Skip to main content

♦ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာ စိတ္က်ေ၀ဒနာ

ဤေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ရာတြင္ English-English Dictionary ကိုသာ အသံုးျပဳခဲ့ရသည္က တစ္ေၾကာင္း၊ တခ်ဳိ႕ပညာရပ္ဆိုင္ရာစကားလံုးမ်ားမွာ ျမန္မာဘာသာျဖင့္အတိအက် မရွိေသးသည္ကတစ္ေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ မူရင္းအဂၤလိပ္စာလံုးမ်ား၏ ျမန္မာျပန္အသံုးအႏႈန္း လစ္ဟင္းမႈမ်ား ရွိႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ခၽြတ္ေခ်ာ္မႈ၊ အဓိပၸာယ္မေပါက္မႈမ်ားရွိႏိုင္ေသာ္လည္း အခက္အခဲမ်ားၾကားမွ ကၽြန္ေတာ္ ႀကိဳးစား၍ ျပန္ၾကည့္ခဲ့ပါသည္။ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်မႈ (Existialism Depression) ၏ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကိုလည္း ထည့္သြင္းေဖာ္ျပ ေပးလိုက္ပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားအတြက္မူ ဗုဒၶဘာသာ၏ အရိပ္အာ၀ါသေအာက္တြင္ ႀကီးျပင္းခဲ့ရ၍ ပါရမီရွင္ ကေလးမ်ားအေနျဖင့္လည္း ဤျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်မႈျဖင့္ ကင္းလြတ္ခြင့္ရေကာင္းရခဲ့ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ အေနာက္တိုင္းလူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္မူ ဖန္ဆင္းရွင္၀ါဒ (Creator ကို ယံုၾကည္ျခင္း) ဘာသာတရားမ်ား ခိုင္ခုိင္မာမာတည္ရွိေနေသးေသာ္လည္း ေခတ္သစ္လူငယ္မ်ား၏ ဆင္ျခင္တံုတရားႏွင့္ အားစမ္းကိုင္ႏွဲ႔မႈကို ၾကံဳေတြ႕ေနရၿပီျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ဤစိတ္က်ေ၀ဒနာျဖစ္ေပၚရန္ ပိုမိုနီးစပ္ပါလိမ့္မည္။ Non Believer (ဖန္ဆင္းရွင္မယံုၾကည္သူ) လႈပ္ရွားမႈမ်ားလည္း လတ္တေလာ က်ယ္ျပန္႔လာေနေၾကာင္း ဖတ္႐ႈရပါသည္။ သို႔ေသာ္ မည္သည့္ဘာသာ၀င္မဆို ေသျခင္းတရား၊ လြတ္လပ္မႈ၊ အထီးက်န္မႈႏွင့္ အဓိပၸာယ္ကင္းမဲ့မႈဟူေသာ လူ႔ျဖစ္တည္မႈႏွင့္ဆက္ႏြယ္ေနေသာ သေဘာတရားမ်ားထဲမွ ပထမသံုးခ်က္ကို ၾကံဳေတြ႕ခံစားရႏိုင္သည္ဟု ထင္ျမင္မိပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအေနျဖင့္ ဘ၀၏ “အဓိပၸာယ္ကင္းမဲ့မႈ” ဟူသည့္ ေနာက္ဆံုးအခ်က္ကိုမူ ဗုဒၶ၏တရားေတာ္ႏွင့္ ဖာေထးႏိုင္ခဲ့ပါလိမ့္မည္။ ျဖစ္တည္မႈပဓာန၀ါဒ (သို႔မဟုတ္) အတၱဘ၀အမွန္၀ါဒ (Existentialism) ႏွင့္ပတ္သက္၍ တီးမိေခါက္မိရွိခဲ့လွ်င္ ဤေဆာင္းပါးပါအခ်က္မ်ားကို နားလည္ရန္ ပိုမိုလြယ္ကူပါလိမ့္မည္။ ◄ ေတဇာ ►






ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာ စိတ္က်ေ၀ဒနာ (Existential Depression) ဆိုသည္မွာ ???

အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္

အသက္ရွင္သန္ျဖစ္တည္မႈႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ကိစၥရပ္မ်ားျဖစ္ေသာ ဘ၀၊ ေသျခင္းတရား၊ ေရာဂါေ၀ဒနာႏွင့္ လြတ္လပ္မႈ စသည့္အရာမ်ားႏွင့္ မလူးသာမလြန္႔သာရင္ဆိုင္ရသည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်ေ၀ဒနာ ျဖစ္ေပၚလာတတ္သည္။ ထိုေ၀ဒနာ ခံစားရေသာ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ ဘ၀၏အဓိပၸာယ္ကို ေမးခြန္းထုတ္လာၿပီး မ်ားေသာအားျဖင့္ လူ႔ဘ၀သည္ အဓိပၸာယ္ကင္းမဲ့သည္ဟူေသာ ခံစားခ်က္မ်ဳိး ခံစားရေလ့ရွိသည္။ သာမန္လူမ်ားအေနျဖင့္ ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးေသာ လူတစ္ဦးဦးေသဆံုးသြားသည့္ကိစၥကဲ့သို႔ စိတ္ထိခိုက္ေၾကကြဲစရာျဖစ္ရပ္တစ္ခုခု ၾကံဳေတြ႕ မွသာ အဆိုပါစိတ္က်ေ၀ဒနာမ်ဳိး ၾကံဳေတြ႕ရေလ့ရွိေသာ္လည္း ဉာဏ္ႀကီးရွင္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအတြက္ေတာ့ ထိုသို႔ ေမာင္းျဖဳတ္လိုက္သလို ျဖစ္ရပ္မ်ဳိး သိသာထင္ရွားစြာမရွိေသာ္ျငား အလိုအေလ်ာက္ ခံစားရႏိုင္ပါသည္။ ဉာဏ္ႀကီးသူ ကေလးငယ္မ်ားအဖို႔လည္း အသက္ငါးႏွစ္အရြယ္ခန္႔ အရြယ္ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ျဖင့္ပင္ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာ စိတ္က်ေ၀ဒနာကို ခံစားရႏိုင္သည္။ ထိုအရြယ္တြင္ပင္ ေသျခင္းတရားကို စိုးရိမ္စိတ္ စတင္ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ၿပီး ဘ၀၏အဓိပၸာယ္ကိုပါ ေမးခြန္းထုတ္လာႏိုင္သည္။

ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာ စိတ္က်ေ၀ဒနာ (Existential Depression) ႏွင့္ ပါရမီရွင္မ်ား


ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာ စိတ္က်မႈ (Existential Depression) ဟု ေခၚညႊန္းေသာ စိတ္က်ေ၀ဒနာအမ်ဳိးအစားကို ပါရမီရွင္မ်ားႏွင့္ အရည္အခ်င္းျမင့္မားေသာလူမ်ားတြင္ ပိုမိုျဖစ္ပြားေလ့ရွိေၾကာင္း ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ႀကီးမားေသာ ဆံုးရႈံးမႈတစ္ခု သို႔မဟုတ္ ဆံုးရႈံးမည့္အႏၱရာယ္ရွိမႈစသည့္ ဘ၀တြင္ ယာယီအားျဖင့္ျဖစ္တတ္ေသာ သဘာ၀မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်သည့္ ကာလတစ္ခုကို လူအမ်ား ခံစားရေလ့ရွိေသာ္လည္း ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြး ပိုမိုျမင့္မားေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအတြက္မူ မည္သည့္ပေယာဂမွမပါဘဲ အလိုအေလ်ာက္ ခံစားရႏိုင္ေျခ ပိုမ်ားေနေပသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ဤျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်ေ၀ဒနာသည္ ဒါဘေရာ့စကီး (Dabrowski) ညႊန္းဆိုေသာ “အျပဳသေဘာေဆာင္ ၿပိဳက်ပ်က္စီးမႈ” (Positive Disintegration) ဆီသို႔ ၿငိတြယ္ေရာက္ရွိ သြားႏိုင္ေပသည္။

