
ေနရာတစ္ခုအား မိုးႀကိဳးႏွစ္ခါပစ္ေလ့ မရွိဟူသည့္ အဂၤလိပ္စကားတစ္ခြန္း ရွိပါသည္။ ၾကမၼာဆုိးသည္ လူတစ္ေယာက္တည္းကို ႏွစ္ခါျပန္ မ႐ိုက္ခတ္ႏိုင္။ ကံဆိုးမိုးေမွာင္ ျခင္းသည္ လူတစ္ေယာက္ထံသို႔ ႏွစ္ခါျပန္ ေရာက္မလာ ႏိုင္သည့္ သေဘာကို ရည္ညႊန္း သံုးစြဲသည္။ “မိုးႀကိဳးႏွစ္ခါ မပစ္” (Lightning never strikes twice) ဟု အတိုေကာက္ သံုးႏႈန္းေလ့ ရွိသည္။ ဤ အဂၤလိပ္ အီဒီယမ္၏ သေဘာတရားအရ အမွန္တကယ္ပင္ မိုးႀကိဳးႏွစ္ခါျပန္ မပစ္ႏိုင္ဘူးလား၊ တကယ့္ လက္ေတြ႕ဘ၀တြင္ေရာ ထပ္ဆင့္ ၾကမၼာငင္ သူမ်ား မရွိႏိုင္ဘူးလား ေမးခြန္းမ်ားသည္ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေကာင္းသည္။
စင္စစ္ သိပၸံပညာအရ မိုးႀကိဳးသည္ ေနရာတစ္ေနရာတည္းအား ႏွစ္ခါပင္မက ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ပစ္ခတ္ႏိုင္ေၾကာင္း သက္ေသျပၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ နယူးေယာက္ရွိ Empire State Building သည္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ၂၅ ႀကိမ္ခန္႔ မိုးႀကိဳးပစ္ ခံရေလ့ရွိသည္။ Roy Sullivan ဆိုသူမွာ ဘ၀တစ္သက္တာတြင္ ခုနစ္ႀကိမ္ခန္႔မွ်ပင္ မိုးႀကိဳးပစ္ခံခဲ့ရၿပီး အသက္ရွင္ လြတ္ေျမာက္ခဲ့သည္။ မိုးႀကိဳးလႊဲ (Lightning Rod) သည္ပင္ တကယ္တမ္းအားျဖင့္ မိုးႀကိဳးအား ေနရာတစ္ခုသို႔ ပစ္ခတ္ေစရန္ ဆြဲငင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ လိုရင္းမွာ သိပၸံနည္းက် ႐ႈေထာင့္အရ ၾကည့္လွ်င္ မိုးႀကိဳးဟူသည္ ေပါက္လြတ္ပဲစား ေလွ်ာက္ပစ္တတ္သည့္အရာသာ ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ႀကိမ္ မေသခဲ့ေသာ္ ဒုတိယေျမာက္ အခြင့္အေရးကို ေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္သည္။ တစ္ေနရာအား တစ္ႀကိမ္တစ္ခါသာ ပစ္မည္ဟု စနစ္တက် သတ္မွတ္ထားျခင္းမ်ဳိး ရွိမေနပါ။
လက္ေတြ႕ဘ၀တြင္လည္း မိုးႀကိဳးပစ္ခတ္သလို နင့္နင့္နဲနဲ ၾကမၼာငင္မႈမ်ဳိးမ်ားသည္ လူတစ္ဦးတည္းထံသို႔ ႏွစ္ႀကိမ္ ၀င္မလာပါဟု ကံေသကံမ မေျပာႏိုင္ပါ။ ဆိုးဆိုးရြားရြား တစ္ႀကိမ္ အသည္းကြဲဖူးေသာ္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ထပ္မကြဲႏိုင္ေတာ့ဟု အရပ္စကားမ်ားတြင္ သံုးစြဲၾကသည္။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ မွန္ကန္ႏိုင္ေသာ္လည္း