Skip to main content

ျပန္လမ္းမရွိ

ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္အေၾကာင္း ေရးဆြဲထားတဲ့ ပံုမွန္ကာတြန္းမ်ားတြင္ အျမဲတမ္း ေရွ႕သို႔သာ ေမွ်ာ္ၾကည့္ၾကသည္။ ငါးတစ္ေကာင္ ပင္လယ္ထဲမွ ခုန္တက္လာၿပီး လမ္းေလွ်ာက္သည္။ တျဖည္းျဖည္းျဖင့္ ပို၍ပို၍ အေပၚသို႔ မတ္မတ္ေျဖာင့္ေျဖာင့္ ျဖစ္လာသည္။ သို႔မဟုတ္ လူသားတူမ်ဳိးစိတ္မ်ား မ်ဥ္းတန္းအတိုင္း ေလွ်ာက္ေနမည္။ တစ္ခုခ်င္းစီမွာ ပို၍ပို၍ ေထာင္မတ္လာၿပီး ေနာက္ဆံုးတြင္ လူသားအသြင္အျပင္ ျဖစ္သြားမည္။ အျမဲတမ္း ဤသို႔သာ အမွန္တရားျဖစ္မည္ဟု ကၽြန္ေတာ္တို႔ ယူဆခဲ့ၾကသည္။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္စကားရပ္အရ အခ်ိန္၏ျမားဦးသည္ အေရွ႕သို႔သာ ဦးတည္ေနေပသည္။

သို႔ေသာ္ မၾကာေသးခင္ကအထိ သိပၸံပညာရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ၁၉၀၅ ခုႏွစ္က ပထမဆံုးအဆိုျပဳခဲ့ေသာ အဆိုပါ ဇီ၀ေဗဒဥပေဒသကို အမွန္တကယ္ စမ္းသပ္မၾကည့္ဖူးခဲ့ေသးပါ။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သည္ ေျပာင္းျပန္ ျပန္မစီးႏိုင္ဘူးလား။ ဇီ၀ျဖစ္စဥ္ႀကီးတစ္ခုလံုးသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ ျမစ္ဖ်ားခံလာရာ ဘိုးေဘးဘီဘင္ မ်ဳိးစိတ္မ်ားဆီသို႔ ျပန္လည္ဆင္းသက္သြားမည္ဟု မည္သူမွ် မေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကေပ။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ပရိုတိန္းမ်ားသည္ မည္သို႔ပါလဲ။ တူညီေသာအေျခအေနတစ္ရပ္တြင္ ေနာက္ျပန္ေရြ႕ေလ်ာ ဖို႔ရာ နည္းလမ္းမေတြ႕ႏိုင္ဘူးလား။


အေျဖက “မရွိပါ” ဟု ထြက္လာသည္။

ေအာ္ရဂြန္ (Oregon) တကၠသိုလ္ သုေတသနအဖြဲ႕က Glucocorticoid Receptor ဟု ေခၚသည့္ ပရိုတိန္းကို ေနာက္ျပန္ႏိုင္ရန္ အထူးျပဳ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကသည္။ ယေန႔ေခတ္လူသား၏ ဆဲလ္တည္ေဆာက္မႈပံုစံကို ထုတ္လုပ္လိုက္ေသာ ဘုိးေဘးဘီဘင္တို႔၏ အေျခအေနသို႔ ေျပာင္းျပန္စီးၿပီး ျပန္လွည့္ႏိုင္ေစရန္ျဖစ္သည္။ ေျပာင္းလဲမႈတြင္ အဆင့္ႏွစ္ဆင့္ရွိေၾကာင္း သူတို႔ ရွာေဖြေတြ႕ရွိရသည္။ တသီးတျခားစီျဖစ္ေသာ ေျပာင္းလဲျခင္း အုပ္စုႏွစ္စုျဖစ္သည္။ ျပႆနာက ကြဲျပားေနေသာ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္စဥ္ ကလပ္စတာအုပ္စုတစ္ခုစီတြင္ ဆဲလ္အေသမ်ားကိုသာ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။ မည္သည့္အုပ္စုကို အရင္ေရြးေရြး ရွင္သန္ႏိုင္ျခင္းမရွိေၾကာင္း Nature မဂၢဇင္းသို႔ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ တနည္းအားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ ပရိုတိန္းသည္ ဘိုးေဘးမ်ား၏ဇီ၀ျဖစ္စဥ္မ်ားဆီသို႔ ဦးတည္သြားႏိုင္သည့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္သည့္ အေျခတစ္ရပ္ကို သဘာ၀အရ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ျခင္း မရွိဟု ဆိုရမည္။

ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သည္ အနာဂတ္ဆီသို႔ တံခါးဖြင့္ေပးခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ အဆိုပါတံခါးမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ ေနာက္ေက်ာတြင္ ခိုင္ျမဲစြာ ပိတ္ဆို႔သြားၿပီ ျဖစ္ဟန္တူပါသည္။