ဘ၀ျဖစ္တည္မႈႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ အေျခခံကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ မလႊဲမေရွာင္သာ ရင္ဆိုင္ၾကံဳေတြ႕ရေသာအခ်ိန္တြင္ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်မႈ ျဖစ္ေပၚလာေလ့ရွိသည္။ ယယ္လြန္ (Yalom) ၏ အဆိုအရ ထိုအေျခခံကိစၥရပ္မ်ား (သို႔မဟုတ္၊ အဆံုးစြန္ပတ္သက္ေနမႈမ်ား) မွာ ေသျခင္းတရား၊ လြတ္လပ္မႈ၊ အထီးက်န္မႈႏွင့္ အဓိပၸာယ္ကင္းမဲ့မႈတို႔ ျဖစ္သည္။ ေသျခင္းတရားသည္ မလြဲေရွာင္ႏိုင္ေသာ အျဖစ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္မႈ ဆိုသည္မွာ သီးျခားတည္ေဆာက္မႈပံုစံရပ္မ်ား ကင္းမဲ့ျခင္းကို ရည္ညႊန္းေသာ ျဖစ္တည္မႈပဓာန၀ါဒ (Existentialism) ဆိုင္ရာ အာ႐ံုတစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္။ လူသားသည္ သူ႔အဓိပၸာယ္ႏွင့္သူ စနစ္တက် တည္ေဆာက္ထားေသာ ကမၻာေျမအတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္လာျခင္းမဟုတ္၊ ကမၻာကိုသာ လူသားကိုယ္တိုင္ဖန္တီးေသာ တည္ေဆာက္မႈပံုစံမ်ား ေပးေနျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုလိုသည္။ လူတစ္ေယာက္သည္ အျခားသူ တစ္ေယာက္ႏွင့္ မည္မွ်ပင္ နီးကပ္ရင္းႏွီး ေစကာမူ ကြာဟခ်က္တစ္ခုသည္ အျမဲတေစက်န္ရွိေနေသးသျဖင့္ လူသည္အျမဲတမ္း တစ္ကိုယ္ထီးသာ ျဖစ္သည္ဆိုျခင္းကို အထီးက်န္ျခင္းဟု မွတ္ယူႏိုင္္သည္။ အဓိပၸာယ္ကင္းမဲ့မႈဆိုသည္မွာ အထက္ပါသံုးခ်က္မွ ေပါက္ဖြား လာျခင္းျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ေသရမည္၊ မိမိတို႔၏ကမၻာကိုလည္း ကိုယ့္ဘာကိုယ္တည္ေဆာက္ေနသည္၊ ထို႔အျပင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔တစ္ေယာက္ခ်င္းစီသည္လည္း အဆံုးစြန္အေဖာ္မဲ့ေနသည္ဆိုလွ်င္ “ဘ၀” ဟူေသာအရာတြင္ မည္သည့္ အဓိပၸာယ္မ်ား ရွိပါမည္နည္း။

ဤျဖစ္တည္မႈႏွင့္ဆိုင္ေသာ ဆက္ႏြယ္မႈမ်ားသည္ (ေသျခင္းတရား၊ လြတ္လပ္မႈ၊ အထီးက်န္မႈႏွင့္ အဓိပၸာယ္ကင္းမဲ့မႈ) အဘယ္ေၾကာင့္ ပါရမီရွင္မ်ားတြင္ ပိုမိုျဖစ္ပြားပါသနည္း။ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ ဤသို႔သတိျပဳမိမႈမ်ားကို စဥ္းစားေတြးေတာႏိုင္ရန္ အေပၚယံက်ေသာ ေန႔စဥ္ျဖတ္သန္းမႈဘ၀တြင္သာ သာမန္အာ႐ံုျပဳထားျခင္းထက္ပိုမို၍ စိတ္ကူးႏွင့္ျပန္လွန္အေတြးေျမာက္မ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚရန္လိုအပ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ပါရမီရွင္ကေလးမ်ား၏ သြင္ျပင္လကၡဏာမ်ားမွာ ေလးေလးနက္နက္စဥ္းစားတတ္ေသာ အမူအက်င့္ရွိျခင္းေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။

