Skip to main content

ေတာ္ရိေလ်ာ္ရိ ဖတ္စာ (၁)

စကားလံုး မူပိုင္ခြင့္

စာေရးဖို႔ ဟိုေတြးဒီေတြး ေတြးျဖစ္ရင္း ထိုဟိုေတြးဒီေတြးမ်ားကို ဘယ္လိုေခါင္းစဥ္ တပ္ရေကာင္းမလဲ ထပ္ေတြးရ ျပန္သည္။ အေတြးေတြက စနစ္တက် ဆင္ျခင္တံုတရားက ထြက္လာေသာ ေလးေလးနက္နက္ အေတြးမ်ား မဟုတ္။ ဟိုတစ္စဒီတစ္စ ေတာင္ေရာက္ေျမာက္ေရာက္ မ်ားသာ ျဖစ္ေလသည္။ ဒီေတာ့ “ေရာက္တတ္ရာရာ အေတြးမ်ား” ဟု ေခါင္းစဥ္တပ္ရေကာင္းမလား စဥ္းစားမိသည္။ မျဖစ္ေသး။ “ကိုရင္တာႏွင့္ ေရာက္တတ္ရာရာမ်ား” ဆိုတာက ရွိေသးသည္။ ဆရာတာႀကီး အလံုး (စကားလံုးကိုေျပာျခင္းသာ) ခိုးခ်တယ္ဟု စြပ္စြဲမွာ ေၾကာက္ရသည္။ “ကိုရင္ဇာႏွင့္ ေရာက္တတ္ရာရာမ်ား” ဆိုေတာ့လည္း သိပ္မနိပ္ေသး။ ဒါဆို “သူလုိကိုယ္လို ေမာင္ေတဇာ” ဆိုရင္ေရာ ဘယ္လုိေနမလဲ ေတြးၾကည့္ျပန္သည္။ ဦးေမာင္၀ဏၰအလံုးႀကီး (ဤတြင္လည္း စကားလံုးကိုသာ ေျပာျခင္းျဖစ္ပါသည္) ယူသံုးထားတယ္ ယိုးစြပ္ၾကဦးမည္။ ထီးထမ္းလမ္းေလွ်ာက္ေနေသာ လူတစ္ေယာက္ဆိုျပန္ရင္လည္း ဦးျမင့္သန္းအလံုးႏွင့္ ထပ္တူထပ္မွ် ျဖစ္ေနသည္။ သိပ္ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္မဟုတ္ဘဲ ခပ္လွ်ိဳလွ်ိဳ စကားလံုးေလးေတြမွန္သမွ် ဆရာသမားမ်ားက ဦးထားၿပီးၾကၿပီ။ ေတာ္ရိေလ်ာ္ရိအေတြးမ်ား၊ သမန္ကာလွ်ံကာ အယူအဆမ်ား... စသည္ျဖင့္ ကိုင္းညြတ္ေနေသာစပါးႏွံပမာ စိတ္ႀကိဳက္ေတြ႕သည့္ ေပစုတ္စုတ္စကားလံုးတစ္လံုး မေတြ႕ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနသည္။

တကယ္ေတာ့ “ကိုရင္ဇာႏွင့္ ေရာက္တတ္ရာရာ” ဟု တပ္လိုက္လည္း မည္သူမွ်ေတာ့ တရားစြဲႏိုင္မည္မထင္။ ေရာက္တတ္ရာရာေတြးတတ္သူမ်ားက ဦးတာႀကီးတစ္ေယာက္ထဲမွမဟုတ္ဘဲ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ေတာ့မျဖစ္ေသးပါဘူး။ ထို႔ေနာက္မွ စကားလံုးတစ္လံုးအား မူပိုင္ခြင့္ရွိသလား..စသည္ျဖင့္ ေရာက္တတ္ရာရာ ေတြးမိျပန္သည္။ တရားစြဲခြင့္မရွိေသာ္လည္း စာဖတ္သူမ်ားကေတာ့ အလကား စကားလံုးခါးပိုက္ႏႈိက္ေလး၊ အလစ္သုတ္ေလးဟု အနည္းဆံုး စိတ္တြင္းကေတာ့ စြပ္စြဲတာ ခံရႏိုင္သည္။ သူက စာေရးဆရာရင့္မႀကီး မဟုတ္လား။ ကိုယ္က ထီးထမ္းလမ္းေလွ်ာက္ေနေသာ လမ္းေပၚက လူတစ္ေယာက္၊ သူလိုကိုယ္လို လူတစ္ေယာက္ မဟုတ္လား။ (အာာာ ျဖစ္ျပန္ၿပီ) တစ္ဆက္တည္း သတိရသြားတာက “ကိုယ္ေရးတဲ့စာ ကိုယ္တာ၀န္ယူရမယ္” ဟူေသာ ျမန္မာ Blogger ေလာက၏ သံမဏိစည္းမ်ဥ္းႀကီးျဖစ္သည္။

