Skip to main content

အေၾကာင္းျပခ်က္မရွိ... !

အခ်စ္မွာ ႐ူးသြပ္မႈတစ္စံုတရာ အျမဲရွိတယ္။ အဲ… ႐ူးသြပ္မႈမွာလည္း အေၾကာင္းျပခ်က္ တစ္စံုတရာ အျမဲရွိတယ္။ (နစ္ေရွး)

There is always some madness in love. But there is also always some reason in madness.
Friedrich Nietzsche, "On Reading and Writing"

အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ရာ တိုက္ဆိုင္မႈရွိသျဖင့္ နစ္ေရွး၏ အထုပၸတၱိ၊ အဆိုအမိန္႔စသည္ျဖင့္... နစ္ေရွး၏ ႐ုပ္ပံုလႊာကို အၾကမ္းဖ်င္းမွ် ေလ့လာၾကည့္မိသည္။ နစ္ေရွးဆိုသည္မွာ ၾကားဖူးနား၀ရွိၿပီး ကၽြန္ေတာ္ အေသအခ်ာမသိေသာ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာထဲမွ တစ္ေယာက္သာ ျဖစ္ေပသည္။ ဆယ့္ရွစ္ရာစု ဂ်ာမန္ေတြးေခၚရွင္ တစ္ေယာက္ဟူ၍သာ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ ေျပာလိုပါသည္။ (သူ႔အေၾကာင္း ခုႏွစ္သကၠရာဇ္မ်ား၊ ဘယ္သန္လားညာသန္လား၊ သူေရးခဲ့သည့္ စာတိုေပစ စသည္တို႔ကို အေသးစိတ္ သိလိုလွ်င္ ၀ီကီ တြင္ သြားေရာက္ဖတ္႐ႈေစလိုပါသည္) သူက ခရစ္ယန္ဘာသာႀကီးစိုးဆဲ (၁၈) ရာစုက ဥေရာပတြင္ “ဘုရားသခင္ ေသၿပီ” God is dead ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ဘုရားသခင္ေသမေသေတာ့မသိ သူကေတာ့ ၁၉၀၀ ျပည့္တြင္ ေသဆံုးသြားရွာပါၿပီ။ အလားတူ သူ၏ ႏႈတ္ထြက္ အဆိုအမိန္႔မ်ားမွာ (ကၽြန္ေတာ့္တစ္ေယာက္တည္းအတြက္) စိတ္၀င္စားစရာ၊ ႏွစ္သက္စရာ ျပည့္၀လွပါသည္။



အခ်စ္မွာ ႐ူးသြပ္မႈတစ္စံုတရာ အျမဲရွိသည္ဆိုသည့္အဆိုကို အခ်စ္ကို ၾကံဳေတြ႕ဖူးသူအားလံုး လက္ခံႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာသည့္ အခ်စ္သည္ “အခ်စ္စစ္” ျဖစ္စရာမလိုပါ။ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ (သို႔) ေယာက္်ားေလးတစ္ေယာက္ကို ခ်စ္မိျခင္းသည္ပင္လွ်င္ ဆင္ျခင္တံုတရား၏ အျပင္ဘက္မွ တစ္စံုတရာသာ ျဖစ္ပါသည္။ သူ႔ကိုမွ ဘာေၾကာင့္ခ်စ္ရသလဲဆိုသည္မွာ မိမိဘာသာျပန္လည္ ေျဖရွင္းမျပတတ္ေသာ ေမးခြန္းတစ္ခု ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ပိုက္ဆံရွိလို႔ ခ်စ္တာ၊ လွလို႔ခ်စ္တာ ဟူ၍ စကားမကပ္ေစလိုပါ။ လွျခင္းႏွင့္၊ ေငြေၾကးၾကြယ္၀ျခင္း ဂုဏ္သတၱိတို႔မွာ ထိုမိန္းကေလး (သို႔) ေယာက္်ားေလး တစ္ေယာက္ထဲတြင္သာ ရွိေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားျဖစ္ပါသလားဟု ကၽြန္ေတာ္က ျပန္ေမးႏိုင္ပါသည္။