ပါရမီရွင္ကေလးမ်ားသည္ မည္သည့္အရာသည္ မည္သို႔ျဖစ္သြားႏိုင္သည္ဟူ၍ ျဖစ္ႏိုင္ေျခမ်ားကို စဥ္းစားေတြးေတာ ႏိုင္စြမ္းရွိျခင္းေၾကာင့္ “စိတ္ကူးယဥ္၀ါဒီ” မ်ားျဖစ္ရန္ ေရွး႐ႈေနသည္။ (စိတ္ကူးယဥ္၀ါဒီ (Idealists) ဆိုသည္မွာ ရယူေအာင္ျမင္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာအရာမ်ားတြင္ ခိုင္မာစြာယံုၾကည္ေနသူဟု အဓိပၸာယ္ရပါသည္) သို႔ရာတြင္ သူတုိ႔သည္ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ထိုသို႔ျဖစ္ရန္အတြက္ ဘ၀သည္ တိုေတာင္းလြန္းလွသည္ဟု သိရွိေနသည္။ စံျပအေျခအေနတစ္ရပ္သည္ မေရာက္ရွိႏိုင္ေၾကာင္း သိရွိသြားခ်ိန္တြင္ သူတို႔၏ စိတ္ဓာတ္ျပင္းထန္မႈေၾကာင့္ ပါရမီရွင္ ကေလးငယ္မ်ားတြင္ က်ရႈံးမႈႏွင့္ မေက်နပ္စိတ္သည္ ေလးနက္စြာ ျဖစ္ေပၚခံစားလာရသည္။ ထို႔အတူ ယင္းကေလးငယ္မ်ားမွာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ သူတို႔၏ပတ္၀န္းက်င္ရွိ လူတို႔၏ အျပဳအမူမ်ားတြင္ရွိေသာ အံ၀င္ခြင္က်မျဖစ္မႈ၊ တရားမမွ်တမႈႏွင့္ က်ဳိးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္မႈမရွိျခင္းတို႔ကို ျမင္ေတြ႕လာၿပီး အစဥ္အလာမ်ားကိုပါ ေမးခြန္းထုတ္ျခင္း၊ စိန္ေခၚျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္လာသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာက႑၊ အသက္အရြယ္ က႑မ်ားတြင္ အဘယ္ေၾကာင့္ လူေတြအေပၚ တင္းၾကပ္ေသာ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား ထားရွိပါသနည္း။ အေျပာတစ္မ်ဳိးအလုပ္တစ္မ်ဳိး ေၾကာင္သူေတာ္ၾကြက္သူခိုးအျပဳအမူမ်ားကို လူေတြဘာေၾကာင့္ လုပ္ၾကပါ သနည္း။ မိမိတကယ္မယံုၾကည္သည့္ကိစၥမ်ားကို လူေတြပါးစပ္က ဘာေၾကာင့္ ေျပာၾကပါသနည္း။ တျခားလူမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံရာတြင္ လူေတြဘာေၾကာင့္ မစဥ္းစားမေတြးေတာ၊ ဂရုမစိုက္ၾကပါသနည္း။ လူတစ္ေယာက္ ဘ၀တစ္ခု၏ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းသည္ ကမၻာေျမႀကီးကို မည္သည့္အတိုင္းအတာမွ် ေျပာင္းလဲသြားေစ ႏိုင္ပါသနည္း။

ဤသို႔ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ပါရမီရွင္ကေလးမ်ားအေနျဖင့္ အျခားသူမ်ားႏွင့္ ေ၀မွ်ခံစားဖို႔ႀကိဳးစားသည့္ အခ်ိန္တြင္ ႐ႈပ္ေထြးနားမလည္မႈမွ ဆန္႔က်င္ဘက္သေဘာထားမ်ားအထိ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ တုန္႔ျပန္မႈပံုစံမ်ား ျဖင့္သာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ရင္ဆိုင္ရေလ့ရွိေပသည္။ သူတို႔ႏွင့္ သက္တူရြယ္တူကေလးမ်ားမွာ ထိုလူ႔ဘ၀၏ ပက္သက္ဆက္ႏြယ္ေနမႈမ်ား (ေသျခင္းတရား၊ လြတ္လပ္မႈ၊ အထီးက်န္မႈႏွင့္ အဓိပၸာယ္ကင္းမဲ့မႈ) ကို သိသာစြာပင္ ေ၀မွ်ခံစားႏိုင္စြမ္းမရွိဘဲ ပိုမိုလက္ေတြ႕က်ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားျဖစ္သည့္ လူတို႔၏ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ႏွင့္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ရန္ကဲ့သို႔ ကိစၥရပ္မ်ားအေပၚတြင္သာ အာရံုထားေနေၾကာင္းကို ပါရမီရွင္ကေလးမ်ား ရွာေဖြသိရွိရေလေတာ့သည္။ ဤကေလးငယ္မ်ားသည္ မူလတန္းအရြယ္မွာပင္ ဤသို႔ေလးနက္သည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆြးေႏြးရန္ တျခားလူမ်ားအေနျဖင့္ အဆင္သင့္ျဖစ္မေနေၾကာင္းသိရွိသြားခ်ိန္တြင္ သက္တူ ရြယ္တူကေလးမ်ားႏွင့္ မိမိတု႔ိ၏ မိသားစုတို႔မွ ေ၀းကြာအထီးက်န္လာေသာ ခံစားခ်က္ျဖစ္ေပၚလာသည္။

