Skip to main content

အက္ေဆး (ေဇာ္ေဇာ္ေအာင္)

`အက္ေဆး´ ဆိုတာ ဘာလဲ။

ကမၻာ့ `အက္ေဆး´ ဖခင္သည္ မီရွယ္ေမာန္တိန္း [Michel Eyquem de Montaigne (1533-92)] ျဖစ္သည္ဟု ဆရာစဥ္သမားစဥ္ အမွတ္အသားရွိသည္။ သူကြယ္လြန္ခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၈ ႏွစ္ရွိၿပီ။ ထိုမွ်အထိ ဆြဲဆန္႔လွ်င္ ရွည္လ်ားေလးလံေပသည္။ သိမီသေလာက္က ျဖတ္ေျပာပါမည္။
ေက်ာင္းစာသင္ခန္းအတြင္းမွာ သင္ခန္းစာအျဖစ္ `စာစီစာကံုး´ ဟု ရွိသည္။ အမ်ားသိၿပီးျဖစ္၏။ နိဒါန္း၊ စာကိုယ္၊ နိဂံုး အဂၤါသံုးပါးႏွင့္ညီညြတ္ေသာ၊ စီကာစဥ္ကာ ပန္းသဖြယ္သီကံုးထားေသာ စာ။ ထိုစာကို စာစီစာကံုးဟု ယေန႔အထိ အသံုးတြင္ေနသည္။

စာသင္ခန္းျပင္ပတြင္ Essay ၏ အျခားအဓိပၸာယ္တစ္ခုကို ရည္၍ `အစမ္းစာ´ ဟု ေခၚခဲ့ၾကေသးသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက (စာတမ္း/စာတန္း) ႏွစ္မ်ဳိးကြဲေစ၍ Essay ကို `စာတန္း´ ဟုသတ္မွတ္ကာ စတင္သံုးစြဲခဲ့သည္။ စည္းႀကီးကမ္းႀကီးႏွင့္ေရးသားေသာ စာမ်ဳိးကို `စာတမ္း´၊ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေပါ့ေပါ့ ပါးပါး ေရးေသာစာမ်ဳိးကို `စာတန္း´ ဟု ေခၚေစလိုသည္ဟု ယူဆရပါသည္။ ပညာရပ္၊ ဘာသာရပ္အေလးကဲ၍ စည္းကမ္းစနစ္ကိုတည္ေဆာက္ကာ ေရးသားေသာ ဘြဲ႕ယူစာတမ္း Thesis/Dissertation အမ်ဳိးအစားမ်ားျဖင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ႏိုင္ပါသည္။ `စာတန္း´ သည္ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ မဟုတ္ေစကာမူလည္း ပိုလြတ္လပ္ေပါ့ပါးသည္။ အႏုပညာသဏၭာန္ဘက္သို႔ တိမ္းညြတ္ေသာ စာမ်ဳိးဟုလည္း ဆင္ျခင္ၾကည့္ႏိုင္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့စာမ်ားတြင္ပါေသာ ေထြျပားမႈႏွင့္လည္း ယွဥ္၍ ဆင္ျခင္ၾကည့္ေစလိုပါသည္။



ျမန္မာစာေပေလာကတြင္ `သိပၸံေမာင္၀´ ကေလာင္အမည္ျဖင့္ ထင္ရွားခဲ့ေသာ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတစ္ဦး ေပၚခဲ့သည္။ `ေခတ္စမ္းစာေပ´ ႏွင့္ တြဲ၍လည္းေကာင္း၊ သူတို႔၏ဆရာႀကီး (၀ါ) ေခတ္စမ္း၏ဖခင္ႀကီး ပါေမာကၡဦးေဖေမာင္တင္ႏွင့္ တြဲ၍လည္းေကာင္း၊ ေခတ္စမ္းကဗ်ာက၀ိႀကီးႏွစ္ဦးႏွင့္ တြဲ၍လည္းေကာင္း၊ ျမန္မာစာေပသမိုင္းတြင္ ထင္ရွားအသိမ်ားခဲ့၏။