မိမိေရးေသာစာ မိမိတာ၀န္ယူေသာ Blogger မ်ား

တစ္ခါတုန္းက တက္က်မ္းေယာင္ေယာင္၊ ျဖတ္လမ္းေယာင္ေယာင္ “စိတ္ခ်မ္းသာေပ်ာ္ရႊင္နည္း” ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ေရးထားသည့္ အခ်က္သံုးခ်က္အား ကၽြန္ေတာ္က ေ၀ဖန္ေရးေယာင္ေယာင္ႏွင့္ ေလကန္ေရးလုပ္လိုက္ဖူးသည္။ ဆရာသမားကလည္း ၾကက္ေခါင္းဆိတ္မခံ ကၽြန္ေတာ့္ကို ျပန္တြယ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ငပိန္းပီပီ... အဲဒါေလးေတြကို ကၽြန္ေတာ့္ဘေလာ့ဂ္ေပၚမွာ တင္ခ်င္လို႔ပါ။ ခင္ဗ်ားစာေတြပါ တစ္ပါတည္းတင္မွ ပီျပင္မွာ တင္ခြင့္ျပဳပါလားလို႔ ေလခ်ဳိေလးျဖင့္ခြင့္ေတာင္းသည့္အခါ အဲဒီ Blogger သံမဏိ စည္းကမ္းႀကီးကို နားျဖင့္ဆတ္ဆတ္ၾကားခဲ့ရသည္။ “ကၽြန္ေတာ္ေရးလိုက္တဲ့စာကို ဘယ္ေနရာမွာမဆို ယူသံုးခြင့္ရွိပါတယ္။ အဲတစ္ခုပဲ... ကိုယ္ေရးတဲ့စာအတြက္လည္း ကိုယ္တာ၀န္ယူႏိုင္ရမယ္” ဆိုပဲ။ စိတ္ထဲကေရာ အျပင္ကပါ အေတာ္ခ်ဥ္သြားမိသည္။ ဘယ္လိုမ်ားတုန္း... ကိုယ္ေရးတဲ့စာ ကိုယ္တာ၀န္ယူရမယ္ဆိုတာ...။ အေသအခ်ာ စဥ္းစားၾကည့္ၾကေစလိုပါသည္။

စကားလံုးအားျဖင့္ “ကိုယ္ေရးတဲ့စာ ကိုယ္တာ၀န္ယူတယ္” ဟု အားႏွင့္မာန္ႏွင့္ေျပာျခင္းေရာ နားေထာင္ရျခင္းပါ ေကာင္းပါသည္။ လူသူေလးပါး ေလးစားခ်င္စရာ၊ အထင္ႀကီးခ်င္စရာ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဘယ္လိုမ်ား တာ၀န္ယူမႈ ရွိပါသလဲ။ ကိုယ္ေရးတဲ့ အခ်က္အလက္တစ္စံုတရာ မွားသြားခဲ့သည္ရွိေသာ္ “ျပန္ေတာင္းပန္ျခင္း” အားျဖင့္ တာ၀န္ယူတာလား။ လက္ဖက္ရည္တိုက္မွာလား၊ ဘီယာတိုက္မွာလား။ Responsibility ကို လက္ေတြ႕နည္းလမ္းတက် စဥ္းစားၾကည့္ေစလိုပါသည္။ Blogger တို႔တြင္ Identity အထင္အရွားျပသထားျခင္းမရွိ။ လက္ေတြ႕ေလာကတြင္ မည္သူမည္၀ါမွန္း ေဖာ္ျပထားစရာ မလို။ ကၽြန္ေတာ့္အေနျဖင့္မူ “ဦးဉာဏ္၀င္းကို ဖိနပ္နဲ႔ေပါက္တဲ့ကိစၥကို နည္းေတာင္နည္းေသးတယ္ဟု ေျပာမိျခင္းဟာ မွားသြားပါတယ္။ ဘြာေတးပါ” ဟု “ျပန္လည္ေတာင္းပန္ျခင္း” သည္သာ အျမင့္မားဆံုး တာ၀န္ယူမႈျဖစ္ပါမည္။ (ဥပမာအားျဖင့္ ေျပာျခင္းသာျဖစ္သည္။ ထုိကိစၥကိုေထာက္ခံသည္တြင္ သံသယ တစ္စက္ကေလးမွ် ရွိမေနပါ)

တာ၀န္ယူမႈ (Responsibility)