သူတို႔၏ ဉာဏ္ပညာအင္အားမွာ ေျမာက္မ်ားစြာေသာျဖစ္ႏိုင္ေျခမ်ားျဖင့္ ေပါင္းစပ္ဖြဲ႕စည္းထားျခင္းျဖစ္ေပရာ ထိုကေလးငယ္မ်ားသည္ အခ်ိန္ေနရာစသည့္ လူ႔ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္နာက်င္မႈ ျဖစ္ေပၚလာရသည္။ အရွင္းဆံုးဆိုရလွ်င္ သူတို႔၏ အရည္အခ်င္းမ်ားအားလံုးကို ဖြံ႕ၿဖိဳးေစရန္အတြက္ တစ္ေန႔တာ အခ်ိန္နာရီမ်ားမွာ လံုေလာက္မႈမရွိေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းျဖစ္ႏိုင္ေျခမ်ားၾကား ေရြးခ်ယ္မႈျပဳလုပ္ရျခင္းမွာ “အဆံုးစြန္မွန္ကန္ျခင္း” (Ultimate Right) မရွိသည့္အတြက္ စင္စစ္တြင္ က်ဳိးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္မႈ ရွိသည္ေတာ့မဟုတ္။ ဘ၀ရပ္တည္မႈ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းကို ေရြးခ်ယ္ရာ၌ပင္ လြယ္ကူလွသည္မဟုတ္ပါ။ ဗီဇႏွင့္ အလားအလာ တူညီစြာရွိေနေသာ တေယာထိုးပညာ၊ ဦးေႏွာက္ႏွင့္ အာ႐ံုေၾကာ၊ သခ်ၤာႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရး စသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ စိတ္ပါ၀င္စားမႈမ်ား အၾကား ခိုင္မာေသာအသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းအလုပ္တစ္ခုကို ေရြးခ်ယ္ရသည္မွာ ခက္ခဲပါသည္။ (အဘယ္ေၾကာင့္ ခက္ခဲသနည္းဆိုလွ်င္ “အဆံုးစြန္မွန္ကန္ျခင္း (Ultimate Right) မရွိ ” ဟူေသာ သေဘာတရားကို နားလည္ရန္ လိုအပ္ေပသည္)

ထိုထိခိုက္နာက်င္မႈအတြက္ ပါရမီရွင္ကေလးမ်ား၏ တုန္႔ျပန္ခ်က္မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ (ဤတြင္လည္း ေလးနက္မႈရွိသည္) ေဒါသျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အဆိုပါထိခိုက္နာက်င္မႈသည္လည္း “ကံၾကမၼာ” သို႔မဟုတ္ အျခားေသာ မိမိထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မႈမရွိသည့္ အရာမ်ားမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္ေပရာ ေဒါသသည္လည္း အခ်ည္းအႏွီးသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူတို႔ လ်င္ျမန္စြာ သိရွိသြားၾကေပသည္။ ထိုအခါ စြမ္းအားမရွိေသာေဒါသမွသည္ “စိတ္က်မႈ” ဆီသို႔ အလ်င္အျမန္ အသြင္ကူးေျပာင္း သြားေပေတာ့သည္။

ဤစိတ္က်မႈတြင္ ပါရမီရွင္ကေလးမ်ားသည္ ပံုမွန္အားျဖင့္ အာရံုျပဳႏိုင္ေသာ အဓိပၸာယ္တစ္ခုခု၊ သူတို႔အား “တရားမမွ်တမႈ” ႏြံထဲမွဆြဲတင္ႏိုင္မည့္ စိတ္ေျဖသာမႈ ဆံုခ်က္အမွတ္တစ္ခုခုကို ရွာေဖြရန္ ႀကိဳးစားၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း မ်ားေသာအားျဖင့္ ႐ုန္းထြက္ႏိုင္ရန္ႀကိဳးစားေလေလ၊ မိမိတို႔၏ဘ၀သည္ တိုင္းတာကန္႔သတ္ ထားၿပီးသား တိုေတာင္းေသာကာလတစ္ခုအတြင္းတြင္သာ တည္ရွိေနျခင္းကို ထင္ရွားစြာ သေဘာေပါက္လာ ေလေလ ျဖစ္သည္။ ႀကီးမားေသာကမၻာေျမႀကီးတြင္ ေသးငယ္လွေသာ သက္ရွိဘ၀ေလးတစ္ခုမွ်သာျဖစ္ၿပီး တစ္ကိုယ္ထီး အထီးက်န္ေနမႈ၊ ထို႔ျပင္ ဘ၀တစ္ခုတြင္ မည္သို႔မည္ပံု ေရြးခ်ယ္ရွင္သန္ရမည္နည္းဟူေသာ ေမးခြန္းႏွင့္ ဆက္ဆိုင္ေသာ “ေၾကာက္မတ္ဖြယ္ေကာင္းလွသည့္ လြတ္လပ္မႈ” စသည္တို႔ကို သေဘာေပါက္လာေလေလပင္ ျဖစ္ေလသည္။ “ဘ၀ဆိုတာ ဒါပဲလား။ အၾကြင္းမဲ့ အဓိပၸာယ္တစ္ခုခု မရွိဘူးလား။ ငါေပးတဲ့ အဓိပၸာယ္သတ္မွတ္ခ်က္ပဲ ဘ၀မွာ ရွိတာလား။ ငါဟာ က်ဳိးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္မႈမရွိ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိ၊ အစိုးမရတဲ့ေလာကႀကီးထဲမွာ အထီးက်န္ေနတဲ့ ေသးငယ္ၿပီး ထူးျခားထင္ရွားမႈမရွိတဲ့ သက္ရွိ႐ုပ္ကေလး တစ္ခုမွ် သာပါလား။