သူ႔စာမ်ားကိုစုစည္း၍ `သိပၸံေမာင္၀၏ ၀တၳဳေဆာင္းပါးမ်ား´ ဟူေသာ စာအုပ္တစ္အုပ္ ေပၚထြန္းထုတ္ေ၀ခဲ့ဖူးသည္။ စာေပဗိမာန္တိုက္က ထုတ္ေ၀သည္ဟု မွတ္မိေနပါသည္။ `၀တၳဳေဆာင္းပါး´ ဟူေသာ အမည္အမ်ဳိးအစား Genre ႏွင့္ပတ္သက္၍ ဘ၀င္မက်ေသာ အသံဗလံမ်ား ၾကားခဲ့ရသည္။ ၀တၳဳႏွင့္ေဆာင္းပါး အတူတူပဲလား။ ထိုႏွစ္မ်ဳိးေရာထားတာလား စသည္ျဖင့္ အသံဗလံမ်ားအျဖစ္သာ ၾကားခဲ့ရသည္။ ထိုအမည္ကိုေပး၍ ထိုအမ်ဳိးအစားဟုသတ္မွတ္ရန္ အၾကံျပဳသူ၊ တိုက္တြန္းသူ၊ သတ္မွတ္ေခၚတြင္ေစသူမ်ားမွာ ေခတ္စမ္းက၀ိႀကီးႏွစ္ဦးဟု ကၽြန္ေတာ္မွတ္သားဖူးသည္။

ဆရာေဇာ္ဂ်ီႏွင့္အနီးကပ္ေနခဲ့ရေသာ ကာလမ်ားအတြင္း (၁၉၇၀-၇၅ ၀န္းက်င္) တစ္ေန႔ ထိုကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ဆရာ့ကိုကၽြန္ေတာ္ ေမးဖူးသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ ထိုစဥ္က အမွန္တကယ္ ဘ၀င္မက်။ ဆရာက `၀တၳဳေကာင္းလွ်င္ ေဆာင္းပါးျဖစ္၍၊ ေဆာင္းပါးေကာင္းလွ်င္ ၀တၳဳျဖစ္တတ္သည္´ ဟု ေျဖပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္၏ ဉာဏ္ပညာႏံုေသာအျဖစ္သည္ ထိုကိစၥတြင္ ဘြားဘြားေပၚသည္။ ထိုစဥ္က ကၽြန္ေတာ္ စဥ္းစားမရ။ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ အစိတ္ေလာက္ၾကာမွ (ယခုမွပင္ဟု ဆိုၾကပါစို႔) ကၽြန္ေတာ္ သေဘာေပါက္ပါသည္။ ယခု ကၽြန္ေတာ့္ဆရာ မရွိေတာ့ၿပီ။ သူ႔တပည့္ ခပ္ညံ့ညံ့ကၽြန္ေတာ္သည္ အသက္ကေလးအေတာ္ရလာခါမွ အဖတ္အ႐ႈကေလး အနည္းအက်ဥ္းရွိလာခါမွ အႏုပညာပစၥည္းတို႔၏ အမ်ဳိးအစားေရာေႏွာျခင္းသေဘာကို သိလာပါသည္။ ယေန႔ `ပို႔စ္ေမာ္ဒန္သမားမ်ား´ အေခၚအေျပာမ်ားေနေသာ Deterritorialization (နယ္နိမိတ္မ်ားက်ဳိးပ်က္ျခင္းသေဘာ)၊ Reteritorialization (နယ္နိမိတ္မ်ား အသစ္ျပန္လည္ သတ္မွတ္ျခင္းသေဘာ) တို႔ႏွင့္ထင္ဟပ္၍ ဆင္ျခင္မိလာပါသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ႏႈတ္ဖ်ားမွ `ပို႔စ္ေမာ္ဒန္´ ဆိုေသာစကားတစ္ခြန္း တစ္ခါမွေပၚထြက္လာသည္ မၾကားဖူးပါ။ သို႔ေသာ္သေဘာကိုဆင္ျခင္ဖို႔သာ အေရးႀကီးပါသည္။ `ပို႔စ္ေမာ္ဒန္´ ဆိုသည္မွာ အမည္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာမႀကီး ဂါထ႐ုစတိန္း (Stein) ၏ `ႏွင္းဆီပန္းတစ္ပြင့္၏ အမည္သည္ ႏွင္းဆီပန္းတစ္ပြင့္(ျဖစ္၍) ႏွင္းဆီပန္းတစ္ပြင့္ျဖစ္သည္…´ ဆိုေသာ စကားကို သတိရဖြယ္ရွိ၏။ ကၽြန္ေတာ့္ဆရာက `စာတန္း´ ဟုအမည္ေပးခဲ့ေသာ စာမ်ဳိးကို ယခုကၽြန္ေတာ္ `အက္ေဆး´ ဟုပင္ ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲလိုက္ပါသည္။ The name of an essay is an essay is an essay.. ဟု မေခၚသင့္ပါလား။

