Skip to main content

ေဘာင္ဘင္ေခတ္သံမ်ား

မျပည့္တဲ့အိုး ေဘာင္ဘင္ခတ္။ ~ျမန္မာစကားပံု~


ေရမျပည့္ေသာ အိုးမ်ားသည္ ေဘာင္ဘင္ခတ္တတ္သည္။ ေရျပည့္ေနေသာ အိုးမ်ားသည္ ေဘာင္ဘင္မခတ္။ လွ်ံသာ လွ်ံက်တတ္၏။ သို႔ေသာ္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ လိုသည္က ေရတစ္စက္မွ်မရွိသည့္ အိုးမ်ားသည္လည္း ေဘာင္ဘင္ မခတ္တတ္ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သူတို႔က ေဘာင္ဘင္မခတ္တတ္ဘဲ ေဟာင္းေလာင္းေပါက္ႀကီး အဆံေခ်ာင္ေန၏။ ရွင္းရွင္းေျပာရလွ်င္ ေဘာင္ဘင္ခတ္ႏိုင္စြမ္း မရွိ။ ၎တို႔ ေဘာင္ဘင္မခတ္ျခင္းသည္ ေရျပည့္ေနလို႔မဟုတ္။ ခတ္စရာ “ေရတစ္စက္မွ်မရွိ” ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ေဘာင္ဘင္ခတ္သည့္ အိုးတစ္အိုးျဖစ္ဖို႔ အနည္းဆံုး ေရ “ဖင္ကပ္” ေလာက္ေတာ့ ရွိရပါလိမ့္မည္။ သို႔မွသာ ပလံုပလံု ေဘာင္ဘင္ခတ္သံေလးမ်ား တလြင္လြင္ ထြက္ေပၚလာႏိုင္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေဘာင္ဘင္ခတ္ျခင္းသည္ ေရအနည္းငယ္ေတာ့ ရွိေၾကာင္း သက္ေသျပေနျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

မိန္းမတို႔သည္ ေကြ႕ေကာက္တတ္သည္ဟု ဆို၏။ မိန္းမဟူသည္ လူသားမ်ားသာျဖစ္ရာ လူတို႔သည္ ေကြ႕ေကာက္တတ္သည့္ သဘာ၀ ရွိသည္ဟုဆိုလွ်င္လည္း မွားမည္မထင္။ စကားမစပ္ ဤေနရာတြင္ လူဟူသမွ် မိန္းမေရာ ေယာက္်ားပါ ေကြ႕ေကာက္တတ္သည္ခ်ည္းအတူတူ မိန္းမကိုမွ ေကြ႕ေကာက္သည္ဟူေသာ စကားရပ္ထြက္ေပၚလာျခင္းမွာ ေယာက္်ားအသိုင္းအ၀ိုင္းမွ အေျခခံအျမစ္တြယ္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ ရမ္းသမ္းစြပ္စြဲပါမည္။ ဤသို႔ ရမ္းသမ္းစြပ္စြဲျခင္းသည္လည္း သေဘာေကာင္းသည့္ မိန္းကေလး တစ္ေယာက္ေယာက္ကမ်ား ၾကင္နာလာလိမ့္မလားဟု အခမဲ့ေရွ႕ေနလိုက္ ေပးေနျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း မည္သူမွ် တိုက္စစ္မဆင္ပါပဲ ႀကိဳတင္ခုခံထားပါမည္။ လိုရင္းျပန္ေကာက္ရလွ်င္ လူတို႔သည္ ေကြ႕ေကာက္တတ္သည့္ သဘာ၀ရွိသည့္အေလ်ာက္ အိုးမ်ားသည္လည္း လူႏွင့္ပမာျပဳလိုက္မိသည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ေကြ႕ေကာက္သြားၾကေတာ့၏။ မျပည့္တဲ့အိုး ေဘာင္ဘင္ခတ္ျခင္းသည္ ခပ္သာသာ ႏွိမ္လိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္ရာ ေရတစ္စက္မွ်မရွိေသာ အိုးတို႔သည္လည္း ျပည့္သည့္အိုးျဖစ္သေယာင္ေယာင္ ဟန္ေဆာင္ပန္ေဆာင္ လုပ္ႏိုင္ၾကေတာ့သည္။ ေရရွိသေယာင္ ႏႈတ္ဆိတ္ေနတတ္ၾကသည္။ ထိုထက္ပို၍ “တိတ္တိတ္ေနေထာင္တန္” ဟူသည့္ အျခား ဆို႐ိုးစကားမ်ားႏွင့္ အားျဖည့္လိုက္ေသာအခါ “ပါးစပ္” ဟူသည့္ အဂၤါသည္ ထမင္းစားျခင္းႏွင့္ ေရေသာက္ျခင္းမွတစ္ပါး တျခားလုပ္စရာ မရွိေတာ့သလုိ ျဖစ္သြားရသည္။ မျပည့္တဲ့အိုး ေဘာင္ဘင္ခတ္ဟူသည့္စကားကို ေရလွ်ံေနသည့္ အိုးႀကီးေတြက ေျပာသလား၊ လမ္းေဘးေသာက္ေရအိုးစင္က ေရျဖည့္ေပးမည့္အလွဴရွင္မရွိသည့္ အိုးကေျပာသလား၊ ဘယ္အိုးက ေျပာသနည္း စဥ္းစားၾကည့္ရန္ လိုအပ္သည္။