ထို႔အတူ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ Blog မ်ား၏ Cbox မ်ားထဲတြင္ ညစ္ညစ္ညမ္းညမ္း ျဗဲလရမ္း ဆဲျခင္း၊ ဆိုျခင္းမ်ား ျမင္မေကာင္းေအာင္ ေတြ႕ေနရသည္။ နံမည္ေတာ့ မခံၾက။ ကိုညစ္စုတ္၊ ဦးရိုင္းစိုင္း စသည္ျဖင့္ နာမည္ေျပာင္မ်ားျဖင့္ ဆဲျခင္းမွ်သာျဖစ္သည္။ Virtual Identity ေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားရေသာ အက်ဳိးဆက္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ယဥ္ေက်းျခင္း၊ မယဥ္ေက်းျခင္းကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ တုိက္ရိုက္အခ်ဳိးက်ေန သည္ေတာ့မဟုတ္။ ေစာေစာကကိစၥကို ျပန္ေကာက္ရလွ်င္ “မိမိစာမိမိ တာ၀န္ယူသည္” ဆိုေသာ ရဲရင့္ျပတ္သားလွသည့္ အယူအဆမွာ ေစ့ေစ့ေတြးၾကည့္မွ ရယ္ရသည့္ ဟာသတစ္ပုဒ္ပမာသာျဖစ္ပါသည္။ အခ်က္အလက္မွားမ်ား၊ ဘာသာျပန္အက်ဳိးအပဲ့မ်ား၊ အသားလြတ္ ေစာ္ကားေမာ္ကားအေရးအသားမ်ား အတြက္ အျမင္မွန္ရသည္ဟုဆိုပါက “ျပန္လည္ေတာင္းပန္ျခင္း” ကိစၥသည္သာ အဆံုးစြန္ “တာ၀န္ယူမႈ” (Responsibility) ျဖစ္ပါသည္။ အယူအဆကြဲျပားျခင္းမ်ားအတြက္မူ တာ၀န္ယူမႈသည္ ရွိမေနပါ။ Agree to Disagree ကို လက္ခံႏိုင္ျခင္းသည္သာ အေျခခံအက်ဆံုး တာ၀န္ယူမႈျဖစ္ပါမည္။ “Agree to Disagree ကိစၥကို လက္မခံႏိုင္” ဟု ဆိုလွ်င္လည္း လြတ္လပ္စြာ ကြဲလြဲႏိုင္ပါသည္။

အကယ္၍ “တာ၀န္ယူမႈ” အေၾကာင္းေျပာခ်င္သည္ဆိုလွ်င္ “စာေပျဖင့္မႈိင္းတိုက္ေနေသာ၊ ပညာတတ္ဆန္ဆန္ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ ျပည္သူလူထုကို ဇေ၀ဇ၀ါျဖစ္ေစေသာ၊ တံုးသည္အသည္ညံ့သည္ဟု သြယ္၀ိုက္ေသာနည္းအားျဖင့္ ေစာ္ကားေနမႈမ်ား၊ ေရလိုက္လြဲအယူအဆမ်ားကို လွလွပပတန္ဆာဆင္ၿပီး ဆင္ေျခေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာျဖင့္ လူငယ္မ်ားယံုခ်င္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ စာေပတိုက္ပြဲဆင္ႏြဲေန ၾကေသာ သူမ်ားကို ၎တို႔တာ၀န္ရွိမႈ၏ အျပစ္ဒဏ္ကို ထိုက္ထိုက္တန္တန္ အျပစ္ေပးႏိုင္ေသာအခ်ိန္တြင္မွ ကၽြန္ေတာ္တို႔က တာ၀န္ရွိမႈ အေၾကာင္းေျပာၾကလွ်င္ ေကာင္းပါမည္။

ဘီလူးပံုျပင္

ထိုအေၾကာင္းမွဆက္၍ မၾကာေသးခင္ကဖတ္ခဲ့ေသာ ပံုျပင္ေလးတစ္ပုဒ္ကို သတိရမိလိုက္သည္။ လူသူမနီးသည့္ ရြာငယ္ေလးတစ္ရြာမွ အျခားရြာမ်ားသို႔ ခရီးသြားရာတြင္ ေတာအုပ္ႀကီးကို ျဖတ္ၿပီး သြားရသည္။ ထုိေတာတြင္ ဘီလူးမ်ားေသာင္းက်န္းေနသည္ဟု သတင္းႀကီးသည္။ ထိုရြာေလးတြင္ ေကာင္မေလးတစ္ေယာက္ရွိသည္။ သူမက အျခားရြာသို႔ ခရီးသြားစရာ ရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္ သူမက အလြန္ငယ္ေသးသျဖင့္ ရြာသားမ်ားက တားၾကသည္။ သူမက လက္မခံ။ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္သြားမည္ဟု ဆံုးျဖတ္ၿပီး ေတာအုပ္ထဲသို႔ ၀င္လာခဲ့သည္။