အကယ္၍ စိတ္၀င္စားမည္ဆိုပါက ဆရာသိပၸံေမာင္၀၏ `၀တၳဳေဆာင္းပါးမ်ား´ ႏွင့္ပတ္သက္၍ စဥ္းစားဖြယ္တစ္ခုကို တင္ျပလိုေပသည္။ စိတ္၀င္စားသူမ်ားအတြက္သာ ရည္ရြယ္သည္ဟုေျပာလွ်င္ ပိုသင့္ေလ်ာ္ပါမည္။ ထိုကိစၥမွာ သိပၸံေမာင္၀၏စာမ်ားကို Proto-modern ဟု ေခၚသင့္မေခၚသင့္ကိစၥ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအယူအဆ၏အစကို ဆြဲထုတ္ေပးသူမွာ ေဒါက္တာျမင့္သန္း Ph.D. (စာေရးဆရာျမင့္သန္း) ျဖစ္၏။ သူ႔ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္မွာ `စဥ္းစားၾကည့္ႏိုင္ရန္ နမူနာႏွစ္ခု ေပးလိုပါသည္။ ျမန္မာတို႔၏ (ေမာ္ဒန္အစဦးကာလ [?] ဟုေခၚဆိုလိုက ေခၚဆိုႏိုင္မည္ဟု ထင္ရေသာ) ေခတ္စမ္းကာလအေရးအသားမ်ဳိးကို ၾကည့္ပါ´ ဟု ေရးခဲ့ပါသည္။ ဆက္လက္၍ `သံုးပြင့္ဆိုင္ေခတ္စမ္းစာေပ´ (၁၉၅၅)၊ `သိပၸံေမာင္၀၏ ၀တၳဳေဆာင္းပါးမ်ား´ (၁၉၆၁)၊ `ကိုေဒါင္း´ (၁၉၆၀) တို႔ကို ကိုးကားသြားပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္အဓိကေျပာလိုသည္မွာ ဆရာျမင့္သန္းက ေခတ္စမ္းႏွင့္ ေမာ္ဒန္အစဦးကို သေဘာတူထား သံုးစြဲလိုေသာ အယူအဆျဖစ္၏။ ေလ့လာသူသုေတသီတို႔၏ စဥ္လာထံုးတမ္းကိုလိုက္နာေသာအားျဖင့္ `ေခၚဆိုလိုကေခၚဆိုႏိုင္မည္ထင္ရေသာ´ ဟု သံုးသြားပါသည္။ ယတိျပတ္ မေျပာခဲ့ပါ။ Scholar တို႔၏ထံုးတမ္းစဥ္လာျဖစ္၍ ျမင့္သန္းကို အျပစ္တင္ဖြယ္မရွိ။ အကယ္၍ သိပၸံေမာင္၀စာမ်ားႏွင့္ ေမာ္ဒန္စာေပ သေဘာတရားမ်ားကို ႏႈိင္းယွဥ္စိစစ္ၿပီးပါက သိပၸံေမာင္၀၏စာမ်ားသည္ Proto-modern ျဖစ္သည္ (သို႔မဟုတ္) မျဖစ္ဟု ယတိျပတ္ေျပာႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