လူအားလံုးအတြက္မူ မွန္ကန္သည္ဟု ဆိုႏိုင္မည္မဟုတ္ေတာ့ပါ။ အသည္းႏုသျဖင့္ ႏွစ္ခါကြဲသည္၊ မၾကာခဏကြဲသည္ ဆိုသူမ်ားလည္း ျမင္ေတြ႕ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ အျခားတစ္ခု အေနျဖင့္ AIDS ေရာဂါသည္ လူတစ္ဦးထံသို႔ ႏွစ္ႀကိမ္ မစြဲကပ္ႏိုင္ျခင္းမ်ဳိးေတာ့ ရွိႏိုင္ပါသည္။ တစ္ႀကိမ္ႏွင့္ လံုေလာက္သည္ဟု ယူဆႏိုင္ေသာ ျခြင္းခ်က္မ်ဳိး ျဖစ္ပါသည္။ (ဤသည္မွာလည္း ေဆးမရွိေသးေသာ ေၾကာင့္သာ ျဖစ္ပါသည္) ထို႔ေၾကာင့္ မိုးႀကိဳးသည္ သိပၸံနည္းအရ ပစ္စလတ္ခတ္ ပစ္ႏိုင္သလို လက္ေတြ႕ဘ၀တြင္လည္း ၾကမၼာဆိုးသည္ လူတစ္ေယာက္တည္းအား ၀႐ုန္းသုန္းကား ႐ိုက္ခတ္ႏိုင္ပါသည္။ ဤေနရာတြင္ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ သာဓက တစ္ခုကို ေထာက္ျပခ်င္ပါသည္။
ျမန္မာ့႐ိုးရာ ေသဒဏ္
မၾကာေသးခင္က အၿငိမ္းစားဗုိလ္မွဴး ၀င္းႏိုင္ေက်ာ္ဆိုသူအား တိုလီမုတ္စ ပုဒ္မမ်ား တပ္၍ အားလံုးေပါင္း ေထာင္ဒဏ္ ႏွစ္ (၂၀) အျပင္၊ ေသဒဏ္ပါခ်မွတ္လိုက္သည္ ဆို၏။ ဤမွ်ေလာက္ ပစ္စလတ္ခတ္ပစ္သည့္ မိုးႀကိဳး ရွိႏိုင္ပါသေလာ။ ဥပေဒပညာဆိုင္ရာမ်ားကို ေခတၱေဘးခ်ိတ္၍ ကေလးအေတြးျဖင့္ေတြးေသာ ယုတၱိေဗဒ အျမင္ႏွင့္ ဆန္းစစ္ၾကည့္ပါမည္။
ယေန႔ေခတ္ က်င့္သံုးေနသည့္ ဥပေဒပညာဆိုင္ရာ ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္မ်ားတြင္ အျမင့္ဆံုး ျပစ္ဒဏ္သည္ “ေသဒဏ္” (Capital Sentence or Death Penalty) ျဖစ္ပါသည္။ ေသဒဏ္ကိုေသာ္မွ တစ္ကမၻာလံုး အတိုင္းအတာႏွင့္ က်င့္သံုးျခင္း မရွိ။ ဒုတိယကမၻာစစ္မွ စတင္၍ ေသဒဏ္အား ဖယ္ရွားႏိုင္ရန္ တစ္စိုက္မတ္မတ္ ႀကိဳးစားလာခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၇၇ တြင္ (၁၆) ႏိုင္ငံသည္ ဖယ္ရွားၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ယေန႔တြင္ေသာ္ ႏိုင္ငံေပါင္း (၉၅) ႏိုင္ငံသည္ ေသဒဏ္အား ဖယ္ရွားၿပီး ျဖစ္သည္။ (၉) ႏိုင္ငံသည္ အေရးေပၚ အေျခအေနမွအပ က်န္ျပစ္မႈမ်ား အားလံုးအတြက္ ဖယ္ရွားၿပီး ျဖစ္သည္။ (၃၅) ႏိုင္ငံသည္ ျပစ္ဒဏ္တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္ေသာ္လည္း အနည္းဆံုး (၁၀) ႏွစ္ခန္႔ အသံုးျပဳျခင္း၊ အသက္၀င္လႈပ္ရွားျခင္းမရွိေတာ့ဘဲ ရပ္တန္႔ေနခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ဆက္လက္ က်င့္သံုးေနဆဲ ႏိုင္ငံသည္ (၅၈) ႏိုင္ငံသာ က်န္ရွိေတာ့သည္။