ေတာအုပ္အလယ္အေရာက္တြင္ လမ္းဆံုလမ္းခြ ႏွစ္ခုေတြ႕သည္။ ဘယ္လမ္းသြားရမလဲ သူမေတြေ၀ေနစဥ္မွာပင္ လမ္းတစ္ခုစီတြင္ ဘီလူးႀကီးႏွစ္ေကာင္ ရွိေနမွန္း သူမ သိလုိက္ရသည္။ ဘယ္ဘက္လမ္းက ဘီလူးႀကီးက စူးစူး၀ါး၀ါး ေအာ္ေနသည္။ ညာဘက္လမ္းက ဘီလူးႀကီးက ၿငိမ္သက္စြာ ရပ္ေနသည္။ ဘယ္ဘက္ ဘီလူးႀကီးက ေအာ္ေလ ေကာင္မေလးက ေၾကာက္လာေလျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္မွာပင္ ညာဘက္လမ္းက ဘီလူးႀကီးက သူမကို လက္ယပ္ ေခၚသည္။ သူမက ေၾကာက္ေၾကာက္ႏွင့္ အနားကပ္သြားမိသည္။ အနီးကပ္ေသေသခ်ာခ်ာၾကည့္မွ ထိုဘီလူးႀကီးက ဘီလူးပီပီ ႐ုပ္သိပ္မဆိုးလွ။ ၾကည့္ေပ်ာ္႐ႈေပ်ာ္ဘီလူးႀကီးဟု ဆိုရမည္။ ဘီလူးႀကီးက သူ႔ကို မေၾကာက္ဖို႔နဲ႔ သူ႔ေနာက္လိုက္ခဲ့ဖို႔ ႏွစ္သိမ့္သည္။ သူမ စိတ္သက္သာရာရသြားသည္။ ဤသည္ကို ျမင္ေသာ ကိုရုပ္ဆိုးဘီလူးႀကီးက ပိုမိုေဒါသထြက္လာဟန္ ရွိသည္။ ေဒါသတႀကီးႏွင့္ ေျခကိုေဆာင့္ၿပီး က်ယ္ေလာင္စြာ ေအာ္ဟစ္ေနသည္။ ေကာင္မေလးက ပိုမိုေၾကာက္ရြံ႕လာၿပီး ညာဘက္လမ္းက ဘီလူးႀကီး ဦးေဆာင္ရာသို႔ ခပ္သြက္သြက္ လုိက္သြားလိုက္သည္။ ဘီလူးေခ်ာႀကီးက သူမေရွ႕က ဦးေဆာင္သြားသည္။ အနည္းငယ္ေလွ်ာက္ မိေသာအခါ သူမ မသိုးမသန္႔ ခံစားလာရသည္။ သူမ ဆက္မလိုက္ခ်င္ေတာ့။ ဘီလူးေခ်ာႀကီးကို သူမေၾကာက္လာသည္။ ဘာေၾကာင့္မွန္းမသိဘဲ ယံုၾကည္မႈ မရွိေတာ့။ ဘယ္ဘက္က ဘီလူးႀကီးကလည္း စူးစူး၀ါး၀ါး ေအာ္ေနဆဲပင္။ သူမ ရုတ္တရက္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လိုက္ၿပီး ေနာက္ျပန္လွည့္ေျပးသည္။ ဘယ္ဘက္လမ္းကို ျပန္ေျပးသည္။ သူမ ဘယ္ဘက္လမ္းဆီသို႔ေရာက္ၿပီး မၾကာမီပင္ ညာဘက္လမ္းထဲသို႔ ေက်ာက္တံုးေတြ ၿပိဳဆင္းလာသည္။ သူမ ရွိေနမည့္ေနရာတည့္တည့္ျဖစ္ေလသည္။

“အဖ်က္ႏွင့္ အေၾကာက္”