ဤအေၾကာင္းအရာကို ဇာခ်ဲ႕ေျပာေနရသည္မွာ သိပၸံေမာင္၀၏ စာမ်ားသည္ Proto-modern ေမာ္ဒန္အဦးအစ လကၡဏာမ်ား ပါ၀င္တည္ရွိေနသည္ကို  ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာမိသေလာက္ ေျပာႏိုင္ေသာအေျခအေနတြင္ ရွိေန၍ ေျပာရျခင္းျဖစ္သည္။ သိပၸံေမာင္၀ေလ့လာသူမ်ား၊ သုေတသီမ်ား ဆက္လက္ပြားမ်ားၾကပါဟုလည္း ေမတၱာရပ္ခံလိုပါသည္။ အက်ယ္မေျပာသာပါ။ ကၽြန္ေတာ့္အက္ေဆးမ်ားႏွင့္ ဆိုင္သေလာက္ကိုသာ ကၽြန္ေတာ္ေျပာႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ဤသို႔ဆက္ေျပာခ်င္ပါသည္။

`ေမာ္ဒန္၀တၳဳတို´ ျမစ္ဖ်ားခံရာ ႏွစ္ခုရွိသည္။ ၁/ စကားေျပကဗ်ာမ်ား Prose Poems ၊ ၂/ အတြင္းစိတ္သဏၭာန္ကိုခ်ယ္မႈန္းေသာ စာတန္းမ်ား Psychological Sketch ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္ကို ပညာရွင္အမ်ား လက္ခံထားၾက၏။ ပထမအမ်ဳိးအစားကို ကမၻာေက်ာ္ ေဘာ္ဒီလဲ Baudelaire (1821-67) က စတင္သည္ဟု တညီတညြတ္တည္း အသိအမွတ္ျပဳၾကသည္။ (မွတ္ခ်က္။ ယေန႔ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ေခတ္တြင္ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္မဟာကဗ်ာေက်ာ္ Postmodernity’s Laureater ဂၽြန္အက္ရွဘာရီ John Ashbery ၏ ကဗ်ာမ်ားကို (စိတ္၀င္စားသူမ်ား) ရွာေဖြဖတ္႐ႈၾကပါဟု ညႊန္းလိုပါသည္။ သူ၏ Three Poems ကဗ်ာစာအုပ္၏ ဘာသာစကား/မီဒီယံ Medium သည္ စကားေျပျဖစ္၏။ စာမ်က္ႏွာတစ္ရာေက်ာ္ရွိေသာ အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ဟုလည္း ေခၚၾက၏။ ရွာေဖြဖတ္႐ႈသင့္ပါသည္။ ဒုတိယအမ်ဳိးအစားျဖစ္ေသာ အတြင္းစိတ္သဏၭာန္ကိုခ်ယ္မႈန္းသည့္ စာတန္းကို သိပၸံေမာင္၀၏ ၀တၳဳေဆာင္းပါးမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာသင့္၏။ သုေတသနဘက္တြင္အားသန္ေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားအဖို႔ ထိုစဥ္က (၀ါ) သိပၸံေမာင္၀ေခတ္က ေပၚထြန္းခဲ့ေသာ စာတန္းမ်ား၊ ၀တၳဳတိုမ်ား၊ သိပၸံေမာင္၀ဖတ္ခဲ့သည္ဟု ေျပာႏိုင္ေသာ စာအုပ္စာတမ္း အေထာက္အထားမ်ားကို အပတ္တကုတ္ ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ၾကလွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ အက်ဳိးျဖစ္ဖြယ္ရွိပါသည္။ ထို`ဆက္ထံုး´ ကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္သကဲ့သို႔ ၁/ ယခင္ရွိခဲ့ေသာ စာတန္းမ်ား၊ ၂/ ယခုရွိေနဆဲစာတန္းမ်ား၊ ၃/ ယေန႔ျဖစ္ေပၚေနေသာ စာတန္းမ်ား၏ ဆက္ထံုးကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္သင့္လွ၏။

