Skip to main content

သဲခံုတာ၊ ဘ၀၊ ေသျခင္းတရားႏွင့္ တဲင္နစ္ဆင္ [ျမင့္သန္း]


အဲလ္ဖရက္ တဲင္နစ္ဆင္ Alfred Tennyson (၁၈၀၉-၉၂) ဟာ ၁၈၈၉ ခုႏွစ္၊ သူ႔အသက္ ရွစ္ဆယ္အရြယ္မွာ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ ေရးခဲ့ပါတယ္။

အဲလ္ဖရက္ တဲင္နစ္ဆင္ Alfred Tennyson (၁၈၀၉-၉၂) ဟာ ၁၈၈၉ ခုႏွစ္၊ သူ႔အသက္ ရွစ္ဆယ္အရြယ္မွာ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ေရးခဲ့ပါတယ္။ ဒီကဗ်ာကို ေရးခ်င္ေနတာကေတာ့ ၾကာၿပီ။ ခ်ေရးလိုက္ေတာ့ မိနစ္ႏွစ္ဆယ္ေလာက္ပဲ ၾကာတယ္။ ေရးၿပီးေတာ့ သူ႔သား ဟဲလယ္(မ)ကို ျပတယ္။ အဲဒီကဗ်ာကို သူ႔ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ေတြ ထုတ္ေ၀တိုင္း ေနာက္ဆံုးကဗ်ာအျဖစ္ ေဖာ္ျပေပးဖို႔လည္း မွာထားခဲ့တယ္။ ဟဲလယ္(မ)ကေတာ့ ဒီကဗ်ာဟာ သူ႔အေဖရဲ႕ ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ ျဖစ္ရွိေနခဲ့ရျခင္းအေၾကာင္းပဲလို႔ ဆိုတယ္။


ဒီကဗ်ာကို အဂၤလန္ႏိုင္ငံနဲ႔ ေရျခားေျမျခား အိုင္း(လ)ေဆာ့(ဖ)၀ိတ္ Isle of Wight ကို ကူးတို႔နဲ႔အကူးမွာ ေရးတာလို႔ဆိုတယ္။ ဒါေပတဲ့ တဲင္နစ္ဆင္ဟာ ဒယ္ဗြန္ေတာင္ပိုင္း South Devon မွာ နားနားေနေန သြားေနတတ္တယ္။ အဲဒီဆီက ဆလ္ကုမ္း Salcombe ျမစ္ဘက္က ပင္လယ္အထြက္မွာ ၾကံဳရတတ္တဲ့ သဲခံုတာ Sand bar ေတြကို ေတြ႕ၿပီး၊ ဘ၀နဲ႔ယွဥ္ၿပီး အေတြးရခဲ့တာလို႔လည္း ဆိုတယ္ (Bar လို႔ဆိုတာက Sand bar ကို ဆိုလိုတာပါ။ ျမန္မာလိုေတာ့ သဲခံုတာလို႔ ေခၚေလ့ရွိတယ္)။ ပင္လယ္ရဲ႕ေရစီးေၾကာင္းနဲ႔ ျမစ္ရဲ႕ေရစီးေၾကာင္း ဆံုတဲ့ေနရာမ်ဳိးမွာ ေပၚတတ္တဲ့ သဲခံုတာေတြပဲ။ ေရတက္ေရက်မွာ ေရတိုးေတာ့ ညည္းသံလို ထြက္တတ္တယ္။ ေရလုပ္သားေတြက အဲဒီလိုညည္းသံမ်ဳိးၾကားရရင္ ကံမေကာင္းဘူး၊ လာဘ္မေကာင္းလို႔ အဲဒီဘက္မွာ အယူရွိတာကို တဲင္နစ္ဆင္ ၾကားဖူးနား၀ ရွိလိမ့္မယ္။ တဲင္နစ္ဆင္ဟာ သဲခံုတာကိုျဖတ္ၿပီး သြားလာေနရတဲ့ ကူးတို႔သေဘၤာကိုၾကည့္ၿပီး ဘ၀နဲ႔ဆက္စပ္ ကဗ်ာဖြဲ႕ခဲ့တာပဲ။ ကဗ်ာကို ေန၀င္ခ်ိန္မွာ ဖြဲ႕ထားတယ္။ ဘ၀ေန၀င္ခ်ိန္နဲ႔ ခ်ိန္ထိုးၾကည့္ဖို႔ပဲ။ ခပ္လြယ္လြယ္ အရပ္စကားနဲ႔ဆိုရရင္ေတာ့ သူေသမယ္ဆိုတဲ့အခါ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းေသခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ သေဘာလည္းပါတယ္။ ပညာရွင္တစ္ေယာက္ (James D. Kissane) ကေတာ့ ေသျခင္းတရားကို မသိျခင္းအတြင္းကိုသြားတဲ့ ခရီးနဲ႔ အိမ္အျပန္ခရီးဆိုတဲ့ သေဘာႏွစ္မ်ဳိးစလံုးကို ေဖာ္ထားတဲ့ အေရးအသားလို႔ဆိုတယ္။ မူရင္း ပထမအပိုဒ္မွာ ...clearly call for me ဆိုတာက သူ႔အတြက္ ရိုးရိုးကေလး မွာထားခဲ့ခ်င္တယ္ဆိုတာကို ဆိုလိုတာပဲ။