ဤေတာ့မွ ကို႐ုပ္ဆိုးဘီလူးႀကီးကို သူမ ၾကည့္လိုက္မိသည္။ ဘီလူးပီပီ အမွန္ပင္ ႐ုပ္ဆိုးပါသည္။ ဘီလူးႀကီးက သူေစာင့္ေရွာက္ရာ ဘယ္ဘက္လမ္းအတိုင္း ေကာင္မေလးကို ေဘးမသီရန္မခေအာင္ ေခၚေဆာင္သြားခဲ့သည္။ လမ္းတြင္ ကို႐ုပ္ဆိုးဘီလူးႀကီးက သူမကို ေျပာျပသည္။ သူ၏နာမည္က “အေၾကာက္” ျဖစ္ေလသည္။ သူ၏ တာ၀န္က လူေတြကို ေၾကာက္ေအာင္ေျခာက္ဖို႔သာျဖစ္ေလသည္။ အႏၱရာယ္ေပးဖို႔မဟုတ္။ သို႔ေသာ္ ညာဘက္လမ္းက ဘီလူးကေတာ့ “အဖ်က္” ျဖစ္ေလသည္။ သူက ဘီလူးျဖစ္ေသာ္လည္း ၾကည့္ေပ်ာ္ရႈေပ်ာ္ ရွိသည္။ ကူညီခ်င္ေယာင္ေဆာင္သည္။ သို႔ေသာ္ အသက္ပါႏႈတ္ယူမည့္လမ္းကို ေခၚသြားမည့္သူသာ ျဖစ္ေလသည္။ ေကာင္မေလးသည္ ထိုခရီးမွရြာသို႔ျပန္ေရာက္လာေသာအခါ အရင္တုန္းကကဲ့သို႔ ငယ္ရြယ္သည့္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ရင့္က်က္တည္ၿငိမ္သည့္ မိန္းမပ်ဳိတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာခဲ့ေလသည္။ သူမသည္ “အေၾကာက္” ႏွင့္ “အဖ်က္”ကို သိခဲ့ၿပီးေလၿပီ။ တဒဂၤအေၾကာက္ကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ခဲ့လွ်င္ လမ္းမွန္သို႔ ေရာက္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ဤတြင္ ပံုျပင္ေလး ၿပီးဆံုးသြားခဲ့ပါသည္။

ဤပံုျပင္ေလးကို “ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး” ႏွင့္ ပမာျပဳၾကည့္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို “ေထာက္ခံ” သည့္လမ္းႏွင့္ “မေထာက္ခံ” သည့္လမ္း လမ္းႏွစ္သြယ္ရွိေနသည္ဆိုလွ်င္… မေထာက္ခံသည့္လမ္းသည္ “အေၾကာက္တရား” ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ရုပ္ဆိုးသည့္ဘီလူးႀကီး ေစာင့္ၾကပ္ေနသည့္ လမ္းပမာ ေလွ်ာက္လွမ္းရန္ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းပါလိမ့္မည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ညာဘက္တြင္လည္း “ဘီလူးေခ်ာႀကီး” က လက္ယပ္ ေခၚေနပါသည္။ “ကိုရုပ္ဆိုးဘီလူးႀကီး” ကိုေၾကာက္စိတ္ႏွင့္တစ္ၿပိဳင္တည္းတြင္ “ဘီလူးေခ်ာႀကီး” ၏ ေသြးေဆာင္မႈကို ငယ္ရြယ္သည့္ေကာင္မေလးပမာျဖစ္သည့္ ျမန္မာလူငယ္မ်ား အငိုက္မိသြားႏိုင္ပါသည္။ “လက္ေတြ႕အလုပ္ျဖစ္ေရးလမ္းစဥ္” (Pragmatism) “အျဖဴအမည္း ေတြးနည္း” (Black & White Thinking) “ႏိုင္-ႏိုင္ ဆက္ဆံေရး” (Win Win Relationship) “ငါသူ ခြဲျခားမႈ” (Us Them) စသည့္ ေရႊရည္စိမ္ ပညာတတ္ ဆန္ဆန္စကားလံုးမ်ား စီခ်ယ္ထားသည့္ စကားမ်ားေျပာေနသည့္ “ဘီလူးေခ်ာႀကီးမ်ား” ေျမာက္မ်ားစြာ ရွိေနပါသည္။ ဤသည္ကုိ ေရွာင္ရွားႏိုင္ရန္ လိုသည္ဟု ခံယူပါသည္။ သို႔ေသာ္ အေၾကာက္တရားကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာ္လႊားႏိုင္ရပါလိမ့္မည္။ “အဖ်က္တရား” ကိုေရွာင္ရွားႏိုင္ရန္ “အေၾကာက္” ကို ရင္ဆိုင္ရပါလိမ့္မည္။

ဥပမာေပးျခင္းမ်ား အေၾကာင္း (Metaphor)

