Skip to main content

ဆန္တာခေလာစ္ ဒ႑ာရီ

ခ်စ္ခင္ႏွစ္လိုဖြယ္ ေကာင္းလွသည့္ ဆန္တာခေလာစ္ ပံုရိပ္သည္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား၊ စိတ္ကူးယဥ္ ယံုတမ္းပံုျပင္ အမ်ားအျပားျဖင့္ စံုစီနဖာ ေပါင္းစပ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆန္တာခေလာစ္ လူသားသည္ ယေန႔ ျမင္ေတြ႕ေနရသည့္ အသြင္အျပင္အတိုင္း အျမဲတမ္း မရွိခဲ့ေစကာမူ သူ၏ မူလဇစ္ျမစ္မွာ တကယ္တမ္းေတာ့ အေျခအျမစ္ သိပ္မရွိလွပါ။ (၃) ရာစုအတြင္းက ရွိခဲ့ေသာ ကက္သလစ္ သူေတာ္စင္တစ္ဦး၏ လက္ေဆာင္ေပးျခင္း အေလ့မွ ဆင္းသက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ခရစ္ယန္ ပ႐ိုတက္စတင့္ဂိုဏ္း ေပၚေပါက္လာျခင္းႏွင့္ ဥေရာပ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား အေမရိကသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ အေျခခ်လာျခင္း တို႔ေၾကာင့္ အဆိုပါ သာသနာတြင္း ပံုရိပ္ (Pious Figure) သည္ ယေန႔ကမၻာတြင္ အေက်ာ္ၾကားဆံုး ႐ုပ္ပံုျဖစ္သည့္ အနီ၀တ္စံု၀တ္ အဖိုးအိုအျဖစ္သို႔ တျဖည္းျဖည္း အသြင္ေျပာင္းလာခဲ့သည္။ ပဥၥလက္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စနစ္ (Magical Transportation System) ႏွင့္ သူ၏ တန္ခိုးရွင္မ်ားတပ္ဖြဲ႕ (Army of Elves) ၏ အမွတ္အသားကိုလည္း ပိုမိုၿပီးျပည့္စံုေစခဲ့သည္။

စိန္႔ နစ္ကိုးလပ္စ္ (St. Nicholas)

ခရစ္စမတ္ကဒ္ လွလွေလးမ်ားေပၚတြင္ ျမင္ရသကဲ့သို႔ စိန္႔ နစ္ခ္ (နစ္ကိုးလပ္စ္) သည္ လံုးလံုး၀ိုင္း၀ိုင္းႏွင့္ မုတ္ဆိတ္ေမြးထူထူႀကီး မဟုတ္ပါ။ သမိုင္းထဲမွ နစ္ကိုးလပ္စ္သည္ ယေန႔ “တူရကီ” ဟု ေခၚသည့္ ႐ိုမန္ျပည္နယ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ Myra မွ သိကၡာရွိဘုန္းေတာ္ႀကီး တစ္ပါးအျဖစ္ ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္းခံရသူ ျဖစ္ပါသည္။ ေအဒီ (၂၇၀) ၀န္းက်င္ေတြ ေမြးဖြားခဲ့ၿပီး သမိုင္းပညာရွင္မ်ားက သူသည္ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ႏွင့္ပင္ ဘုန္းႀကီးျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။