စကားစဥ္ကိုျပန္ခ်ဳပ္ရေသာ္ စာတန္း/အက္ေဆး/ Essay ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈသမိုင္းတြင္ သမိုင္းသေဘာနိယာမအရ အေျပာင္းအလဲမ်ား၊ အရပ္အတန္႔မ်ား၊ ကုန္ပ်က္ျခင္းမ်ား၊ အသစ္ေပၚထြန္းျခင္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ေနပါသည္။ အားေကာင္းခဲ့ေသာအေရးပံုသဏၭာန္မ်ား အားေပ်ာ့ပ်က္ျပယ္သြားၾကသည္။ အသစ္မ်ား၀င္ေရာက္လႊမ္းမိုးလာသည္။ မေသခ်ာမေရရာမႈမ်ား လႊမ္းမိုးထားေသာ ယေန႔ `ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ကာလ´ တြင္ အႏုပညာဘက္သို႔ တိမ္းညြတ္ေသာ အက္ေဆးသည္လည္း မေသခ်ာမေရရာ ျဖစ္လာရသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီတို႔ႏွစ္ဦးေျပာခဲ့ေသာ ၀တၳဳေဆာင္းပါးသည္ ၀တၳဳလည္း မဟုတ္၊ ေဆာင္းပါးလည္း မဟုတ္၊ ထုိႏွစ္ခုေပါင္းလည္း မဟုတ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ၀တၳဳလည္း ဟုတ္သည္၊ ေဆာင္းပါးလည္း ဟုတ္သည္၊ ထိုႏွစ္ခုေပါင္းလည္း ဟုတ္သည္။ ထိုအရာအားလံုး မဟုတ္၊ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ထိုအရာအားလံုး ဟုတ္သည္။ ထိုသေဘာကို ထင္ျမင္ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ ဆင္ျခင္ပါမွ (၀ါ) ဆင္ျခင္ပါက ယေန႔ `ပို႔စ္ေမာ္ဒန္အက္ေဆး´ သို႔ ေရာက္သည္ဟု အေသအခ်ာေျပာႏိုင္ပါသည္ (၀ါ) ေျပာႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

ကၽြန္ေတာ့္အက္ေဆးစုတြင္ ယခင္ကေရးခဲ့ေသာ အက္ေဆးမ်ား၊ ယခုေရးေသာ အက္ေဆးမ်ား၊ မနက္ျဖန္တြင္ ေရးရန္က်န္၍ ေရးၾကည့္ေသာအက္ေဆးမ်ား ပါ၀င္ပါသည္။ ႀကိဳက္လွ်င္ ဖတ္ပါ၊ မႀကိဳက္လွ်င္ မဖတ္ပါႏွင့္။ လုပ္ငန္းသေဘာအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ မေတာ္တဆေသာ္လည္းေကာင္း ဖတ္ျဖစ္သြားသည္ ဆိုပါေတာ့၊ ဘာမွမရလိုက္ဟု ဆိုလွ်င္လည္း ကၽြန္ေတာ့္တာ၀န္မဟုတ္ပါ။

ပို႔စ္ေမာ္ဒန္မ်ားက `အက္ေဆး´ ဖြင့္ဆိုရန္ မႀကိဳးပမ္းၾကပါ။ သူတို႔ ဘာကိုမွ် ဖြင့္ဆိုဖို႔ စိတ္မ၀င္စားၾကဟု ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါသည္။ အျခားသူမ်ားကေတာ့ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္အက္ေဆးမ်ား၏ `စံ´ ကို ေယာက္ယက္ခုန္ေက်ာ္ေနျခင္း (၀ါ) Discursive ျဖစ္ျခင္းႏွင့္ တိုင္းတာသတ္မွတ္ၾကပါသည္။
ထိုအဆင့္ကို ကၽြန္ေတာ္မေရာက္ေသးဟု ထင္ပါသည္။
ထိုစံကို ကၽြန္ေတာမမီေသးဟု ထင္ပါသည္။