ဆက္မိ၍ “ဥပမာ” (Metaphor) မ်ားအေၾကာင္း အနည္းငယ္ ေျပာလိုပါသည္။ အြန္လိုင္းေပၚ၊ စာမ်က္ႏွာေပၚမွ ျငင္းခုန္ရန္ျဖစ္ျခင္းမ်ားတြင္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ “တစ္ခုတည္းေသာေရြးခ်ယ္စရာ” ဟု ယူဆသူမ်ားကို ေတြ႕ရပါသည္။ No Option ျဖစ္မည္။ Alternative နည္းလမ္းမရွိ။ (သည္းခံၾကပါ။ စကားလံုးမ်ားႏွင့္ လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္သည့္ေရာဂါသည္ ကၽြန္ေတာ္လည္း ကူးေနၿပီလားမသိ။ ႐ိုက္မိ႐ိုက္ရာ English စကားလံုးေတြ ရိုက္ထားျခင္းမွ်သာ) သူတို႔ျပသည့္ ဥပမာေကာင္းေလးတစ္ခု ေျပာပါရေစ။ “မုန္တိုင္းတိုက္ေနခ်ိန္မွာ အိမ္ေခါင္မိုး မိုးယိုေနတယ္ဆိုၿပီး ၀င္မခိုရင္၊ မိမိသာ မိုးစိုမွာျဖစ္ပါသည္။ ေခါင္က မလံုေသာ္လည္း အျပင္မွာရပ္ေနသည္ထက္စာရင္ေတာ့ သက္သာႏိုင္သည္။ ထို႔အတူပင္ အျခားေရြးစရာ လမ္းမရွိခိုက္တြင္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲဟူသည့္ ေခါင္ေပါက္ေနသည့္ အိမ္ေလးထဲတြင္ပင္ ေခတၱအားျဖင့္ ၀င္ေရာက္ ခိုလႈံသင့္သည္။ ၿပီးရင္ ခါးေတာင္းေျမွာင္ေအာင္ႀကိဳက္ၿပီး ေခါင္ကိုတက္ဖာခ်င္လည္း ဖာေပါ့။ ဒီလိုမ်ဳိးဥပမာေပးသည္။ အရမ္းနားေထာင္ေကာင္းသည့္ ဥပမာ ျဖစ္ပါသည္။

သို႔ေသာ္ အခ်က္တစ္ခ်က္ က်န္ခဲ့ပါသည္။ အိမ္ေခါင္မိုးတြင္ အေပါက္တစ္ခုျဖစ္သြားၿပီဆိုလွ်င္ မုန္တိုင္းတိုက္ေနစဥ္အတြင္း ထိုအေပါက္မွ ေလ၀င္ၿပီး အိမ္ပါ ၿပိဳတတ္ပါသည္။ အိမ္ၿပိဳလွ်င္ အိမ္ထဲရွိလူမ်ား ပိေသပါလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တကယ့္လက္ေတြ႕တြင္ အျပင္တြင္ေနျခင္းက ပိုအႏၱရာယ္ကင္းပါသည္။ ဤ အခ်က္အလက္အမွန္မ်ားကို အဆိုပါဥပမာတြင္ ခ်န္ခဲ့သည့္အခ်ိန္တြင္ ဥပမာသည္ အရမ္းလွပေနၿပီး ယံုခ်င္စရာ အလြန္ေကာင္းေနေတာ့သည္။ ဤသည္မွာပင္ ဥပမာေဆာင္ျပျခင္း (Metaphor) မ်ား၏ အားနည္းခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ စကားတတ္သူ၊ စာဖတ္မ်ားသူက ႀကိဳက္သလို စႏိုးတာ၀ါကို ႏို႔မလိုင္လုပ္သလို လုပ္ျပႏိုင္သည္။

လွပေသာကေလးမႏွင့္ AIDS ေရာဂါ

အလားတူ လွတပတ ဥပမာေလးတစ္ခု ထုတ္ျပလိုပါေသးသည္။ AIDS ေ၀ဒနာရွင္မ်ား ေသာက္ရသည့္ ARV ေဆးႏွင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို ညီမွ်ျခင္း ထိုးသည္။ အလြန္ေခ်ာေမာလွပေသာ ေကာင္မေလး (ျမန္မာႏိုင္ငံ) ကို ရမၼက္သမားလူရမ္းကားႀကီး (ဘယ္သူရွိမလဲ... စစ္အစိုးရေပါ့) က မုဒိန္းက်င့္လိုက္သည္။ ေကာင္မေလး ေအ့စ္ကိုက္သြားသည္။ ပိန္ခ်ဳံးခ်ိနဲ႔ၿပီး ပင္ကိုယ္ အလွအပမ်ား ကြယ္ေပ်ာက္သြားရသည္။ ဤတြင္ ကိုရမ္းကားက သနားသြားသည္ ဆုိ၏။ ေကာင္မေလးအား ARV (ေရြးေကာက္ပြဲ) ေဆးတိုက္သည္။ ေကာင္မေလး အေနျဖင့္ ကိုရမ္းကားကို ယံုၾကည္မႈမရွိ၊ ယံုၾကည္မႈမရွိျခင္းေၾကာင္း ေဆးအတုလားအစစ္လား သံသယ ၀င္သည္။ ကိုရမ္းကား တိုက္သည့္ေဆးကိုေတာ့ မေသာက္။ “အေသခံသြားမယ္” ဟု ေတြးသည္ ဆို၏။ သို႔ေသာ္ အေသခံလို႔လည္း ကိုယ္ပဲေသရံုသာရွိမည္။ ကိုရမ္းကားက ဘာမွ်ျဖစ္မည္မဟုတ္။ ဤသို႔ ဒြိဟ (Dilemma) ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနကို ပံုေဆာင္ျပထားသည္။ ေသာက္လိုက္မိလို႔ သက္သာသြားပါကလည္း ကိုရမ္းကားက ဒီကေလးမ ငါကယ္တင္လိုက္ ရတာဟု ပဏာယူမည္ကိုလည္း ေတြးပူသည္ဆို၏။ ေဆာင္းပါးရွင္က ေသာက္သင့္၏၊ မေသာက္သင့္၏ အေျဖမေပးထားပါ။ စဥ္းစားစရာ ေကာင္းလွေၾကာင္းသာ သူကဆိုသည္။ ဟုတ္ပါသည္။ စဥ္းစားစရာ ေကာင္းလွပါသည္။ သို႔ေသာ္....

