Skip to main content

လက္ေတြ႕၀ါဒ (Pragmatism) အေၾကာင္း ပိစိေကြး


Edward de Bono ဆိုတဲ့လူႀကီးဟာသူေပါ့

Pragmatism: n (u) : a way of dealing with problems in a sensible,
practical way instead of following a set of ideas:

Longman Dictionary of Comtemporary English အဘိဓာန္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ပါ။ လက္ေတြ႕၀ါဒဆိုတာ အယူအဆေတြ နိယာမေတြကို
ေဘးခ်ိတ္ထားၿပီး လက္ေတြ႕က်ၿပီး ကိုယ္ေတြ႕သိရတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳအေျခခံနည္းလမ္းနဲ႔သာ ျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ကုိယ္က်င့္တရားစံႏႈန္းေတြနဲ႔ေတာ့ ညိစြန္းေကာင္း ညိစြန္းေနႏိုင္တယ္ေပါ့။

တစ္ခ်ဳိ႕ေသာလူေတြကေတာ့ လက္ေတြ႕၀ါဒဟာ နိယာမ (Principle) ေတြကို မ်က္ကြယ္ျပဳၿပီး လုပ္ေဆာင္တဲ့နည္းလမ္းျဖစ္တယ္လို႔ ျမင္တဲ့အတြက္ ၎၀ါဒကို
႐ႈတ္ခ်ေ၀ဖန္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႕၀ါဒဆိုတာ နိယာမမဲ့ (Unprinciple) လို႔ ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ လက္ေတြ႕က်ေသာနည္းလမ္းျဖင့္ နိယာမမ်ားကို အသံုးခ်ျခင္းလို႔သာ ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခု ၿပီးေျမာက္ဖို႔ သင္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေသာအလုပ္ကို လုပ္ေဆာင္ရာမွာ နိယာမေတြရဲ႕
လက္ေတြ႕ဆန္ႏိုင္စြမ္း (Practicality) ကို အေလးမူထားျခင္းဟာ လက္ေတြ႕၀ါဒျဖစ္ပါတယ္။ နိယာမေတြဟာ အျပဳအမူေတြကို ထိန္းကြပ္ဖို႔
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို အကူအညီေပးေနတာျဖစ္လို႔ နိယာမမဲ့အျပဳအမူေတြဟာ အႏၱရာယ္မ်ားၿပီး လက္ခံႏိုင္စရာလည္း မရွိပါဘူး။

လက္ေတြ႕၀ါဒရဲ႕ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္က အဆံုးသတ္ရလဒ္ဟာ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္နဲ႔ ညီညြတ္မွ်တလာေစဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။ မူးယစ္ေဆး၀ါးေရာင္းသူတစ္ေယာက္ကို
၀ယ္လက္တစ္ေယာက္ဟန္ေဆာင္ၿပီး ဖ်ားေယာင္းဖမ္းဆီးတာကို အမ်ားလက္ခံႏိုင္ၾကပါတယ္။ (ဒါလည္း ကိုယ္က်င့္တရားစံႏႈန္းၾကည့္ရင္ ညိစြန္းေနေၾကာင္း သတိျပဳမိေစခ်င္ပါတယ္)ဘာေၾကာင့္လက္ခံႏိုင္သလဲဆိုေတာ့ ဒီလုပ္နည္းလုပ္ဟန္ရဲ႕ အဆံုးသတ္ရလဒ္ဟာ အဖိုးတန္ေနလို႔ေပါ့။ ဒီလိုမ်ဳိး
လုပ္နည္းလုပ္ဟန္အမ်ဳိးအစားေတြကိုေတာ့ တံခါးဖြင့္ေပးထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း အဆံုးသတ္ရလဒ္နဲ႔ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ ညီညြတ္မွ်တမႈမရွိတဲ့
ျဖစ္ရပ္မ်ဳိးမွာေတာ့ လက္ေတြ႕၀ါဒဟာ အလံုးစံု ပရမ္းပတာအေျခအေနဆီ ဦးတည္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ မိမိလိုအပ္ခ်က္အတြက္ဆိုၿပီး
ခိုးယူျခင္းလုပ္ရပ္နဲ႔ ေျဖရွင္းမိလိုက္ျခင္းမ်ဳိးကိစၥရပ္ေတြမွာေပါ့။