နစ္ကိုးလပ္စ္သည္ သူ၏ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး ဆင္းရဲခ်ဳိ႕တဲ့သူမ်ားကို အကူအညီေပးျခင္းအလုပ္တြင္ ျမွဳပ္ႏွံထားခဲ့သည္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသည့္ မိန္းကေလးငယ္မ်ားအတြက္ “လင္စရိတ္” (Dowry) ကို မည္သူမွန္းမသိေစဘဲ ေပးကမ္းျခင္းျဖင့္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည္။ လွ်ဳိ႕၀ွက္ လက္ေဆာင္ေပးကမ္းသူအျဖစ္ သူ၏ အရွိန္အ၀ါမွာ ျပည္နယ္အတြင္း အခ်ိန္ႏွင့္အမွ် ႀကီးထြားလာခဲ့သည္။ ထို႔အတူ ကေလးငယ္မ်ား၏ ဖိနပ္မ်ားအတြင္းသို႔ ဒဂၤါးျပားမ်ား၊ အမွတ္တရလက္ေဆာင္မ်ား ထည့္သြင္းထားရစ္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္လည္း ထင္ရွားသည္။ ကေလးငယ္မ်ားက သူခ်န္ထားခဲ့ႏိုင္ေအာင္ ဖိနပ္မ်ားကို တမင္ထားထားျခင္းျဖစ္ၿပီး တစ္ခါတရံတြင္ အျပန္အလွန္အားျဖင့္ သူ၏ ျမင္းမ်ားအတြက္ မံုလာဥနီမ်ား ျမက္ေျခာက္မ်ား ထည့္သြင္းထားေလ့ ရွိသည္။ အစဥ္အလာအားျဖင့္ နစ္ကိုးလပ္စ္အား အနီေရာင္ ဘုန္းႀကီး၀တ္ကုတ္အက်ႌျဖင့္ ပံုေဖာ္ေလ့ရွိသည္။ ဒ႑ာရီမ်ားအရ လက္တိုလက္ေတာင္းကူညီရန္ မိဘမဲ့ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ အေဖာ္ပါရွိတတ္သည္။

သူေသဆံုးၿပီးေနာက္ သူ႔အား သူေတာ္စင္ (Saint) အျဖစ္ တရား၀င္သတ္မွတ္ရာတြင္ စိန္႔ နစ္ကိုးလပ္စ္အား ကေလးငယ္မ်ား၊ သေဘၤာသားမ်ားႏွင့္ ဂရိလူမ်ဳိးမ်ားအားလံုးကို ေစာင့္ေရွာက္သည့္ သူေတာ္စင္အျဖစ္ ကင္ပြန္းတပ္ခဲ့သည္။ အလယ္ေခတ္တစ္ေလွ်ာက္လံုး ေလးျမတ္သည့္ လူသိမ်ားေသာပံုရိပ္အျဖစ္ က်န္ရစ္ၿပီး ႏွစ္စဥ္ သူေသဆံုးသည့္ ဒီဇင္ဘာ (၆) ရက္ေန႔တြင္ စားပြဲေသာက္ပြဲမ်ား တကူးတက စီမံက်င္းပၾကသည္။ ကေလးမ်ားကို လက္ေဆာင္ငယ္မ်ား ေပးကမ္းသည္။ သူ႔အားဂုဏ္ျပဳသည့္အေနျဖင့္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဖိနပ္အတြင္းသို႔ ထည့္သြင္းေပးကမ္း ခဲ့ေလသည္။

ဆင္းတားကလပ္စ္ (Sinterklaas)



(၁၆) ရာစု၊ ပ႐ိုတက္စတင့္ဂိုဏ္း (Protestant  Reformation) ေပၚေပါက္လာခ်ိန္တြင္ ကက္သလစ္ သူေတာ္စင္မ်ားအား ၾကည္ညိဳေလးျမတ္မႈကို ဥေရာပေဒသ အမ်ားအျပားတြင္ ဖိႏွိပ္လာျခင္း ႏွင့္အတူ စိန္႔နစ္ကိုးလပ္စ္၏ လူသိမ်ားမႈမွာ ေမွးမွိန္သြားရသည္။ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ တစ္ခုတည္းတြင္ပင္ ဆင္းတားကလပ္စ္ (Sinterklaas) ဟူသည့္ ပံုစံတစ္မ်ဳိးျဖင့္ စိန္႔နစ္ကိုးလပ္စ္ အထိမ္းအမွတ္ ဆက္လက္ရွင္က်န္ ေနရစ္သည္။ ဒီဇင္ဘာ (၅) ရက္ေန႔ ညေနခင္းတြင္ တစ္အိမ္မွတစ္အိမ္ လွည့္လည္သြားလာၿပီး ကေလးမ်ား၏ ဖိနပ္အတြင္းသို႔ အမွတ္တရလက္ေဆာင္မ်ား ခ်န္ထားရစ္ခဲ့ျခင္း၊ အျပန္အလွန္အားျဖင့္ ျမင္းအတြက္ စားစရာမ်ား ျပန္လည္ခ်န္ထားျခင္း စသည့္ ခ်စ္စဖြယ္ ဓေလ့တစ္ခုျဖစ္သည္ဟု အရပ္ပံုျပင္မ်ားအရ သိရသည္။