“ယံုၾကည္မႈ မရွိေသာေၾကာင့္ သံသယ၀င္သည္” ဟူေသာ အခ်က္သည္ လံုးလံုးလ်ားလ်ား အမွားသာ ျဖစ္ပါသည္။ “၂၀၁၀ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း” ဆိုသည့္ အစိမ္းပုတ္ပုတ္စာအုပ္ကို ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာမွ ၂၀၀၀ က်ပ္ (မူရင္းေစ်းဟုတ္မဟုတ္မသိ၊ ကၽြန္ေတာ္အလြန္လိုခ်င္ေနေၾကာင္း သိသျဖင့္ တစ္အုပ္ထဲက်န္ေတာ့သည္ဆိုကာ ၂၀၀၀ က်ပ္ျဖင့္ ေရာင္းလိုက္ပါသည္) ေပး၀ယ္ကာ ဖတ္ၾကည့္ဖူးပါသည္။ ႏိုင္ငံေရးအေၾကာင္း ေလာက္ေလာက္လားလား နားမလည္သူတစ္ေယာက္ အေနျဖင့္ေတာင္ ဖတ္ရသည္မွာ အလြန္ရုပ္ဆိုးပါသည္။ စစ္တပ္စစ္တပ္စစ္တပ္ခ်ည္းသာ ထပ္ေနၿပီးျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္သာ အမိ၊ တပ္မေတာ္သည္သာ အဖ၊ တပ္မေတာ္သည္သာ ပေထြး၊ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ခြဲျခားမရစသည္ျဖင့္... ဤသို႔ေသာအခ်က္မ်ားမွာ အလြန္ရွင္းလင္းၿပီးျဖစ္ပါသည္။ စစ္တပ္အေပၚ ယံုၾကည္မႈမရွိျခင္းေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲအေပၚ သံသယ၀င္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ ခ်ျပသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုကကို ကေလးကစားထားသည့္ အေရးအသားမ်ဳိးျဖစ္ေသာေၾကာင့္သာ “လက္မခံႏိုင္ျခင္း” ျဖစ္ပါသည္။ ေဆာင္းပါးရွင္က ဤအခ်က္ကို ေက်ာ္လႊားသြားၿပီး လိုသေလာက္သာ ခ်ျပထားသည္။

ကေလးစကားျဖစ္ေသာ္လည္း အလြန္ေသခ်ာ သည့္စကားတစ္ခြန္းထပ္ေျပာရလွ်င္ ARV ေဆး၏ အစြမ္းထက္မႈေၾကာင့္ ေကာင္မေလး ျပည့္ျပည့္ၿဖိဳးၿဖိဳးႏွင့္ ျပန္လည္ လွပလာသည္ဆိုလွ်င္လည္း ကိုရမ္းကားက ကြန္ဒံုအားကိုးျဖင့္ လြန္က်ဴးဦးမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ စင္စစ္ ေဆးတိုက္ျခင္းသည္ပင္ ပတ္၀န္း က်င္က လက္မခံႏိုင္ေတာ့သျဖင့္ အသက္႐ွဴေပါက္ေခ်ာင္ေအာင္ တိုက္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ သနားသြားလို႔ ဆိုသည္မွာ ခြက္ထိုးခြက္လွန္ ရယ္စရာသာျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေဖ်ာက္ျပစ္ၿပီး လိုသေလာက္ျပၿပီး ေတြးခိုင္းေသာ ဥပမာသည္ ေစ့ေစ့မေတြးဘဲ ေတာ္ရံုတန္ရံုေတြးသူ လူငယ္မ်ားအတြက္ အႀကီးအက်ယ္ လမ္းလြဲသြားေစႏိုင္သည္။

စင္စစ္ ဤသို႔ ဥပမာ (Metaphor) မ်ားကို တစ္ခုခ်င္း လိုက္လံေခ်ဖ်က္ေနရလွ်င္ ဆံုးႏိုင္မည့္မပံုေပၚပါ။ ဆိုလိုရင္းက ဥပမာမ်ားသည္ လက္ေတြ႕ဘ၀ကို ပမာျပဳႏိုင္ေသာ္လည္း “ထပ္တူက်မႈ” ရွိမေနျခင္းကို ေျပာလို ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ကာလမသုတ္ကို လက္ကိုင္ထားၿပီး “ဆင္ျခင္တံုတရား” ကို (ေသးေသးႀကီးႀကီး၊ ဆင္ျခင္ၾကည့္ဖို႔သာ အဓိက) ကိုယ္ႏွင့္မကြာ ေဆာင္ထားၿပီးသာ ေလ့လာသင့္ပါသည္။


