Skip to main content

ေန႐ူးကိစၥ

An Autobiography of Jawaharlal Nehru စာအုပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မွတ္ခ်က္ အတိုေလးတစ္ခု Facebook တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေရးခဲ့မိပါသည္။

tazar ေတဇာ :
 
ဘာသာေရး ေနာက္ခံကား အေရာင္ရင့္လွေသာ တိုင္းျပည္ႀကီးတစ္ခုမွ ဘာသာမဲ့ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး။
သို႔မဟုတ္ ဂ်၀ါဟလာ ေနရူး။

ေနရူးျပတိုက္ရွိ စာအုပ္စင္တြင္ ယန္းေပါဆတ္၏ Being and Nothingness စာအုပ္ႀကီးအား ခန္႔ခန္႔ျငားျငား ေတြ႕ခဲ့ရ၏။ 

အဆိုပါ အေရးအသားႏွင့္ ပတ္သက္၍ သူငယ္ခ်င္းမ်ားထံမွ မွတ္ခ်က္တခ်ဳိ႕ ရရွိခဲ့ရာ မိမိတို႔၏ သေဘာထားအျမင္မ်ားအား ဂရုတစိုက္ႏွင့္ အေလးအနက္ထား တင္ျပလာၾကသည္ကို ေတြ႕ရသျဖင့္ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါသည္။ 


နည္းနည္းေလးေတာ့ သည္းခံ ေပ့ါဗ်ာ.။ ဘာရယ္ လုိ႔ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး.။ ကၽြန္ေတာ္ သေဘာ ေပါက္သေလာက္ေလး ေျပာၾကည့္တဲ႔ သေဘာပဲ ျဖစ္မွာပါ။ ခင္ဗ်ားကုိ စ(ေနာက္)ၾကည့္တဲ႔ သေဘာေပါ့။ တခါတေလက် ကၽြန္ေတာ္ ေနထုိင္တဲ႔ အရပ္မွာ ေတာ္ေတာ္ေလး ပ်င္းစရာ ေကာင္းတယ္ ဗ်။ စကား ေျပာေဖာ္ မရွိဘူး။ စာအုပ္ဖတ္ျပီးလုိ႔ ဒီစာအုပ္ေလး ေကာင္းတယ္ ဖတ္ၾကည့္ပါ ဆုိျပီး အတင္းထုိးေပးတာေတာင္ ဖတ္မယ့္သူ အနားမွာ မရွိဘူး.။  ဒီေတာ့လည္း  ခင္ဗ်ားနဲ႔ပဲ ေျပာရတာေပါ့..။

ဂ်၀ါဟလာေနရူးဆုိတာ အိႏၵိယနုိင္ငံရဲ့ သိပ္ေတာ္တဲ႔ေ ခါင္းေဆာင္တေယာက္ ဆုိတာ ကၽြန္ေတာ္က ထပ္ေျပာရင္ ျမင္းထိန္း ငတာ လိုပဲ ျဖစ္မွာပဲ။ း) ဒီေတာ့လည္း သူ႔အတုိင္း ထားလုိက္ေပါ့ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခ်င္တာက ေနရူးဟာ ဘာသာမဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးလုိ႔ ေျပာဖုိ႔ မသင့္ဘူး ထင္တယ္.။

ခင္ဗ်ား ျမင္သာေအာင္ ေျပာရရင္  (ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မမွားဘူး ဆုိရင္) 1959 ခုေလာက္က မဟာစည္ ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီး အိႏၵိယကုိ ၾကြ(သြား)တယ္.။ ဗုဒၶဂယာတုိ႔ ဘာတုိ႔ ေပါ့ဗ်ာ.။ အဲဒါကုိ ေနရူးက သိေတာ့ တရားေဆြးေႏြးခ်င္တယ္ ဆုိတဲ႔ သေဘာနဲ႔ ျဖစ္မွာေပါ့။ ဒီအတုိင္းေတြ႔ခ်င္လုိ႔ ေတြ႔တာလည္း ျဖစ္မွာေပါ့။ အဲဒီက ျမန္မာ သံအမတ္ ဦးလွေအာင္က စီစဥ္ေပးလုိ႔  ေနရူးနဲ႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရား နယူးေဒလီမွာ ေတြ႔တယ္။ အဲဒီမွာ အျပန္အလွန္ ေမးၾက ျမန္းၾက ေဆြးေႏြးၾကေပါ့ဗ်ာ.။ အက်ယ္ဖတ္ခ်င္ရင္ေတာ့ ဦးဘသန္း (ရွင္ဗုဒၶေဃာသ) ျပဳစုတဲ႔ မဟာစည္ေထရ္ျမတ္ ေထ႐ုပတၱိသာ ရွာဖတ္ေပေတာ့။

