏွာက္အတြင္းက သူ သိရွိလက္ခံထားသည္မ်ားကို ထည့္လိုက္သည္ဟု ဆိုသည္။ လိုအပ္သည္ထက္ ပိုမိုသိရွိထားျခင္းမွန္သမွ်မွာ လူကို အႏၱရာယ္ေပးႏိုင္သည္မ်ားသာျဖစ္၏ဟု ဆို၏။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ကၽြန္ေတာ့္ေျမးမကေလးကို သတိရလိုက္မိသည္။ သံုးႏွစ္ျပည့္၍ မႏွစ္ကစၿပီး မူႀကိဳတက္သည္။ သူတို႔ေက်ာင္းတြင္ အိုင္ပဒ္သံုးၾကရသည္။ သူသည္ ကၽြန္ေတာ့္ထက္ပိုၿပီး အိုင္ပဒ္ သံုးတတ္သည္။ အိုင္ပဒ္ေကာင္းေကာင္းသံုးတတ္ေအာင္ သူ႔ဆီက တပည့္ခံဦးမွဟု ကၽြန္ေတာ္ ေတြးမိသည္။ ကၽြန္ေတာ္ျပံဳးလိုက္မိသည္။ ထိုအျပံဳးတြင္ အေႏွာင္အတည္းလံုး၀မပါ။ ေက်နပ္ေသာအျပံဳးတစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။

ျမင့္သန္း
မတ္ ၂၀၁၄၊ ေရႊအျမဳေတ

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”