သက္တမ္း၀က္ ကေမာက္ကမ (Midlife-Crisis) အေျခအေနဆီ ေရာက္ခါနီးဆဲဆဲ အေတြးနက္သည့္ လူႀကီးမ်ားတြင္ ဤသို႔ေသာ ခံစားခ်က္မ်ားၾကံဳေတြ႕ရျခင္းမွာ သိပ္မထူးဆန္းလွေသာ္လည္း အသက္ ဆယ့္ႏွစ္ႏွစ္ ဆယ့္ေလးႏွစ္အရြယ္ လူငယ္ေလးမ်ားတြင္ ဤျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာေမးခြန္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရျခင္းသည္ ျပႆနာရွိႏိုင္ပါသည္။ မိမိကိုယ္ကို ေသေၾကာင္းၾကံစည္ရန္ တြန္းအားေပးႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္ ဤျဖစ္တည္မႈ ဆိုင္ရာစိတ္က်မႈကို အေလးမူေစာင့္ၾကည့္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ ဉာဏ္ရည္ထက္ျမက္ေသာကေလးငယ္မ်ား အထက္ပါေမးခြန္းမ်ားမွ ေက်ာ္လႊားေျဖရွင္းႏိုင္ ေအာင္ မည္ကဲ့သို႔ ကူညီႏိုင္ပါမည္နည္း။ ဘ၀၏ အကန္႔အသတ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်ားမ်ား စားစား လုပ္ေဆာင္ႏိုင္လိမ့္မည္မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္လည္း ထိုကေလးငယ္မ်ားကို သူတို႔ကို နားလည္ေၾကာင္း၊ ထင္သေလာက္ အေဖာ္ကင္းမဲ့မေနေသးေၾကာင္းႏွင့္ သူတို႔၏လြတ္လပ္မႈႏွင့္ အထီးက်န္ခံစားခ်က္ကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းဖို႔ရာ နည္းလမ္းမ်ားလည္း ရွိေနေသးေၾကာင္း ခံစားႏိုင္ေအာင္ သင္ယူရန္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကူညီႏိုင္ပါသည္။

အထီးက်န္ျခင္းအတြက္ သူတို႔ ၾကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ကိစၥရပ္ကို တျခားသူေတြနားလည္ေၾကာင္း ျပသရန္ ထိေတြ႕ေျပာဆို ဆက္ဆံမႈျပဳျခင္းကဲ့သို႔ ႐ိုးရိုးရွင္းရွင္းနည္းလမ္းျဖင့္ပင္ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ေျဖရွင္းႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ သင္၏အေတြ႕ အၾကံဳသည္ ကၽြန္ေတာ္၏အေတြ႕အၾကံဳႏွင့္ ထပ္တူထပ္မွ် မတူညီသည့္တိုင္၊ တူညီေကာင္းတူညီႏိုင္သည့္ အေတြ႕အၾကံဳတစ္ခု သင့္တြင္ရွိခဲ့ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္သိရလွ်င္ အေဖာ္ကင္းမဲ့သည္ဟူေသာ ခံစားခ်က္မွ သက္သာရာရႏိုင္ေပသည္။ အေၾကာင္းမွာ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရးသည္ ပါရမီရွင္ကေလးမ်ား၏ ေရရွည္ထိန္းညွိမႈ ျဖစ္စဥ္အတြက္ အလြန္အေရးပါ ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ (Webb, Meckstroth and Tolan, 1982)