ေျပာခ်င္တာက အဲဒီမွာ ေနရူး ဘာေျပာလဲ ဆုိေတာ့ သူ႔အေနနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာကုိ ေလးစားၾကည္ညဳိ အားက်မိပါတယ္ လုိ႔ ေျပာပါတယ္။(အဲ တခု က်န္ခဲ႔တာက ေနရူး ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္မွ ဗုဒၶဂယာကုိ ျပန္ျပီး ျပဳျပင္သင့္တာ ျပဳျပင္၊ ထိန္းသိမ္းသင့္တာ ထိန္းသိမ္း ေတာ္ေတာ္ေလး လုပ္လုိ႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္က ၀မ္းေျမာက္ေၾကာင္း ေျပာပါတယ္) ။ ဒါေပမယ့္ သူ႕အေနနဲ႔ (၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ တေယာက္ အေနနဲ႔) ခင္ဗ်ား ေျပာသလုိ ဘာသာေရးေတြ အမ်ားၾကီး ေရာယွက္ေနတဲ႔ နုိင္ငံမွာ တာ၀န္ရွိတဲ႔ သူ ျဖစ္ေနတဲ႔ အတြက္ တခုတည္းကုိပဲ မ်က္ႏွာမူေနဖုိ႔ မသင့္တဲ႔ အတြက္ အျခားဘာသာေတြကုိလည္း တုိးတက္ရာ တုိးတက္ေၾကာင္း လုပ္ရပါဦးမယ္ လုိ႔  ေျပာသြားတယ္။။ အဲဒီမွာပဲ ၾကည့္။ ေနရူးဟာ ဘယ္ေလာက္ ပညာတတ္ ပီသတယ္၊။ ေခါင္းေဆာင္းတေယာက္ ပီသတယ္ ဆုိတာ ကုိပဲ။ သူ႕အေနနဲ႔ စကားတခြန္းကုိ လက္လြတ္စပယ္ မေျပာဘူးဗ်။ ခင္ဗ်ား ေျပာသလုိသာ ေနရူးဟာ သူ႔ကုိယ္သူ ဘာသာမဲ႔ တေယာက္ပါလုိ႔ ေျပာလုိက္ရင္ သူ႕ျပည္သူေတြ တေယာက္မွေတာင္ ေထာက္ခံၾကမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး.။

ေခါင္းေဆာင္ တေယာက္အေနနဲ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လူတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သူဟာ ဒီဘာသာတရားၾကီးေတြ ရွိေနတာကုိ လက္မခံလုိ႔ မရဘူး.။ မလုိက္နာ မက်င့္သုံးဘူး ဆုိတာမ်ဳိးေလာက္သာ ရနုိင္တယ္.။ ျပီးေတာ့ ဘယ္ေလာက္ ၾကီးက်ယ္တဲ႔ (ဘာသာမဲ႔တဲ႔ အရာမွာ ေတာ္ေတာ္ၾကီးကုိ မဲ႔တဲ႔သူ)ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ေမြးကင္းစကတည္းက မဲ႔လာတာေတာ့ မျဖစ္နုိင္ဘူး.။ သူ႕ မိသားစု ပတ္၀န္းက်င္က ရလာတဲ႔ အသိနဲ႔ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲလာတဲ႔  အသိတို႔ တြန္းကန္ၾကရင္း ခင္ဗ်ား ေျပာတဲ႔  Agnostic : someone who believes that it is not possible to know whether God exists or not  ပုံစံမ်ဳိးေလာက္ပဲ ေရာက္လိမ့္မယ္ ထင္တယ္။ ဘာလုိ႔လည္း ဆုိေတာ့ ခင္ဗ်ား သိျပီးသား ျဖစ္လိမ့္မယ့္ သခ်ၤာသစ္က set theory သေဘာတရားအရ  အရာ ၀တၳဳ တစ္ခုဟာ အုပ္စု တခုထဲမွာ ပါ၀င္ေနရင္ ေနာက္ထပ္တျခား အုပ္စုထဲမွာ မပါ၀င္နုိင္လုိ႔ပဲ ျဖစ္လိမ့္မယ္.။ လက္မခံတဲ႔ အပုိင္းမွာ ဘာသာမဲ႔တဲ႔ သူဟာ ရွိေနလုိ႔ ရေပမယ့္ ရွိေနတယ္ ဆုိတဲ႔ အပိုင္းမွာက် ျငင္းလုိ႔ မရနုိင္ေလာက္ဘူုး မဟုတ္လား.။ ဒီအပုိင္းကုိ ခင္ဗ်ားကုိ နားလည္ေအာင္ မေျပာတတ္ဘူး။ ခင္ဗ်ား သိျပီးသား ျဖစ္ေနမွာ မုိ႔လုိ႔ပဲ။