မလံုေလာက္ေသာ ဗဟုသုတသည္ အႏၱရာယ္ရွိ၏။ သို႔တုိင္ေအာင္ မည္သူမည္၀ါသည္ လံုေလာက္သည့္ အသိပညာဗဟုသုတ ရွိပါသနည္း။ လူ႔သက္တမ္းသည္ တိုေတာင္းလြန္းလွသည္။ လူတို႔သိစရာ အရာမ်ားသည္ မ်ားျပားလြန္းလွသည္။ အသိဉာဏ္ပညာအရာတြင္ “လံုေလာက္သည္” ဆိုသည့္စကားလံုး သံုးစြဲႏိုင္သည္အထိ လူတစ္ေယာက္သည္ အသက္ရွင္ေနထိုင္ႏိုင္ျခင္းမရွိ။ မိမိသိသည့္အရာကို သိသေလာက္ေျပာမည္။ သိသလိုေျပာမည္။ ဤအသံမ်ားသည္ ေဘာင္ဘင္ခတ္သံမ်ားလား။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ သာယာေသာ ေဘာင္ဘင္ခတ္သံမ်ားပင္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဖီလာမျဖစ္လွ်င္၊ မိမိထင္ျမင္သည့္အရာကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာ ဆိုႏိုင္ျခင္းသည္ “အခြင့္အေရးတစ္ရပ္” ျဖစ္ပါသည္။ ထင္ရွားသည့္ဥပမာတစ္ခုျပရလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားအားလံုး မိမိတို႔၏ ထင္ျမင္ခ်က္ကို ရဲရဲရင့္ရင့္ ထုတ္ေဖာ္၀န္ခံခြင့္ ရရွိၿပီး၊ က်ားကုတ္က်ားခဲ ေတာင္းဆိုခြင့္ရွိခဲ့လွ်င္ ဘာျဖစ္မည္လဲ ခ်ိန္ထိုးစဥ္းစားၾကည့္ရန္ လိုသည္။ ထင္ျမင္ခ်က္သည္ ထင္ျမင္ခ်က္သာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုဖို႔ “အခြင့္အေရး” ရွိေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ သူတစ္ပါးအား ထိခုိက္နစ္နာမႈ မရွိေစရန္သာ လုိအပ္သည္။

အျခားတစ္ဘက္ကျပန္ၾကည့္ေသာ္ မင္းတုန္းမင္း၏ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕ကို မင္းတုန္းမင္းကိုယ္တိုင္ ဖြဲ႕၍ မရ။ စာဆုိေတာ္တစ္ဦးဦးက ဖြဲ႕ဆိုျပရေပလိမ့္မည္။ ထုိစာဆိုေတာ္သည္ပင္ “ေမာင္မင္း... ငါကိုယ္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕ေတြကို သီကုံးေစ... အမိန္႔ေတာ္…” ဟု မင္းတုန္းမင္းကိုယ္တိုင္ မိန္႔ထားသည္လား စဥ္းစားရေပဦးမည္။ ထိုစာဆိုေတာ္ ဖြဲ႕ထားသည့္ “ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕” သည္ပင္ “စာဆိုေတာ္တစ္ဦး၏ မင္းတုန္းမင္းႀကီး၏ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕” သာျဖစ္ေပသည္။ “မင္းတုန္းမင္း ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕” မဟုတ္ေတာ့။ ထို႔အတူ အျခားစာဆိုေတာ္ တစ္ဦးဦးမွလည္း မင္းတုန္းမင္းႀကီး၏ ကာမဂုဏ္စည္းစိမ္ကို ဖြဲ႕ေပလိမ့္မည္။ တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္ ဖြဲ႕ဆိုျခင္းမ်ား၏ အလယ္တြင္ အမွန္တရားႏွင့္ ႐ုပ္ခ်င္းဆင္သည့္အရာတစ္ခုေတာ့ ရွိႏိုင္ေကာင္းသည္။ ဤအေရးအသားတို႔မွ မင္းတုန္းမင္းဆန္ဆန္ ပုဂိၢဳလ္တစ္ဦး၏ ပံုရိပ္ကို ေႏွာင္းလူမ်ား မွန္းဆၾကည့္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ဤသို႔  “ငါ့စကားႏြားရ” အယူအဆကို ခုခံထားႏိုင္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေဘာင္ဘင္ခတ္ခြင့္ ရႏိုင္ေကာင္းသည္။ သို႔မဟုတ္ျပန္လွ်င္လည္း တစ္ေလာကလံုး ပလံုပလံုအသံမ်ား ဆူညံၿပီး ေရတစ္စက္မွ် က်န္ေတာ့မည္မဟုတ္ပါ။

သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္က “မင္းက ထင္ရာေတြ စြတ္ေျပာလြန္းတယ္” ဟု ကၽြန္ေတာ့္ကိုေျပာခ်ိန္တြင္ “ထင္ရာေတြမေျပာေၾကးဆိုရင္ေတာ့ မင္းခုလိုသတိေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္” ဟု ကၽြန္ေတာ္ မထင္သည့္အရာကို ျပန္ေျပာမိခဲ့သည္။ လူတစ္ေယာက္ကို မင္းထင္ရာေတြ မေျပာနဲ႔ဟု ေျပာလွ်င္ သူ႔အေနျဖင့္ မထင္ရာကိုသာ ေျပာဖို႔က်န္ေတာ့သည္။ “အိုဘားမားဟာ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ခပ္ဆင္ဆင္ပါ” ဟု ေျပာေသာသူသည္ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံမွ ကုလားဆင္ေလးတစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း တူသည္ဟု ထင္ပါသည္။ ဘာျပႆနာမ်ားရွိပါသလဲ။ ႐ုပ္ရည္ခ်င္းဆင္တူခ်င္းသာရွိၿပီး သူက သမၼတတက္လုပ္ခြင့္ရွိသည္ မဟုတ္။ လိုရင္းေျပာရလွ်င္ ထင္ရာကိုေျပာျခင္းသည္ “အက်ဳိးတစ္စံုတစ္ရာအတြက္ မိမိမထင္သည့္အရာကို ေျပာေနရျခင္းထက္ ပို၍ေကာင္းပါသည္။ ပို၍ အျပစ္ကင္းပါသည္” ပါးစပ္ေပါက္ပါသည့္အတြက္ ေျပာမိပါသည္။ စာ (အနည္းငယ္) ေရးတတ္သည့္အတြက္ အခု ေရးေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပလံုပလြမ္ အသံေလးမ်ား ထြက္ (သည္ဟုယူဆ) ႏိုင္ပါသည္။ ေမ်ာက္တစ္ေကာင္ဆီမွ ထြက္သည့္အသံသည္ ေမ်ာက္အသံသာ ျဖစ္ပါမည္။ ေမ်ာက္တို႔တြင္လည္း ထင္ရာလုပ္ခြင့္ရွိသည့္ေမ်ာက္ႏွင့္ မထင္သည့္ အရာမ်ားကိုသာ ငွက္ေပ်ာသီးအတြက္ လုပ္ျပေနၾကရသည့္ ေမ်ာက္မ်ား ရွိပါသည္။ ဆပ္ကပ္ဆရာ၏ ပေယာဂမပါဘဲ အေနာက္ကၽြမ္းထိုးသည့္ ေမ်ာက္မ်ားကို လက္ခုပ္တီး အားေပးပါမည္။ အခုျမည္ေနသည့္ ေဘာင္ဘင္ခတ္သံမ်ားသည္ အိုးကို ကိုယ္တိုင္လႈပ္ယမ္းလိုက္၍ ထြက္က်လာေသာ အသံမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။

◄ ေတဇာ ► ဒီဇင္ဘာ (၁၈) ၂၀၀၉

Comments

  1. i like this one
    very much,
    sometime i can't help but wandering
    what kidn of books you had read and what kind of influences you had got (from your dad) makes you think like this
    but still i really appreciated regardless of what makes you think like this, you still write them down
    so that half-full pot like me also can read
    cheers

    ReplyDelete
  2. ေဘာင္ဘင္ ခတ္သံေတြ ဖတ္သြားပါတယ္...း)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”