Skip to main content

ေစတနာအက်ဳိးမေပးနဲ႔၊ သံသယအက်ဳိးပဲေပး

ရာဘာအစြပ္ကေလးကလြဲလို႔ ဘာအကာအကြယ္မွ မပါဘဲ
ဆက္ဆံ(ခံ)ခဲ့တာဆိုေတာ့ တကယ္လည္း အဲဒါေလးပဲလိုတာပါတဲ့၊
ဒီလိုနဲ႔ အနည္းဆံုး၀ါဒကို စဖြင့္တယ္။



 [    ]


ေျပာရမယ္ဆိုရင္၊ ေဘးမ်ဥ္းတားရတဲ့ အရြယ္ေက်ာ္လာကတည္းက ၀ါက်အစေတြ မညီေတာ့ဘူး။ ေအဘီေသြး ဆံုပိုင္း ဘယ္သန္ ဋသန္လွ်င္းခ်ိတ္စသည္ ရွားပါးမႈကို ခ႐ုသင္းစြဲ ဆင္တစ္ေကာင္လို ဂုဏ္ယူေၾကြးၾကာ္မႈဟာ ဒီဘက္ႏွစ္ေတြမွာ အံမ၀င္ေတာ့ဘူး။ ေျပာရမယ္ဆိုရင္၊ အျငင္း၀ါက်ေတြခ်ည္း သံုးသံုးေနရရင္ ဟုတ္ေတာ့မဟုတ္ေသးဘူး။ ႏိုင္တီးႏိုင္တီးစ္ေတြရဲ႕ အယ္လ္ကိုေဟာလက္ခံႏိႈင္မႈ ပမာဏက ကိုယ့္ကိုေက်ာ္ျဖတ္သြားတာကို မုဒိတာပြား႐ံုပါပဲ။ လည္ပင္း႐ိုးရဲ႕အဆစ္ေတြကလည္း ပါ၀ါစတီယာရင္လို၊ ၃၆၀ ဒီဂရီ လွည့္ပတ္ခြင့္မျပဳမွေတာ့ ေနာက္လွည့္ၾကည့္လို႔မရ။ တစ္ခ်က္ေလး ေစာင္းငဲ့ၾကည့္႐ံု၊ ဆက္ေလွ်ာက္႐ံု။ လူငယ္ေတြကလည္း လူငယ္ေတြပဲ၊ နတ္ကေတာ္ဆန္႔က်င္ေရး လႈပ္ရွားမႈႀကီးမွာ တစ္ခါက ဖင္မွာဖ်ာႀကီးတစ္ခ်ပ္ ကပ္ပါဖူးတဲ့အေၾကာင္း စမိတိုင္း ခုတေလာ စကားျဖတ္ခံ ထိထိေနတယ္။ ဆံသဆရာ ရိတ္သင္လုဆဲဆဲ လည္ဂုတ္က မွဲ႔နက္တစ္လံုးရဲ႕ မေရြ႕လ်ားႏိုင္မႈဟာ ဘယ္ေလာက္တုန္လႈပ္ ေၾကကြဲဖြယ္ေကာင္းလဲ။ ေအာ္ေလ ႀကိဳက္သေလာက္ေအာ္ပါ၊ သန္း, သန္းေျခာက္ေထာင္ေက်ာ္ၾကားထဲမွာ Bystander Apathy ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနၿပီ။ မ,အေအာင္သမိုင္းသင္ၿပီး အထူအပါးနားလည္ေအာင္ ရာဇ၀င္သင္ၾကရတယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ေတာ့၊ ေဒါသတႀကီး အိပ္စက္ေနၾက´မွာ လစ္ထရယ္အနက္ရွိေၾကာင္း ေစာင္းပါးရိပ္ေျခေလာက္ သိလာခဲ့။ လက္ေရးလက္သားေကာင္းျခင္းဟာ တိမ္ျမဳပ္စျပဳေနတဲ့ အရည္အေသြးဆိုေပမယ့္ ကဗ်ာေရးဖို႔ ကေလာင္လိုေနဆဲ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ေခတ္ႀကီးပဲ။ ဟုတ္တယ္ေလ၊ ေျမလွန္တယ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရဟာ မက္တာေဖွာဆိုတာမသိဘဲ စတန္႔ထြင္ခ်င္႐ံုသက္သက္နဲ႔ ကင္းၿမီးေကာက္မေထာင္နဲ႔။ ကိုယ္တို႔ကေတာ့ ဒီလိုနည္းနဲ႔ ကမၻာႀကီးကို ဘယ္သူအၾကာဆံုး ကိုင္ေျမွာက္ထားႏိုင္သလဲ အတည္ေပါက္ႀကီး ၿပိဳင္ဆိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေခြးေျခခံုေတြ မကြယ္ေပ်ာက္ေသးသေရြ႕ တသီးပုဂၢလေတြရဲ႕ ေနရာဆိုတာ ရွိတယ္။ ငယ္ငယ္ကတည္းက ပီေက၀ါးရင္ အမ်ားနည္းတူ ပူေပါင္းမမႈတ္တတ္တာကို သိမ္ငယ္လာခဲ့တဲ့ ကေလးေလး၊ Anti-nightmare Story မၿပီးခင္ အိပ္ေပ်ာ္သြားေတာ့ ဘာထူးေတာ့မွာလဲ။ ဒီေနရာမွာ လက္ညွိဳးထိုးစရာရွိတာကေတာ့ ေဖာ္ေကာင္ကို သက္ညွာခြင့္ေပးထားတဲ့ ဥပေဒပဲ၊ သစၥာေဖာက္ဖို႔ သိပ္ကို လြယ္ကူသြားၾကတယ္ေလ။ ကိုယ့္အလုပ္ကိုယ္မလုပ္ဘဲ ေပ်ာ္ပါးေနတဲ့ မ်ဳိးပြားအဂၤါဟာ နာမည္နဲ႔မလိုက္တဲ့ ငတိ(မ)။ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာၿပီ၊ မေပါက္ကြဲေသးတဲ့ ေျမျမွဳပ္မိုင္းေတြရဲ႕ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈဟာ ငါတို႔ကို နိဗၺာန္ဆီအေရာက္ပို႔ဖို႔ ေစာင့္ဆိုင္းေနၾက။ ႏွစ္ေယာက္အိပ္ကုတင္လို ယဥ္ေက်းတဲ့ အသံုးအႏႈန္းေတြခ်ည္းပဲ လူတိုင္းေျပာၾကရင္ သိပ္ေကာင္းမယ္။ မ်ဳိးဆက္ကြာဟမႈဟာ ဘာလဲေဖေဖတဲ့၊ တခါတေလ ေမးခြန္းေတြကအစ မွားတယ္။ ဒီလိုပါပဲ၊ စ(လံုး)ေရာက္ၿပီးမွ ဆ(လိမ္)လာတာလို႔ ေျပာရင္ ပါဆြန္နယ္ မပါေလာက္ေတာ့ဘူး။ အစာေရမ်ဳိထဲ မေထြးႏိုင္မမ်ဳိႏိုင္ေတြ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းသြားေတာ့လည္း ဘာတတ္ႏိုင္မွာလဲ။ တခ်ဳိ႕က ကဗ်ာမွာ သီအိုရီပဲလိုတယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္၊ အိပ္မေပ်ာ္တဲ့ညေတြ ရွိၿပီးသားဆိုရင္ သေဘာတူတယ္။ ဒါမွမဟုတ္၊ ခ်ီေဂြဗားရားအလိုအရ အလြယ္ဆံုး႐ုပ္ဖ်က္နည္း (၂) နည္းဟာ၊ ႏႈတ္ခမ္းေမႊးအတုႀကီးကို တပ္တာနဲ႔ ႏႈတ္ခမ္းေမႊးအစစ္ႀကီးကို ရိတ္တာဆိုရင္ ေျပာက္က်ားမယ္ေတြ ႏႈတ္ခမ္းဆူမယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မပူပါနဲ႔၊ ျခံဳခိုမႈႀကီး ၿပီးေျမာက္တဲ့အခါက်ရင္လည္း ရဲေဘာ္/ေမတို႔ရဲ႕ မူလ႐ုပ္ေတြ ပ်က္စီးၿပီးသား ျဖစ္ေနမွာပါပဲ။

ရာဘာအစြပ္နဲ႔တူတဲ့ အခြံေပ်ာ့လိပ္ႀကီး ျဖစ္ရမွာေလာက္ ပိုေၾကာက္မိတာ မရွိေတာ့ဘူး။ ေနာက္ဆံုးေတာ့၊ သတည္းနဲ႔စတဲ့ ၀ါက်မ်ဳိးလည္း ရွိသင့္တယ္´ ဆိုတာလို သင္းကြဲေတြ တစ္စုတေ၀းတည္း ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ေထာက္ခံ အဆိုျပဳၾက၊ ..ထိုနည္းတူစြာ။

ေတဇာ (လေရာင္လမ္း)
စက္တင္ဘာ၊ ၂၀၁၂
Image: http://nabhan.deviantart.com

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