အခ်စ္မွာ ႐ူးသြပ္မႈတစ္စံုတရာ အျမဲရွိတယ္။ အဲ… ႐ူးသြပ္မႈမွာလည္း အေၾကာင္းျပခ်က္ တစ္စံုတရာ အျမဲရွိတယ္။ (နစ္ေရွး)
There is always some madness in love. But there is also always some reason in madness.
Friedrich Nietzsche, "On Reading and Writing"
အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ရာ တိုက္ဆိုင္မႈရွိသျဖင့္ နစ္ေရွး၏ အထုပၸတၱိ၊ အဆိုအမိန္႔စသည္ျဖင့္... နစ္ေရွး၏ ႐ုပ္ပံုလႊာကို အၾကမ္းဖ်င္းမွ် ေလ့လာၾကည့္မိသည္။ နစ္ေရွးဆိုသည္မွာ ၾကားဖူးနား၀ရွိၿပီး ကၽြန္ေတာ္ အေသအခ်ာမသိေသာ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာထဲမွ တစ္ေယာက္သာ ျဖစ္ေပသည္။ ဆယ့္ရွစ္ရာစု ဂ်ာမန္ေတြးေခၚရွင္ တစ္ေယာက္ဟူ၍သာ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ ေျပာလိုပါသည္။ (သူ႔အေၾကာင္း ခုႏွစ္သကၠရာဇ္မ်ား၊ ဘယ္သန္လားညာသန္လား၊ သူေရးခဲ့သည့္ စာတိုေပစ စသည္တို႔ကို အေသးစိတ္ သိလိုလွ်င္ ၀ီကီ တြင္ သြားေရာက္ဖတ္႐ႈေစလိုပါသည္) သူက ခရစ္ယန္ဘာသာႀကီးစိုးဆဲ (၁၈) ရာစုက ဥေရာပတြင္ “ဘုရားသခင္ ေသၿပီ” God is dead ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ဘုရားသခင္ေသမေသေတာ့မသိ သူကေတာ့ ၁၉၀၀ ျပည့္တြင္ ေသဆံုးသြားရွာပါၿပီ။ အလားတူ သူ၏ ႏႈတ္ထြက္ အဆိုအမိန္႔မ်ားမွာ (ကၽြန္ေတာ့္တစ္ေယာက္တည္းအတြက္) စိတ္၀င္စားစရာ၊ ႏွစ္သက္စရာ ျပည့္၀လွပါသည္။
အခ်စ္မွာ ႐ူးသြပ္မႈတစ္စံုတရာ အျမဲရွိသည္ဆိုသည့္အဆိုကို အခ်စ္ကို ၾကံဳေတြ႕ဖူးသူအားလံုး လက္ခံႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာသည့္ အခ်စ္သည္ “အခ်စ္စစ္” ျဖစ္စရာမလိုပါ။ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ (သို႔) ေယာက္်ားေလးတစ္ေယာက္ကို ခ်စ္မိျခင္းသည္ပင္လွ်င္ ဆင္ျခင္တံုတရား၏ အျပင္ဘက္မွ တစ္စံုတရာသာ ျဖစ္ပါသည္။ သူ႔ကိုမွ ဘာေၾကာင့္ခ်စ္ရသလဲဆိုသည္မွာ မိမိဘာသာျပန္လည္ ေျဖရွင္းမျပတတ္ေသာ ေမးခြန္းတစ္ခု ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ပိုက္ဆံရွိလို႔ ခ်စ္တာ၊ လွလို႔ခ်စ္တာ ဟူ၍ စကားမကပ္ေစလိုပါ။ လွျခင္းႏွင့္၊ ေငြေၾကးၾကြယ္၀ျခင္း ဂုဏ္သတၱိတို႔မွာ ထိုမိန္းကေလး (သို႔) ေယာက္်ားေလး တစ္ေယာက္ထဲတြင္သာ ရွိေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားျဖစ္ပါသလားဟု ကၽြန္ေတာ္က ျပန္ေမးႏိုင္ပါသည္။