ေနရူးလုိ လူမ်ဳိးဟာ သူ႔စိတ္ထဲမွာ ဘယ္လုိ ရွိမယ္ဆုိတာ မသိနုိင္ေပမယ့္ သူ႔ အျပဳအမူေတြအရ ဘာသာမဲ႔တေယာက္လုိ႔ ေျပာလုိ႔ မရနုိင္ဘူး.။ တည္ရွိေနျပီးသာ အရာအားလုံးအေပၚကုိ တန္ဖုိးတခုစီ ထားျပီး တေလးတစား ေနရာေပး ဆက္ဆံတတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သူ ေခါင္းေဆာင္ တေယာက္ ျဖစ္တာ မဟုတ္လား.။ ေနရူးျပတုိက္မွာ ယန္းေပါဆတ္ရဲ့ စာအုပ္ေတြ႔တာ နဲ႔ ယတိျပတ္ ဘာသာမဲ႔ တေယာက္ပါလုိ႔ ေျပာလိုက္တာမ်ဳိးက်ေတာ့  လက္လြတ္ စပယ္ ေျပာလုိက္တာမ်ဳိးၾကီး ျဖစ္ေနလုိ႔ပဲ။ စာအုပ္ဆုိတာမ်ဳိးက ဘယ္ေနရာမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ရွိေနနုိင္တယ္ မဟုတ္လား..။ 

မေျပာတတ္ပါဘူးဗ်ာ.။ ကၽြန္ေတာ္ေတာ့။ ခု ေျပာတာေတြကလည္း ကၽြန္ေတာ္ ေတြးမိသေလာက္ေလး လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေျပာၾကည့္တာ..။ မွားေနရင္လည္း အခန္းထဲမွာ တေယာက္တည္း က်ိတ္သာ ရယ္ေနေပေတာ့.။ ေနာက္မ်ားမွ စာထပ္ေရးလုိက္ဦးမယ္..။

ေနေကာင္းေအာင္သာ ေနပါ
ရုိေသစြာျဖင့္
ေတဇာေအာင္


ဗ်ဳိ႕ ဦးေတဇာ,

ကၽြန္ေတာ္ ကန္သင္းရုိးမွာ သြားၾကားထိုးေနတုန္း ဦးေလးရဲ႕ လွ်ပ္စစ္ခုိစာရေတာ့ မေနႏိုင္မထုိင္ႏုိင္ ဝင္ေျပာရတာေပါ့ဗ်ာ။ ဝင္ရႈပ္တယ္ပဲ ဆိုၾကပါစို႔။ သိသေလာက္ တတ္သေလာက္ေလး ဆိုပါေတာ့။ ဘာရယ္မဟုတ္ပါဘူး အပ်င္းေျပေပါ့။ အျပဳသေဘာမေဆာင္ရင္လည္း အေျပာင္သေဘာစုတယ္လို႔ပဲ ယူဆလိုက္ပါေတာ့။ :P

ကၽြန္ေတာ့္ အျမင္မွာေတာ့ ေနရူးၾကီးဟာ ဘာသာမဲ့တစ္ေယာက္လို႔ သိထားတယ္ဗ်။ ဦးႏုရဲ႕ တာေတစေနသား ထဲမွာလည္း သူကုိယ္တိုင္ ေနရူးကို ဘာသာမဲ့လားလို႔ ေမးေတာ့ ျပန္မေျဖပဲ ျပံဳးစိစိလုပ္ေနသတဲ့။ ထားေတာ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေနရူးကို ဘာသာမဲ့ဟုတ္မဟုတ္ ျငင္းေတာ့မယ္ဆိုရင္ ဘာသာမဲ့ဆိုတာ ဘာလဲ။ ဘယ္လိုလူေတြကို ဘာသာမဲ့လုိ႔ ေခၚတာလဲ ဆုိတာကို အရင္ေျဖရမယ္ ထင္တာပဲ။