~ေဇာ္ေဇာ္ေအာင္၊ စာေပါင္းသိုက္အက္ေဆး နိဒါန္း

Comments

Popular posts from this blog

Reynold Aquino, Leading Water Treatment Expert, Announces Unprecedented Black Friday Deals on Premium Water Filters

Los Angeles, California – November 25, 2024  – Reynold Aquino, a renowned authority in water treatment and a prolific writer on water purification technologies, today announced an exclusive Black Friday sale on a range of high-performance water filters. This limited-time offer provides consumers with an exceptional opportunity to access top-tier water filtration systems at significantly reduced prices, ensuring healthier and cleaner water for households across the nation. Aquino, whose expertise is widely recognized through his insightful articles and in-depth analyses of water treatment devices, emphasizes the importance of quality water filtration for overall well-being. "With growing concerns about water contaminants, investing in a reliable water filter is no longer a luxury but a necessity," says Aquino. "Our Black Friday sale is designed to make premium water filtration accessible to everyone, ensuring families can enjoy the peace of mind that comes with knowing ...

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ...

အားနာရင္ ခါးပါတယ္

“အားနာရင္ ခါးပါတယ္” ဆိုတဲ့ ျမန္မာစကားပံုေလးတစ္ခု ရွိပါေရာလား။ ျမန္မာပံုျပင္ေတြရဲ႕ထံုးစံအတိုင္း သူနဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့ ပံုျပင္ေလးတစ္ပုဒ္လည္း ရွိေလရဲ႕။ ပံုျပင္ေလးရဲ႕နာမည္က “အားနာရင္ ခါးပါ” တဲ့။ ဟိုေရွးေရွးတုန္းက သိပ္ခ်စ္ၾကတဲ့ သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္ ရွိၾကတယ္တဲ့။ သူတို႔အိမ္ေထာင္က်ေတာ့ ေမြးလာတဲ့ သားသမီးခ်င္း လက္ထပ္ၾကမယ္လို႔ ကတိထားၾကတယ္ဆိုပဲ။ ခက္ခ်င္ေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္လံုး ေမြးၾကတာ မိန္းကေလးေတြခ်ည္းျဖစ္ေနေရာ။ ဒီကေလးမေတြ အရြယ္ေရာက္ေတာ့ ကတိအတိုင္း လက္ထပ္ေပးခ်င္ေပမဲ့ ဘယ္လိုမွမျဖစ္ႏိုင္တာမို႔ သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္လံုး စိတ္မေကာင္းျဖစ္ေနၾကတယ္တဲ့။ ဒီမွာတင္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ဟာ ခုလိုေတြးေနမိတယ္တဲ့…။ “အင္း.. ငါသာ ေယာက္်ားေလးျဖစ္ရင္၊ သိပ္ေကာင္းမွာ၊ ဒါဆိုရင္ အေဖလည္း စိတ္မညစ္ရေတာ့ဘူး” ဒီလို ကေလးမေလးရဲ႕ ညည္းသံကိုၾကားေတာ့ သူတို႔အိမ္နားက ေညာင္ပင္ေစာင့္ ႐ုကၡစိုးႀကီးဟာ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိတယ္တဲ့။ ဒီ႐ုကၡစိုးႀကီးက သိပ္စိတ္ေကာင္းရွိတာ။ သိပ္လည္း အားနာတတ္တာဆိုပဲ။ ၾကံရာမရတဲ့ မိန္းကေလးလည္း ေညာင္ပင္ႀကီးေအာက္ လာၿပီး ခုလိုေတာင္းပန္သတဲ့။ “႐ုကၡစိုးႀကီးရယ္၊ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ သံုးလေလာက္ ေအာက္ပိုင္းခ်င္းလဲရေအာင္ပါ၊ ကၽြန္မ မဂၤလာေဆာင္ၿပီးရင္ ျ...