တဲင္နစ္ဆင္ဟာ ၀စ္မင္ Walter Whitman (၁၈၁၉-၉၃) ေကာက္ခ်က္ခ်သလို ဘာသာစကားအသံုးအႏႈန္း ပိုင္တယ္။ ဒီျပင္ ရိုးရိုးေလးနဲ႔လွေအာင္ ေရးႏိုင္တယ္။ တတိယအပိုဒ္မွာ ...evening bell ကို သံုးထားတာကိုသာၾကည့္ပါ။ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ဘာသာစကားေဘာင္ထဲမွာေတာ့ ဘာမွထူးျခားမွာမဟုတ္ဘူး။ သူျပခ်င္တဲ့အလွကိုျမင္ဖို႔ ခရစ္စယာန္း အန္ဒါစဲင္ Hans Christian Andersen (၁၈၀၅-၇၅) ရဲ႕ စားလံုးကို ကူးေရးျပခ်င္တယ္။ The Bell ထဲမွာ ဒီလိုေရးခဲ့တယ္...

People said "The Evening Bell is sounding, the sun is setting." For a strange wondrous tone was heard in the narrow streets of a large town. It was like the sound of a church-bell: but it was only heard for a moment...

တကယ္လို႔ သိမႈရွိမႈအေျခခံေတြနဲ႔ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ပထမအပိုဒ္မွာပါတဲ့ evening star ဟာ ရွိမႈအေျခခံသိမႈ။ evening bell ဟာ သိမႈအေျခခံ သိမႈပဲ။ တတိယအပိုဒ္မွာ ၀မ္းနည္းစရာေတြခ်ည္းျပၿပီး ၀မ္းမနည္းၾကေစခ်င္ဘူးလို႔ ဆိုထားတယ္။ ေသမွေတာ့ လြမ္းမေနေတာ့နဲ႔ဆိုတဲ့ သေဘာပဲ။

ဒီလိုပဲ အနက္ႏွစ္မ်ဳိးထြက္ၿပီး archaic word လို႔ေခၚရမယ့္ bourne ကို ေနာက္ဆံုးအပိုဒ္မွာ လွေအာင္ထည့္သံုးထားခဲ့ေသးတယ္။ ထာ၀ရဘုရားကို ကဗ်ာဆရာ အေတာ္မ်ားမ်ားက "လမ္းျပ" အျဖစ္သံုး Guide, Compass စသျဖင့္ သံုးေပတဲ့ သူကေတာ့ Pilot လို႔ သံုးတယ္။ ဘ၀ကို ေရအေၾကာင္း၊ သေဘၤာအေၾကာင္းနဲ႔ အလႊဲအေျပာင္းလုပ္ၿပီး ေရးထားတဲ့ကဗ်ာမို႔ Pilot လို႔သံုးလိုက္တာဟာ ဆီေလ်ာ္အပ္စပ္မႈအေျခခံတရားအရပဲ။ Pilot ဆိုတာက ဒီေနရာမွာ ေရေၾကာင္းျပပဲ။ Captain လို မာလိန္မွဴးမဟုတ္ဘူး။ မာလိန္မွဴးဟာ ေရေၾကာင္းျပရဲ႕ လမ္းညႊန္ခံ။ ပင္လယ္ဆီေခ်ာေခ်ာေမာေမာေရာက္ဖို႔ သဲေသာင္နဲ႔မတိုးေအာင္၊ သဲခံုတာနဲ႔ မညိေအာင္ ေရေၾကာင္းျပကမွ ညႊန္ႏိုင္မွာ။ ထာ၀ရဘုရားသခင္ရဲ႕လမ္းျပမႈကို လွေအာင္ေရးႏိုင္တယ္ ဆိုရလိမ့္မယ္။ သဲခံုတာကိုေက်ာ္ၿပီး (ေသျခင္းရဲ႕ တျခားဘက္မွာ) ထာ၀ရဘုရားသခင္နဲ႔ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ေတြ႕ရလိမ့္မယ္ (တိုးမယ္) ဆိုတဲ့သေဘာ ေရးခဲ့တာပဲ။ ဒီကဗ်ာမွာ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ေျပာစရာကေလးတစ္ခုပဲ ရွိေနတယ္။ တဲင္နစ္ဆင္သံုးတဲ့ မက္တာေဖာ Metaphor ေတြဟာ Simile လို ျဖစ္ေနလို႔ (Simile အျဖစ္ ေလွ်ာက်ေနတာျဖစ္လို႔) ဒီအပိုင္းမွာ အားေလ်ာ့ေနတယ္လို႔ ဆိုရမယ္။ ဒါကလည္း မူရင္းဘာသာစကားမွာပါ။