◄ ေတဇာ ►

Comments

  1. ဆက္ဗ်ာ.....အျခား တဘက္မွ ဆင္ျခင္ရန္ အေၾကာင္းမ်ားကုိ ပုိသိရတာေပါ့...
    ကုိေတဇာက ကုိတာနဲ႔ စတာဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း..ကုိတာ့ အလုံးနဲ႔ပဲ မန္႔ရတာေပါ့......:)

    ReplyDelete
  2. ေတာ္ရိေလ်ာ္ရိမုိ႕လို႕ေပပဲေနာ္.. ေသေသသပ္သပ္ဖတ္စာဆုိ ဘယ္႕ႏွယ္မ်ားေနမလဲမသိ...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Reynold Aquino, Leading Water Treatment Expert, Announces Unprecedented Black Friday Deals on Premium Water Filters

Los Angeles, California – November 25, 2024  – Reynold Aquino, a renowned authority in water treatment and a prolific writer on water purification technologies, today announced an exclusive Black Friday sale on a range of high-performance water filters. This limited-time offer provides consumers with an exceptional opportunity to access top-tier water filtration systems at significantly reduced prices, ensuring healthier and cleaner water for households across the nation. Aquino, whose expertise is widely recognized through his insightful articles and in-depth analyses of water treatment devices, emphasizes the importance of quality water filtration for overall well-being. "With growing concerns about water contaminants, investing in a reliable water filter is no longer a luxury but a necessity," says Aquino. "Our Black Friday sale is designed to make premium water filtration accessible to everyone, ensuring families can enjoy the peace of mind that comes with knowing ...

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ...

အားနာရင္ ခါးပါတယ္

“အားနာရင္ ခါးပါတယ္” ဆိုတဲ့ ျမန္မာစကားပံုေလးတစ္ခု ရွိပါေရာလား။ ျမန္မာပံုျပင္ေတြရဲ႕ထံုးစံအတိုင္း သူနဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့ ပံုျပင္ေလးတစ္ပုဒ္လည္း ရွိေလရဲ႕။ ပံုျပင္ေလးရဲ႕နာမည္က “အားနာရင္ ခါးပါ” တဲ့။ ဟိုေရွးေရွးတုန္းက သိပ္ခ်စ္ၾကတဲ့ သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္ ရွိၾကတယ္တဲ့။ သူတို႔အိမ္ေထာင္က်ေတာ့ ေမြးလာတဲ့ သားသမီးခ်င္း လက္ထပ္ၾကမယ္လို႔ ကတိထားၾကတယ္ဆိုပဲ။ ခက္ခ်င္ေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္လံုး ေမြးၾကတာ မိန္းကေလးေတြခ်ည္းျဖစ္ေနေရာ။ ဒီကေလးမေတြ အရြယ္ေရာက္ေတာ့ ကတိအတိုင္း လက္ထပ္ေပးခ်င္ေပမဲ့ ဘယ္လိုမွမျဖစ္ႏိုင္တာမို႔ သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္လံုး စိတ္မေကာင္းျဖစ္ေနၾကတယ္တဲ့။ ဒီမွာတင္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ဟာ ခုလိုေတြးေနမိတယ္တဲ့…။ “အင္း.. ငါသာ ေယာက္်ားေလးျဖစ္ရင္၊ သိပ္ေကာင္းမွာ၊ ဒါဆိုရင္ အေဖလည္း စိတ္မညစ္ရေတာ့ဘူး” ဒီလို ကေလးမေလးရဲ႕ ညည္းသံကိုၾကားေတာ့ သူတို႔အိမ္နားက ေညာင္ပင္ေစာင့္ ႐ုကၡစိုးႀကီးဟာ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိတယ္တဲ့။ ဒီ႐ုကၡစိုးႀကီးက သိပ္စိတ္ေကာင္းရွိတာ။ သိပ္လည္း အားနာတတ္တာဆိုပဲ။ ၾကံရာမရတဲ့ မိန္းကေလးလည္း ေညာင္ပင္ႀကီးေအာက္ လာၿပီး ခုလိုေတာင္းပန္သတဲ့။ “႐ုကၡစိုးႀကီးရယ္၊ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ သံုးလေလာက္ ေအာက္ပိုင္းခ်င္းလဲရေအာင္ပါ၊ ကၽြန္မ မဂၤလာေဆာင္ၿပီးရင္ ျ...