႐ူးသြပ္မႈတြင္ အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္စံုတရာရွိသည့္ အခ်က္တြင္ “႐ူးသြပ္မႈ” ဟူေသာ စကားလံုးကို “စိတ္မႏွံ႔ျခင္း” ဟု အဦးဆံုး စဥ္းစားၾကည့္ပါမည္။ “စိတ္မႏွံ႔ရူးသြပ္ျခင္း” အတြက္ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားကို ပဒိုင္းသီးစားမိျခင္း၊ အရင္ဘ၀က ယစ္ထုတ္ျဖစ္ခဲ့ျခင္းႏွင့္ ကားမေတာ္တဆမႈတြင္ ဦးေခါင္းထိခိုက္သြားသျဖင့္ အတိတ္ေမ့ရပါသည္ဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ဳိးမ်ား ျပႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ထိုထက္ပို၍ ငယ္စဥ္ဘ၀ စိတ္ဒဏ္ရာ၊ ၀ဋ္နာကံနာ စသည္ျဖင့္ ေျပာႏိုင္ပါသည္။ ဤသည္မ်ားမွာ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ထင္ရွားေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားမဟုတ္ေသာ္လည္း စိတ္မႏွံ႔ျခင္းအတြက္ အေၾကာင္းျပစရာ တစ္စံုတရာေတာ့ ရွိေနသည္ သာ ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ေသာ “စိတ္မႏွံ႔”သည့္ အရူးမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ၊ လူေကာင္းပကတိက တစ္စံုတစ္ရာကို အရူးအမူးစြဲလန္းျခင္းလို “ရူးသြပ္မႈ” မ်ဳိးအတြက္လည္း အေၾကာင္းျပခ်က္ ထင္ထင္ရွားရွား တစ္ခုခု ရွိေနဆဲျဖစ္ပါသည္။ အဆိုေတာ္အရူးအမူးျဖစ္လိုသူတစ္ေယာက္က နာမည္ႀကီးလိုျခင္း၊ အႏုပညာကို ၀ါသနာပါျခင္း၊ ပိုက္ဆံရလိုျခင္းစသည္ျဖင့္ ထင္ရွားသည့္အရာတစ္ခုခုကို အေၾကာင္းျပႏိုင္ပါသည္။ ဤတြင္ ဂ်ာေအးသူ႔အေမရိုက္ေသာ အထက္ပါအဆိုအဆိုကို နစ္ေရွးက ေျပာခဲ့ေလသည္။ “အခ်စ္သည္ ဆင္ျခင္တံုတရားျပင္ပျဖစ္ေသာ ရူးသြပ္မႈတစ္ခုျဖစ္သည္” “ဆင္ျခင္တံုတရားျပင္ပ ရူးသြပ္မႈမ်ားတြင္လည္း အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္စံုတရာ ရွိသည္” သို႔ေသာ္.... “ထို႔ေၾကာင့္ အခ်စ္တြင္ အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္စံုတရာ ရွိသည္” ဟူသည့္ ယုတၱိေဗဒေကာက္ခ်က္တစ္ခု ခ်ႏိုင္မခ်ႏိုင္ဆိုသည္မွာ ျပႆနာ ျဖစ္ပါသည္။ ဤအတြက္ အေျဖသည္ ကၽြန္ေတာ့္တြင္ ရွိမေနပါ။
လူတစ္ေယာက္သည္ ၎၏ “အခ်စ္” ၌ အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္စံုတရာ ရွိေနသည္ဆိုသည့္အခ်က္ကို လက္ခံႏိုင္မည့္ပံု မေပၚပါ။ ကၽြန္ေတာ္လည္း လက္မခံႏိုင္ပါ။ အခ်စ္သည္ အခ်စ္သာျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းျပစရာ မရွိပါ။ ထို႔အတူ နစ္ေရွး၏ အဆိုကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္က အခု ခ်စ္ေနမိပါသည္။ ဘာေၾကာင့္ ခ်စ္ေနမိသလဲဆိုသည္မွာ ကၽြန္ေတာ့္တြင္ အေၾကာင္းျပခ်က္ မရွိပါ။ နစ္ေရွးကို သြားေမးရန္အတြက္မူ ကၽြန္ေတာ့္တြင္ ေနာက္ျပန္လွည့္ရန္ အခ်ိန္ ၁၀၉ ႏွစ္ လိုပါလိမ့္မည္။
◄ ေတဇာ ► ေအာက္တိုဘာ (၇) ၂၀၀၉
Comments
Post a Comment