ဒတ္ခ်္ (နယ္သာလန္) ႐ိုးရာမွ ဆင္းတားကလပ္စ္ (Sinterklaas) မွာ ဘုန္းႀကီး၀တ္႐ံု အနီေရာင္ကို ၀တ္ဆင္ထားၿပီး အကူ ပိစိေကြးေလးတစ္ဦး ပါရွိသည္။ အိမ္ေခါင္မိုးေပၚမွ ျမင္းစီးလာၿပီး မီးခိုးေခါင္းတိုင္အတြင္းသို႔ လက္ေဆာင္မ်ား တိတ္တဆိတ္ ထည့္သြင္းသြား ေလ့ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။

အေမရိကသို႔ ေရာက္ရွိျခင္း


၁၇ ႏွင့္ ၁၈ ရာစုႏွစ္မ်ားတြင္ ဒတ္ခ်္တို႔ႏွင့္အတူ ဆင္းတားကလပ္စ္ အေမရိကသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ အမွန္အားျဖင့္ အဆိုပါ ကိုလိုနီအသစ္မွသာ ယေန႔ ဆန္တာကေလာစ္ စတင္ အစပ်ဳိးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ဆင္းတားကလပ္ (Sinterklaas) မွ ဆန္တာခေလာစ္ (Santa Claus) ဟူသည့္အမည္သို႔ အဂၤလိပ္ဆန္ေအာင္ျပဳျခင္းကို ၁၇၇၃ ခုႏွစ္တြင္ New York City သတင္းစာတြင္ ပထမဆံုးအေနျဖင့္ စတင္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ၁၈၀၉ ခုႏွစ္တြင္ စာေရးအဆရာ Washington Irving ၏ “နယူးေယာက္သမိုင္း” စာအုပ္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀မႈတြင္ ဆန္တာ၏ ခါးအရြယ္အစားကို ခ်ဲ႕ထြင္ခဲ့သည္။ ထိုစာအုပ္တြင္ ပိန္ပိန္ရွည္ရွည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါးအစား ၀ဖိုင့္ဖိုင့္ႏွင့္ ေဆးတံေသာက္ေနသည့္ လူႀကီးတစ္ေယာက္၏ပံုကို ခ်ယ္မႈန္းခဲ့ပါသည္။

၁၈၂၂ တြင္ Clement Moore ၏ "Twas the Night Before Christmas" ဟု အေခၚမ်ားေသာ "A Visit from Saint Nicholas" ဟု ေခါင္းစဥ္တပ္ထားသည့္ ကဗ်ာတြင္ ဒရယ္ဆြဲသည့္ ေမွာ္စြပ္ဖား၊ အရုပ္မ်ားျပည့္ေနသည့္ အိတ္တစ္အိတ္ႏွင့္ လံုးလံုး၀န္း၀န္း၊ ဂ်ယ္လီမ်ားျပည့္ေနသည့္ ဗိုက္ပူပူႀကီးဟူ၍ ဆန္တာအား ခ်ဲ႕ထြင္စိတ္ကူး ထားသည္။

(၁၈) ရာစုေႏွာင္းပိုင္းတြင္ ဆန္တာခေလာစ္အား သရုပ္ေဖာ္မႈအမ်ားစုသည္ အဆိုပါစိတ္ကူးကို အတုယူလာ ခဲ့ၾကေလသည္။ သို႔ရာတြင္ ဆန္တာခေလာစ္ ဒ႑ာရီ၏ ေနာက္ဆံုးအစိတ္အပိုင္းကို ပံုေဖာ္သူမွာ ကိုကာကိုလာ ေၾကာ္ျငာသရုပ္ေဖာ္သူ Haddon Sundblom ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၃၀ ျပည့္လြန္တြင္ ဖန္တီးခဲ့သည့္ သူ၏ အျဖဴေရာင္သားေမႊးအနားကြပ္၊ သားေရဘြတ္ဖိနပ္ႏွင့္ အနီေရာင္၀တ္စံု၀တ္ ဆန္တာသည္ ယေန႔ျမင္ေတြ႕ေနရသည့္ စံမီ ဆန္တာခေလာစ္ အမွတ္အသား ျဖစ္လာခဲ့ပါေတာ့သည္။

◄ ေတဇာ ► ဒီဇင္ဘာ (၂၈) ၂၀၀၉
Source: Live Science

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”