ေသဒဏ္ကို ရက္ရက္ေရာေရာ အေပးဆံုး ႏိုင္ငံမွာ “တရုတ္” ျဖစ္သည္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ သုတ္သင္ေနသေလာဟု ထင္ရေလာက္ေအာင္ပင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ လူေပါင္း (၁၇၀၀) မွ (၅၀၀၀) အၾကား ကြပ္မ်က္သုတ္သင္ခဲ့ ပါသည္။ အျခား ေသဒဏ္ရက္ေရာသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားစာရင္းတြင္ အီရန္၊ အီရတ္၊ ေျမာက္ကိုရီးယား စသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားလည္း မပါမျဖစ္ပါ၀င္ ေနသည္။ “အန္ကယ္ဆမ္” (USA) ႀကီးပင္ ေ၀ဖန္မႈမ်ားၾကားမွ ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ ပါ၀င္ေနေသးသည္။ လိုရင္းမွာ “ေသဒဏ္” ေခၚ Death Penalty သည္ ယေန႔ ေခတ္သစ္အျမင္တြင္ (ဘာသာေရးအျမင္အရ/ လူ႕က်င့္၀တ္အျမင္အရ) အျငင္းပြားစရာ ကိစၥရပ္တစ္ခု ျဖစ္လာေနခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း မျငင္းႏိုင္ေတာ့ပါ။

ၾကားဖူးနား၀ အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အက်ဥ္းေထာင္မ်ားတြင္ေသာ္ ေထာင္ဒဏ္ႏွစ္ (၂၀) က်ခံရသည့္ အက်ဥ္းသားတစ္ဦး ေထာင္ထဲတြင္ ေသဆံုးခဲ့ေသာ္ “၀ိညဥ္” ကို ပင္ ထြက္ခြာခြင့္ မေပးဘဲ၊ (အမိန္႔ျပန္တမ္း မေပးဘဲ) ဆက္လက္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားေလ့ ရွိသည္ ဆို၏။ ဤေနရာတြင္ “၀ိညဥ္” အား ခ်ဳပ္ေႏွာင္၍ ရမရ ျငင္းခုန္လိုရင္း မရွိေသာ္လည္း ဤသို႔ေသာ လုပ္ရပ္မ်ားမွာ ျပဳလုပ္သူမ်ား၏ အေတြးအေခၚ ေခါင္းပါးမႈကို ျပန္လွစ္ျပေနသည့္ အခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခ်င္သည္။ ဦးေႏွာက္ပ်က္ေနသူမ်ား၏ အေတြးအေခၚသာ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆပါသည္။
ဆန္႔က်င္ေရး
ဤသည္တို႔ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ မိုးႀကိဳးဟူသည္ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ ပစ္ခတ္ႏိုင္သလို ၾကမၼာဆိုးဟူသည္လည္း လူတစ္ေယာက္အား လက္ေတြ႕အားျဖင့္ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ ရိုက္ခတ္ေစႏိုင္ေၾကာင္း ထင္ရွားမည္ ထင္သည္။ လူတစ္ေယာက္သည္ မိုးႀကိဳးစက္ကြင္းအား ႀကိဳတင္ေရွာင္ရွားႏိုင္ရန္ မိုးႀကိဳးလႊဲသာ တပ္ဆင္စရာ လိုသည္။ သို႔ရာတြင္ လက္ေတြ႕ဘ၀၏ မိုးႀကိဳးစက္ကြင္းကိုမူ ကိုယ္က်ဳိးအတြက္သာ မိုးႀကိဳးလႊဲ၀ယ္တပ္သလို တစ္ကိုယ္စာ အႏၱရာယ္ကင္းေအာင္ ပုန္းေရွာင္ေနၾကမည္ဆိုလွ်င္ စိတ္မႏွံ႔သည့္ မိုးႀကိဳးမင္းသားမ်ားက ပစ္လို႔ရသမွ် “စြတ္” ပစ္ျပေနဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ လက္ေတြ႕ဘ၀တြင္ ပစ္ခတ္ေနေသာ မိုးႀကိဳးမ်ားကိုမူ မပစ္ခတ္ႏိုင္ေစရန္ ဆန္႔က်င္ ရိုက္ခ်ဳိးရမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ မိုးႀကိဳးပစ္ခတ္ေလ့ရွိရာ ရပ္၀န္းအား ၾကည္လင္သာယာေအာင္ လုပ္ရန္မွာ ထိုေဒသမွ လူမ်ား၏ တာ၀န္သာ ျဖစ္လိမ့္မည္။ ဦးေႏွာက္ပ်က္ေနသူမ်ား ပစ္ခတ္ေနသည့္ ပစ္စလတ္ခတ္ မိုးႀကိဳးမ်ားအား “လံုး၀” ဆန္႔က်င္သည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤေဆာင္းပါးတြင္ ေသဒဏ္တစ္ခုတည္းကိုသာ ခ်ဲ႕ျပခဲ့ပါသည္။ စင္စစ္ အီလက္ထေရာနစ္ အက္ဥပေဒ၊ ပံုႏွိပ္အက္ဥပေဒ၊ ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္ဗီဒီယို ဥပေဒ စသည့္ ၀ရဇိန္လက္နက္ပမာ လိုရာဆြဲ ပစ္ခတ္ေနသည့္ ဥပေဒမ်ားအားလံုးကို ဆိုလိုရင္းျဖစ္ပါသည္။ ဥပေဒပုဒ္မမ်ားအား တိုက္ခိုက္ျခင္းထက္ ႏွိပ္ကြပ္ေရးလက္နက္အျဖစ္ အသံုးျပဳေနေသာ “စစ္အစိုးရ” အား ဆန္႔က်င္ျခင္းသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားမည္ ထင္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ စစ္မွန္သည့္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈ “လံုး၀” မရွိသည့္ ႏိုင္ငံ ျဖစ္သည္။
◄ ေတဇာ ► ဇန္န၀ါရီ (၂၁) ၂၀၁၀
Reference:
Capital Punishment (Wikipedia)
Weather Imagery
Famous Trials
VOA News
RFA
အဲဒီေတာ့ ...
ReplyDeleteဆန္႔က်င္ေၾကာင္း ျပတ္ျပတ္သားသား ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ ဆန္႔က်င္ေနတာေလ... ။ အရူးေတြ လြတ္ေနေၾကာင္း ေျပာခ်င္တာ အဓိက...။
ReplyDeleteျမန္မာ့ ရိုးရာ ေသဒဏ္တဲ့လားဗ်ာ..(ျမန္မာနည္း ျမန္မာ့ ဟန္နဲ႔ ခ်စ္စရာ စကားလုံးေလးေလပဲ း)..။ ေရွးအစဥ္အလာသေဘာမ်ဳိး အသုံးအႏႈန္း အတြက္ေတာ့ အဘုိးအဘြားေတြ အားနာမိပါရဲ့...။ ခင္ဗ်ားမလည္း ေတာ္ေတာ္ အပင္ပန္း ခံျပီး စစ္တမ္းေတြ တခုတ္တရ လုိက္ရွာ တင္ျပတာပါလား....တကယ္က ေအာက္ဆုံးက တပုိဒ္ေလာက္ဆုိရင္ကုိ ျပည့္စုံေနပါျပီ.ဗ်ာ.။
ReplyDeleteSigh
ReplyDelete