ဘယ္လိုလူေတြကို ဘာသာမဲ့လို႔ ေခၚတာလဲဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ့္အျမင္အရ ေျပာရရင္ "ကမာၻက သတ္မွတ္ထားတဲ့ ဘာသာတရားတစ္ခုခုမွာ သက္ဝင္ယံုၾကည္မႈမရွိဘဲ ေနထုိင္တဲ့လူ" လို႔ ထင္တယ္ဗ်။ ဘာသာတရားေဘာင္ အျပင္ဘက္က ေနတဲ့လူေပါ့။ ဒီလိုလူေတြက မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ ဘာသာေရးကိစၥေတြကို သိပ္အေလးမထားၾကပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေနရူးၾကီး ကိစၥမွာေတာ့ တစ္မ်ဳိးဗ်။

ေနရူးၾကီးက ျပည္သူခ်စ္တဲ့ ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ျဖစ္ေနေတာ့ သူ႕ခမ်ာ ဘာသာေရးကိစၥမွာ ေခါင္းေရွာင္လို႔ မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ ဝင္ပါရေတာ့မယ္ဗ်။ သူဟာ ဘာသာမဲ့တစ္ေယာက္ပါလို႔ ေၾကျငာခဲ့လိုက္ရင္ သူ႕ကို ခ်စ္တဲ့ အိႏိၵယတုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ျငိဳျငင္ျခင္းကို ခံရေတာ့မေပါ့။ (ကုလားေတြက ဘာသာေရးအင္မတန္ ကိုင္းရႈိင္းတာကလား) ျပီးေတာ့ ခုနကေျပာခဲ့သလို ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္တဲ့အေလွ်ာက္ ဘာသာေရးကိစၥေတြမွာ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနလို႔မျဖစ္ေတာ့ဘဲ တိုးတက္ရာ တိုးတက္ေၾကာင္းေတြ ေဆာင္ရြက္ရေတာ့မယ္ေလ။

ေနရူးၾကီးဟာ ဘာသာေရးကိစၥေတြ တိုးတက္ရာ တိုးတက္ေၾကာင္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့လို႔ ဘာသာမဲ့တစ္ေယာက္ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးဆိုတဲ့ အဆိုဟာ မွားတယ္ဗ်။ ဘာသာမဲ့တစ္ေယာက္လို႔ အဓိပၸာယ္သတ္မွတ္ဖို႔က ဘာသာတရားအေပၚ မယံုၾကည္မႈတစ္ခုတည္းန႔ဲတင္ လံုေလာက္ေနျပီ။ သူ႕ဘာသာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းသြားသြား၊ ပလီတက္တက္ မယံုၾကည္တာက မယံုၾကည္တာပဲေလ။ တနဂၤေႏြေန႔တုိင္း church တက္ေနလို႔ ဘာသာတရားကိုင္းရႈိင္းသူတစ္ေယာက္လို႔ သတ္မွတ္လို႔မရဘူး။ သူ႕စိတ္ထဲမွာ မယံုၾကည္တာက မယံုၾကည္တာပဲ။ အေရးၾကီးတာက သူ႕ရဲ႕ "မယံုၾကည္စိတ္" ပဲ။

ဒီေတာ့ ေနရူးၾကီးတစ္ေယာက္ ဘုရားရွိလား၊ ဘုရားမဲ့လားဆိုတာကို သူကိုယ္တုိင္မွပဲ သိႏိုင္မယ္ထင္တာပဲ။ ကၽြန္ေတာ့္ဘက္က တင္ျပစရာ အေထာက္အထားဆိုလို႔ ဦးႏုတစ္ေယာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေနရူးၾကီး ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ အျပဳအမူေတြကို ၾကည့္ျပီးေတာ့ ေနရူးဟာ ဘာသာမဲ့တစ္ေယာက္ မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့ ေကာက္ခ်က္ကို ဆြဲလို႔မရဘူးလို႔ ျမင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာတာ မွားတယ္ဆိုလဲ ျပံဳးစိစိသာ လုပ္ေနပါေတာ့။

ရိုေသစြာျဖင့္
အာကာေက်ာ္

Comments

  1. ေတာ္ေတာ္ ေလ့လာအားေကာင္းတဲ့ အစ္ကိုေတြပဲ ။ အရမ္းသေဘာက်တယ္ ဗ်ာ

    ေနာက္လဲ အဲလို ဘာသာတရားနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ လူသိနည္းတဲ့ မ်ား တဲ့ ကိစၥေတြလာဖတ္ပါဦးမည္။

    ၿငိမ္းခ်မ္းၾကပါေစ
    မိုးယံ

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