႐ူးသြပ္မႈတြင္ အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္စံုတရာရွိသည့္ အခ်က္တြင္ “႐ူးသြပ္မႈ” ဟူေသာ စကားလံုးကို “စိတ္မႏွံ႔ျခင္း” ဟု အဦးဆံုး စဥ္းစားၾကည့္ပါမည္။ “စိတ္မႏွံ႔ရူးသြပ္ျခင္း” အတြက္ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားကို ပဒိုင္းသီးစားမိျခင္း၊ အရင္ဘ၀က ယစ္ထုတ္ျဖစ္ခဲ့ျခင္းႏွင့္ ကားမေတာ္တဆမႈတြင္ ဦးေခါင္းထိခိုက္သြားသျဖင့္ အတိတ္ေမ့ရပါသည္ဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ဳိးမ်ား ျပႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ထိုထက္ပို၍ ငယ္စဥ္ဘ၀ စိတ္ဒဏ္ရာ၊ ၀ဋ္နာကံနာ စသည္ျဖင့္ ေျပာႏိုင္ပါသည္။ ဤသည္မ်ားမွာ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ထင္ရွားေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားမဟုတ္ေသာ္လည္း စိတ္မႏွံ႔ျခင္းအတြက္ အေၾကာင္းျပစရာ တစ္စံုတရာေတာ့ ရွိေနသည္ သာ ျဖစ္ပါသည္။

သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ေသာ “စိတ္မႏွံ႔”သည့္ အရူးမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ၊ လူေကာင္းပကတိက တစ္စံုတစ္ရာကို အရူးအမူးစြဲလန္းျခင္းလို “ရူးသြပ္မႈ” မ်ဳိးအတြက္လည္း အေၾကာင္းျပခ်က္ ထင္ထင္ရွားရွား တစ္ခုခု ရွိေနဆဲျဖစ္ပါသည္။ အဆိုေတာ္အရူးအမူးျဖစ္လိုသူတစ္ေယာက္က နာမည္ႀကီးလိုျခင္း၊ အႏုပညာကို ၀ါသနာပါျခင္း၊ ပိုက္ဆံရလိုျခင္းစသည္ျဖင့္ ထင္ရွားသည့္အရာတစ္ခုခုကို အေၾကာင္းျပႏိုင္ပါသည္။ ဤတြင္ ဂ်ာေအးသူ႔အေမရိုက္ေသာ အထက္ပါအဆိုအဆိုကို နစ္ေရွးက ေျပာခဲ့ေလသည္။ “အခ်စ္သည္ ဆင္ျခင္တံုတရားျပင္ပျဖစ္ေသာ ရူးသြပ္မႈတစ္ခုျဖစ္သည္” “ဆင္ျခင္တံုတရားျပင္ပ ရူးသြပ္မႈမ်ားတြင္လည္း အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္စံုတရာ ရွိသည္” သို႔ေသာ္.... “ထို႔ေၾကာင့္ အခ်စ္တြင္ အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္စံုတရာ ရွိသည္” ဟူသည့္ ယုတၱိေဗဒေကာက္ခ်က္တစ္ခု ခ်ႏိုင္မခ်ႏိုင္ဆိုသည္မွာ ျပႆနာ ျဖစ္ပါသည္။ ဤအတြက္ အေျဖသည္ ကၽြန္ေတာ့္တြင္ ရွိမေနပါ။

လူတစ္ေယာက္သည္ ၎၏ “အခ်စ္” ၌ အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္စံုတရာ ရွိေနသည္ဆိုသည့္အခ်က္ကို လက္ခံႏိုင္မည့္ပံု မေပၚပါ။ ကၽြန္ေတာ္လည္း လက္မခံႏိုင္ပါ။ အခ်စ္သည္ အခ်စ္သာျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းျပစရာ မရွိပါ။ ထို႔အတူ နစ္ေရွး၏ အဆိုကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္က အခု ခ်စ္ေနမိပါသည္။ ဘာေၾကာင့္ ခ်စ္ေနမိသလဲဆိုသည္မွာ ကၽြန္ေတာ့္တြင္ အေၾကာင္းျပခ်က္ မရွိပါ။ နစ္ေရွးကို သြားေမးရန္အတြက္မူ ကၽြန္ေတာ့္တြင္ ေနာက္ျပန္လွည့္ရန္ အခ်ိန္ ၁၀၉ ႏွစ္ လိုပါလိမ့္မည္။

◄ ေတဇာ ► ေအာက္တိုဘာ (၇) ၂၀၀၉

Comments

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