ဒီကဗ်ာေလးကို ဘာသာျပန္လိုက္ပါတယ္။ ေရးတတ္ဖတ္တတ္ရံု အဂၤလိပ္စာအေျခခံနဲ႔ ဘာသာျပန္ရတာမို႔ အမွားပါရင္ ခြင့္လႊတ္ၾကပါ။ ကၽြန္ေတာ္ ဘာသာျပန္ထားတာက ဒီလိုပါ...

သဲခံုတာ အေက်ာ္

ေန၀င္ခ်ိန္၊ ေသာၾကာၾကယ္ထြက္တဲ့အခါ
ရိုးရိုးကေလး ငါတစ္ခုမွာခ်င္တယ္။
ငါ ပင္လယ္ထဲထြက္တဲ့အခါ
သဲခံုတာေတြရဲ႕ ညည္းတြားသံ ေပၚမလာေစခ်င္ဘူး။

ဒါေပတဲ့၊ ဒီေရဟာ အကန္႔အသတ္မဲ့ နက္ရႈိင္းရာဆီက
ကမ္းဆီကို ျပန္လာၾကတဲ့အခါ
ေရြ႕လ်ားေနပံုက အိပ္ေပ်ာ္ေနသလိုေပတဲ့
အသံနဲ႔ ေရျမွဳပ္ေတြက အလွ်ံပယ္။

ငါ သေဘၤာေပၚတက္ေတာ့
ဆည္းဆာ၊ ညေနေစာင္းေခါင္းေလာင္းသံ
ေနာက္ေတာ့ ညအေမွာင္၊
အဲဒီေနာက္ေတာ့ ခြဲရလို႔ ၀မ္းနည္းရတာမ်ဳိး မရွိေစခ်င္ဘူး။

ဒီေရအတက္မွာ ငါတို႔ရဲ႕ ကာလနဲ႔ အာကာသ
ေရစီးေခ်ာင္းထဲကေန ငါ့ကို အေ၀းကို သယ္ေဆာင္သြားလိမ့္မယ္။
သဲခံုတာကို ေက်ာ္ခဲ့ၿပီဆိုတဲ့အခါမွာေတာ့
ငါ့ရဲ႕လမ္းျပနဲ႔ ရင္ဆိုင္တိုးရလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္တယ္။

မူရင္းက ဒီလိုပါ .....

Crossing the Bar

Sunset and evening star,
    And one clear call for me!
And may there be no moaning of the bar,
    When I put out to sea,

But such a tide as moving seems asleep,
    Too full for sound and foam,
When that which drew from out the boundless deep
    Turns again home.

Twilight and evening bell,
    And after that the dark!
And may there be no sadness of farewell,
    When I embark;

For tho' from out our bourne of Time and Place
    The flood may bear me far,
I hope to see my Pilot face to face
    When I have cross the bar.

~ျမင့္သန္း
ခ်င္းတြင္း၊ ေမလ ၂၀၀၆
Image Credit: www.thesundaytimes.co.uk

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”