Skip to main content

ေက်ာက္တံုးမ်ား

စိန္တစ္ပြင့္ရဲ႕ အဇၩတၱကို ေလ့လာဖုိ႔ သူက မွန္ဘီလူးကို မကိုင္ဘဲ အဘိဓာန္ကိုသာ လွန္လိုက္မိတယ္။ ဒီလိုဆိုလို႔ သူနဲ႔လက္လွမ္းမီရာမွာ ရွိေနတာက မွန္ဘီလူးမဟုတ္ဘဲ အဘိဓာန္သာ ျဖစ္ေနလို႔ပဲလို႔ အေၾကာင္းျပရင္ေတာ့ ခိုင္လံုမွာမဟုတ္ဘူး။ သူ႔ မွာ စိန္ပြင့္တစ္ပြင့္ကို ရွိမေနဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူဟာ စိန္တစ္ပြင့္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို အဘိဓာန္ထဲမွာသာ ရွာေဖြခဲ့ရတယ္။ ကံေကာင္းေထာက္မစြာ မဟုတ္ဘဲ အဘိဓာန္ေတြရဲ႕ အလုပ္ဆန္ဆန္ ပံုသဏၭာန္တစ္ရပ္အေနနဲ႔ ေဖာ္ျပခ်က္ကို သူ ေတြ႕လည္းေတြ႕ခဲ့ရတယ္။



နာမ၀ိေသသန သံုးလံုးပါ ေက်ာက္တံုးတစ္တံုးကို စာလံုးနက္နက္ေတြနဲ႔ သူျမင္ေတြ႕ခဲ့ရတယ္။ သူ႔အျမင္မွာ နာမ၀ိေသသနေတြကို ဘယ္တုန္းကမွ အထင္မႀကီးခဲ့မိဘူး။ ဘာသာေဗဒရဲ႕ ရင္းျမစ္ကို မသင္ယူဖူးေပမဲ့ ဘာသာစကားေတြမွာ နာမ၀ိေသသနေတြဟာ ေနာက္ဆံုးပိတ္မွ ေပၚလာတာမ်ဳိးလို႔ သူက ထင္ေနတယ္။ ထို႔အတူ အရင္ဆံုးေပၚလာတာ ျဖစ္ႏိုင္ေကာင္းတဲ့ အာေမဋိတ္လို ဟာမ်ဳိးကိုလည္း သူက အထင္ႀကီးေနတာ မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ေတာ့ နာမ၀ိေသသနေတြရဲ႕ တစ္ကိုယ္ရည္အျမင္ဆန္မႈ (Subjective) နဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ေနာက္ကြယ္က ေ၀၀ါးတဲ့ အနက္ေတြကို သူက မသက္မသာ ျဖစ္ေနမိတာပဲ။ ေကြ႕ေကာက္တတ္ၿပီး ပလီပလာမ်ားေသာ နာမ၀ိေသသနမ်ားလို႔ နာမ၀ိေသသနဆိုတဲ့ နာမ္ပုဒ္ရဲ႕ေရွ႕မွာ နာမ၀ိေသသနေတြ တပ္ၿပီး သူက ေျပာမေနခ်င္ဘူး။ ဒီလို စကားလံုးအုပ္စု တစ္ခုအေပၚ အျမင္အနည္းငယ္ တိမ္းေနခဲ့ေတာ့ သူ႔အေနနဲ႔ အဘိဓာန္ထဲက အနက္ဖြင့္မွာ ေက်ာက္တံုးဆိုတဲ့ နာမ္ကိုပဲ ထင္ထင္ရွားရွား ဂရုမူလိုက္မိတယ္။ ဟုတ္တယ္။ စိန္ဆိုတာ အၾကမ္းအားျဖင့္ေတာ့ ေက်ာက္တံုးပဲ။