အထီးက်န္ျခင္း ခံစားခ်က္ကို ခ်ဳိးဖ်က္ရန္နည္းလမ္းတစ္ခုမွာ အထိအေတြ႕ ျဖစ္သည္။ ေမြးကင္းစကေလးငယ္မ်ားကို ေပြ႕ခ်ီရန္ထိေတြ႕ရန္ လိုအပ္သည့္နည္းတူ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာ အထီးက်န္ျခင္းၾကံဳေတြ႕ရသူမ်ားသည္လည္း ထိေတြ႕မႈ လိုအပ္ေပသည္။ မိခင္ႏွင့္ကေလးၾကားရွိ ေႏွာင္ထံုး သို႔မဟုတ္ “ေခြးမွ သူေဌး” (Failure to Thrive) လကၡဏာရပ္ စသည့္ သာဓကမ်ားအရ “အထိအေတြ႕” သည္ ဘ၀၏ ထူးျခားေသာေမြးရာပါအရည္အေသြးတစ္ခု ျဖစ္ဟန္ရွိသည္။ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်မႈခံစားရေသာ ကေလးငယ္မ်ားအတြက္ ေန႔စဥ္ေပြ႕ဖက္မႈေပးရန္ ကၽြန္ေတာ္လမ္းညႊန္ခဲ့ၿပီး ထူးခၽြန္ေသာကေလးမ်ား၏ မိဘမ်ားသို႔လည္း “မင္းအဖက္မခံခ်င္လည္း ငါ မင္းကိုဖက္ခ်င္တယ္၊ ငါ့အတြက္ လိုအပ္လို႔ပါ” စသည္ျဖင့္ေျပာဆိုရန္ အၾကံေပးခဲ့ပါသည္။ ေပြ႕ဖက္ျခင္း၊ လက္ေမာင္းခ်င္းထိေတြ႕ျခင္း၊ လူၾကားထဲ တိုးေ၀ွ႕သြားလာျခင္းႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းသည္ပင္ အနည္းဆံုး ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ထိေတြ႕ဆက္ဆံမႈအခ်ဳိ႕ ထူေထာင္ျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဤသို႔ေသာ ကေလးငယ္မ်ားအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးႏိုင္ေပသည္။

လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ “လြတ္လပ္မႈ” အား စီမံခန္႔ခြဲျခင္းအလုပ္တြင္ အက်ဳံး၀င္သည့္ ေရြးခ်ယ္မႈကိစၥရပ္မ်ားမွာ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ပဋိပကၡမ်ားအတြက္ အာ႐ံုခံအေျဖျဖစ္ေပရာ “အထီးက်န္မႈ” ကို ကုစားသကဲ့သို႔ အထိအေတြ႕၏ အရည္အေသြးကို ေဖာ္ထုတ္ျခင္းအလုပ္ထက္ ပိုမိုပညာသားပါေပသည္။ ဖ႐ိုဖရဲေလာက၏ မေရတြက္ႏိုင္ေသာ ေရြးခ်ယ္မႈမ်ား ျခံဳလႊမ္းျခင္းခံစားရေသာ ပါရမီရွင္ကေလးမ်ားအေနျဖင့္ မိမိ၏ဘ၀ကို စနစ္တက် တည္ေဆာက္ၿပီးခဲ့ ၾကေသာလူမ်ား ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကေသာနည္းလမ္းမ်ားကို ၀င္ေရာက္ေလ့လာျခင္းျဖင့္ အေတာ္ေလး စိတ္ေက်နပ္မႈ ရေစပါလိမ့္မည္။ ေအာင္ျမင္မႈႏွင့္ ႀကီးက်ယ္မႈဦးတည္သည့္ လမ္းေၾကာင္း တစ္ခုစီသို႔ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကေသာလူတို႔၏ အေၾကာင္းကိုဖတ္ျခင္းျဖင့္ ေရြးခ်ယ္မႈဟူသည္မွာ ဘ၀၏လမ္းဆံု လမ္းခြမ်ားသာျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ မည္သည့္ေရြးခ်ယ္မႈ မဆို သူတို႔၏ကိုယ္ပိုင္ ေအာင္ျမင္ျမင္မႈႏွင့္ ျပည့္၀မႈဆီသို႔ ဦးတည္ႏိုင္ေၾကာင္း ထိုကေလးငယ္မ်ား နားလည္လာ ေစႏိုင္သည့္ “စာအုပ္ညႊန္းကုထံုး” (Bibliotherapy) ကို အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္ (Halsted, 1994) ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အားလံုး သည္ မိမိတို႔ဘ၀၏ အဓိပၸာယ္ ျပည့္၀ေသာညႊန္းေဘာင္တစ္ခု ေပၚထြက္လာေစရန္ ကိုယ္ပိုင္တစ္သီးပုဂၢလ ယံုၾကည္ခ်က္ဒႆနတစ္ရပ္ တည္ေဆာက္ထားဖို႔ လိုပါလိမ့္မည္။

ဤျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ားမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ ဉာဏ္ရည္ျမင့္ကေလးငယ္မ်ားကုိ “အေၾကာင္းရင္း” မ်ားတြင္သာ စိတ္ဓာတ္ျပင္းထန္စြာ နစ္ျမွဳပ္ေနေစရန္ ဦးတည္ေစတတ္ပါသည္။ (ထိုအေၾကာင္းရင္းမ်ားသည္ ပညာေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းစသည္မ်ား ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္) ကံမေကာင္းစြာပင္ ထိုကိစၥရပ္မ်ားမွာ “သက္ဆိုင္ေနမႈ” ကို အလြယ္တကူအႏိုင္ရရန္ အျပင္းအထန္ႀကိဳးစားမႈေရာေႏွာ၍ စိတ္က်ျခင္းေ၀ဒနာ၏ ကာလကို ၾကာရွည္ေစတတ္ ပါသည္။ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားမွာ အလိုက္သင့္ လက္ခံလိုက္႐ံုမွတစ္ပါး တျခားမရွိေၾကာင္း ေ၀ဒနာရွင္မ်ား သိေစရန္ ကူညီသင့္ပါသည္။ ထိုထက္ပို၍ဆိုရလွ်င္ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်မႈဆိုသည္မွာ လူတစ္ေယာက္အတြက္ တစ္ခါတည္းသာ ၾကံဳေတြ႕ရမည့္အရာ မဟုတ္ဘဲ ျပန္လွန္စဥ္းစားအေျဖရွာျခင္းႏွင့္ မၾကာခဏၾကံဳေတြ႕ရမည့္ ကိစၥတစ္ရပ္ျဖစ္သည္ကို ထိုကေလးငယ္ မ်ား နားလည္ထားရန္ လိုအပ္ပါလိမ့္မည္။

အဓိကအားျဖင့္ ျဖစ္တည္မႈဆိုင္ရာစိတ္က်မႈေ၀ဒနာ ခံစားရသူမ်ားကို သူတို႔သည္ ထင္ထားသေလာက္ တစ္ကိုယ္တည္းျဖစ္မေနေသးဟု သိရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ပါလွ်င္ သူတို႔ကို အကူအညီေပးႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ အာဖရိကန္-အေမရိကန္ ကဗ်ာဆရာ၊ လန္စတန္ ဟက္ဖက္ (Langston Hughes) ေရးသားေသာ ေအာက္ပါကဗ်ာမွ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္သတင္းစကားကို ရင္၀ယ္ပိုက္ထားဖို႔ အားေပးအားေျမွာက္ျပဳျခင္းျဖင့္လည္း သူတို႔ကို ကူညီႏိုင္ပါ လိမ့္မည္။

♥ အိပ္မက္ ♥
အိပ္မက္မ်ားကို ျမန္ျမန္ ဆုပ္ကိုင္ပါ
အိပ္မက္မ်ား ေသဆံုးသြားသည့္အခါ
ဘ၀ဟာ အေတာင္က်ဳိးငွက္ပါ
ပ်ံသန္းဖို႔ရာ မစြမ္းသာ

အိပ္မက္မ်ားကို ျမန္ျမန္ ဆုပ္ကိုင္ပါ
အိပ္မက္မ်ား ထြက္ေျပးေသာအခါ
ဘ၀ဟာ ခေယာင္းေတာပမာ
ဆီးႏွင္းမ်ားသာ ဖံုးလႊမ္းရာ

- Langston Hughes

◄ ေတဇာ ►

Source:

Existential Depression in Gifted Individuals
James T. Webb, Ph.D.

References:

Dabrowski, K. (1966). The Theory of Positive Disintegration. International Journal of Psychiatry, 2(2), 229-244.
Halsted, J. (1994). Some of My Best Friends Are Books: Guiding Gifted Readers from Pre-School through High School. Scottsdale, AZ: Great Potential Press, Inc. (Formerly Ohio Psychology Press).
Webb, J. T., Meckstroth, E. A. and Tolan, S. S. (1982). Guiding the Gifted Child: A Practical Source for Parents and Teachers. Scottsdale, AZ: Great Potential Press, Inc. (formerly Ohio Psychology Press).

Yalom, I. D. (1980). Existential Psychotherapy. New York: Basic Books.

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