လက္ေတြ႕၀ါဒဟာ လုပ္ရပ္တစ္ခုဟာ မည္သည့္ေနရာဆီသို႔ ဦးတည္သြားသလဲဆိုတာနဲ႔ ဆက္စပ္ပတ္သက္တာပါ။ အဲဒီလုပ္ရပ္တစ္ခုရဲ႕ သက္ေရာက္မႈ အက်ဳိးဆက္ေတြနဲ႔ေပါ့။ ဒါေပမဲ့ အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္တဲ့ ရလဒ္ေတြထြက္ေနသေရြ႕ မည္သည့္အျပဳအမူကိုမဆို လက္ခံႏိုင္တယ္လို႔ ယတိျပတ္ေျပာေနတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ လက္ေတြ႕၀ါဒဟာ `ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေနတာမွန္တယ္လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ေသခ်ာတဲ့အတြက္ ဒီလုပ္ရပ္ေၾကာင့္ ဘယ္လိုအက်ဳိးဆက္ေတြျဖစ္လာပါေစ ဂ႐ုမစိုက္ဘူး´ လို႔ ေၾကြးေၾကာ္ေနတဲ့ (မၾကာခဏ ဒီမူ၀ါဒမွာေျခခံေလ့ရွိတဲ့ ဘ၀ျမင့္မႈနဲ႔ ျပဒါးတစ္လမ္းသံတစ္လမ္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

လက္ေတြ႕၀ါဒဟာ အေျခအေနတစ္ခု၊ အဲဒီအေျခအေနထဲမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္ေနတဲ့ လူေတြ၊ ၿပီးေတာ့ လက္ေတြ႕က်မႈေတြဆီသို႔ အာ႐ံုေျခာက္ပါး (ဒီေနရာမွာ
အာ႐ံုေျခာက္ပါးထဲ ဆဌမအာ႐ံု (Instinct) ကိုပါ ကၽြန္ေတာ္ထည့္တြက္ပါတယ္)ျဖင့္ ခံစားျခင္း (Being Sensitive) ကို ဆိုလိုပါတယ္။ လက္ေတြ႕၀ါဒဆိုတာ
ျဖစ္ႏိုင္ေျခအႏုပညာျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြဆိုတာလက္ေတြ႕၀ါဒီေတြပါပဲ။

အလားတူ `ျဖတ္လမ္းနည္း´ (Expendiency) ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရဟာလည္း လူေတြရဲ႕အျမင္မွာ အဆိုးပံုရိပ္သန္းေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားအေနနဲ႔
မဲဆႏၵရွင္မ်ားမ်ားရဖို႔ရာ နိယာမမဲ့ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ေနမဲ့အရာေတြကို မလႊဲမေရွာင္သာ လုပ္ရတတ္ေလ့ရွိပါတယ္။ မဲေတြပိုက္ဆံနဲ႔ လိုက္၀ယ္တာကေတာ့
စိတ္မခ်မ္းသာစရာ လက္ေတြ႕က်ျခင္းျဖစ္ၿပီး တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ ျဖတ္လမ္းနည္း အမ်ဳိးအစားေတြဟာလည္း လက္ခံႏိုင္စရာ မရွိပါဘူး။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္
ေသြးေတြမရပ္မနားထြက္ေနတာကို တိတ္ဖို႔ ညစ္ပတ္တဲ့လက္ကိုင္ပ၀ါကိုသံုးတာဟာဘယ္မွာ ပိုးမႊားကင္းစင္ႏိုင္မွာလဲ။ ဒါေပမဲ့လည္း လက္ထဲမွာ တျခားသံုးစရာ
ဘာမွ်မရွိတဲ့အခါ အခ်ိန္မရွိမႈက အႏၱရာယ္ကို ဂုတ္ခြစီးရတာပါပဲ။ ပိုးမႊားကူးစက္ခံရတဲ့ကိစၥကို ေနာက္မွ ကုစားလို႔ရတယ္ေလ...။

De Bono's Six Actions Shoes မွ Brown Brogues ကို ေတဇာ အေလာသံုးဆယ္ ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”