ဒါေပမဲ့ ခက္ေနတာက စိန္ဆိုတာ အမ်ားသူငါ ဖင္ခုထိုင္ေနၾက၊ လမ္းခင္းေနၾကတဲ့ ေက်ာက္တံုးမ်ဳိးလည္း မဟုတ္ျပန္ဘူး။ လမ္းေပၚကလူေတြအေနနဲ႔ စိန္ကို ျမင္ဖူးကိုင္ဖူးဖို႔ေတာင္ အေတာ္ခက္ေသးတယ္။ တစ္ပြင့္တေလ ပိုင္ဆိုင္ဖို႔ဆိုတာကေတာ့ အမ်ားႀကီး လွမ္းေနတယ္။ ဒီေက်ာက္တံုးေတြဟာ ဘာျဖစ္လို႔ ေျပာင္လက္ေနတဲ့ ေငြမွင္ေရာင္ မွန္ပံုးေတြထဲမွာ လွပတင့္တယ္ေနၾကရတာလဲ။ ျပင္ပအေတြ႕အၾကံဳမ်ားကို ခဏေဘးဖယ္ၿပီး အဘိဓာန္ထဲက ေက်ာက္တံုးအေၾကာင္းကိုပဲ သူ ဆက္စဥ္းစားၾကည့္မိတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ေက်ာက္တံုးရဲ႕ ေရွ႕က နာမ၀ိေသသန သံုးလံုးေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ဒီေနရာမွာ နာမ၀ိေသသနေတြကို ပစ္ပယ္လို႔မရေတာ့မွန္း ၀န္ခံရေတာ့မယ္ဆိုတာ သူ သိလာခဲ့ရတယ္။ ဘာမွန္းတိတိပပ မေျပာႏိုင္ေပမဲ့ ေ၀၀ါးတဲ့အနက္ အဓိပၸာယ္ေတြမွာ ခိုင္မာတဲ့တန္ဖိုးတစ္ခု တစ္နည္းတစ္ဖံုနဲ႔ တည္ရွိေနႏိုင္တယ္ဆိုတာ လက္ခံရေတာ့မယ္။ တန္ဖိုးႀကီးလွေသာ ေက်ာက္တံုးအမ်ဳိးအစား တစ္မ်ဳိးဆိုတဲ့ အနက္ဖြင့္ကို ေက်ာက္ေခတ္လူသားတစ္ဦးက ေလွာင္ေျပာင္သေရာ္ႏိုင္မွာျဖစ္ေပမဲ့ လက္ရွိလူသားတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ သူ႔အေနနဲ႔ေတာ့ ခႏိုးခနဲ႔လုပ္ခြင့္ ရွိမေနေတာ့ဘူး။ နာမ၀ိေသသနေတြဟာ အေျခခံအားျဖင့္ ေသးသိမ္ေကာင္း ေသသိမ္ေနႏိုင္ေပမဲ့ ျငင္းဆန္ခြင့္မရွိတဲ့ အနက္ေတြ ရွိေနတယ္ဆိုတာ သူ သိခဲ့လိုက္ရတယ္။ နာမ၀ိေသသနေတြကို ေက်ာ္လႊားဖတ္႐ႈတတ္တဲ့ သူတစ္ဦးအေနနဲ႔ အျမင္မွန္ရသြားျခင္းမ်ဳိး၊ ဒါမွမဟုတ္ မလြဲမေရွာင္သာ လက္ခံလိုက္ရတဲ့ ေခ်ာင္ပိတ္မိသြားျခင္းမ်ဳိး သူ ခံစားလိုက္ရတယ္။ ႐ုပ္ရွင္မင္းသမီးတစ္ဦးရဲ႕ သြားေပၚမွာ ကပ္ေနတဲ့ တစ္လက္လက္အေရာင္ဟာ သူ႔မ်က္စိကို စူးရွေစခဲ့ၿပီျဖစ္တယ္။

အဆိုပါသူဟာ
သူ႔နာမည္ကို မည္သည့္ နာမ၀ိေသသနမွ ေရွ႕ဆက္မထားဘဲ နာမ္တစ္ခုအျဖစ္သာ သီးသန္႔ရပ္တည္ႏိုင္ေစလိုသူ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ယခု သူဟာ အမွန္ရသြားေသာ၊ သို႔မဟုတ္ ေခ်ာင္ပိတ္မိခံလိုက္ရေသာ သူ ျဖစ္ခဲ့ၿပီဆိုေသာ္၊ သူ႔ ကိုယ္ပိုင္နာမ္ကေလး၏ ခ်ိနဲ႔မႈအား လက္ခံလိုက္ရသူ တစ္ဦးအေနျဖင့္  နာမ၀ိေသသနအခ်ဳိ႕ ေရွ႕ကဆက္ႏိုင္ဖို႔ သူ အားထုတ္ရန္သာ ရွိပါေတာ့တယ္။ စိန္ဆိုသည့္ (နာမ္၏) အနက္တြင္ ထည့္ေျပာစရာ မလိုေတာ့သည့္ (နာမ)၀ိေသသ(န)အခ်ဳိ႕ ကိုယ္ေယာင္ေဖ်ာက္ၿပီး သိပ္သည္းစြာ တည္ရွိေနတယ္ ဆိုတာ မွန္ဘီလူးေအာက္မွာ ျမင္ရသလို ထင္ထင္ရွားရွားႀကီး သူျမင္ေနခဲ့ရၿပီ မဟုတ္လား။

◄ ေတဇာ ►

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”