◄ ေတဇာ ► ေအာက္တိုဘာ (၁၀) ၂၀၀၉
Source: IHT

Comments

  1. စာဖတ္သူOctober 11, 2009 at 5:13 AM

    ခုတေလာ ဘာသာျပန္ေတြကို ၾကည္႔ၿပီး ဘာသာတရားေတြ။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ေတြမွာ စိတ္ေတာ္ေတာ္ညြတ္ေနတယ္လို႔ ထင္မိပါတယ္။
    ထပ္ႀကိဳးစားပါ။ ဘုန္းႀကီးျဖစ္ဖို႔ နီးေနၿပီ :P

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ဂမၻီရၾကက္ေျခ

ဤကမၻာေျမကို ေနာက္သို႔လွည့္ခိုင္းၿပီး အရာရာအသစ္ကျပန္စခြင့္ရွိရင္ အရင္လိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ရွင္သန္အားေမြးလိုက္ခ်င္… ။ (ေက်ာ္ဟိန္း) အ၀တ္အထည္ ကိုယ္တစ္ခုဟူေသာ စကားမွ (ေသးေသးေကြးေကြး) ကိုယ္ခႏၶာတစ္ခုသာ အက်ဳံး၀င္ၿပီး အ၀တ္အစားမွ်ပင္ မကပ္ဘဲ ေမြးဖြားလာခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခုအျဖစ္ ဤကမၻာေျမႀကီးတြင္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာဟူ၍ လက္သီးဆုပ္လိုက္သည့္အခါတိုင္း လက္ဖ၀ါးထဲတြင္ က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ဆုပ္ကိုင္မိေနေသာ ဂမၻီရၾကက္ေျခတစ္ခုသာ သူ႔ တြင္ရွိသည္။ လက္ဖ၀ါးျပင္တြင္ နက္႐ႈိင္းထင္ရွားစြာ ေနရာယူထားေသာ ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခု။ လက္သီးဆုပ္လိုက္ခ်ိန္တိုင္း ထိုအရာအား ဆုပ္ကိုင္ေနမိေၾကာင္း သူ အစဥ္အျမဲ သတိျပဳေနခဲ့မိသည္။ ထိုအရာသည္ သူ၏ ပိုင္ဆိုင္မႈစစ္စစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေမြးရာပါ ဥစၥာဓန ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ သူက ေရြးခ်ယ္ ရယူထားခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အလိုလိုရရွိခဲ့ေသာ စြမ္းအင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ေရးျခစ္ထားေသာ သာမန္ၾကက္ေျခခတ္တစ္ခုမွ် မဟုတ္ဘဲ စြမ္းအင္တစ္မ်ဳိး ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ေမွာ္ဆန္ဆန္အမွတ္အသားတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းစြာ သိရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုစြမ္းအင္သည္ သူကိုယ္တိုင္ ေရေရရာရာ မသိရသည့္ အရပ္တစ္ခ

အ႐ူးေရာဂါႏွင့္ မ႐ူးတ႐ူးျပႆနာ

အဂၤလိပ္စကားတြင္ “ရူး” သည့္အေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလိုသည့္အခါ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ခါျပန္ မစဥ္းစားဘဲ ပါးစပ္သင့္ရာ အလြယ္တကူ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းတတ္သည့္ စကားလံုး ႏွစ္လံုးရွိပါသည္။ Psychotic ႏွင့္ Neurotic တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစကားတြင္မူ ႐ူးသည္၊ စိတ္မႏွံ႔ျဖစ္သည္၊ က်ပ္မျပည့္ျဖစ္သည္၊ ေဂါက္သည္ မွအစ အခုေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ အသံုးအျဖစ္ ဆိုက္ကို၀င္သည္ ဟုပါ ကျပားအသံုးအႏႈန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲလာၾကသည္။ Psychotic ကို “အျပင္းစား စိတ္ေရာဂါ”၊ Neurosis ကို “အႏုစား စိတ္ေရာဂါ” ဟု ေက်ာင္းတုန္းက အလြယ္ မွတ္ခဲ့ရဖူးသည္။ “ကုမရသည့္ အရူး“ ႏွင့္ “ကု၍ရသည့္ အရူး” ဟုလည္း မွတ္သားဖူးသည္။ စိတ္ပညာအရ “အရူးေရာဂါ” Psychosis ႏွင့္ “မရူးတရူး ျပႆနာ” Neurosis  တို႔၏ ကြဲျပားပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။ Psychosis (အ႐ူးေရာဂါ) စိတ္ပညာရပ္ ေဘာင္အတြင္း အက်ံဳး၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္ေသာ Psychosis သည္ ပံုမွန္ လူမႈေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္လာေစသည့္ အရွိတရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ခ်က္ ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ စိတ္အေျခအေနကို ေခၚညႊန္းသည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလံုးကို Ernst Von Reuchtersleben   ဆိုသူက “ရူးသြပ္မႈ”

“တပင္ေရႊထီး၏ အပ္စိုက္စမ္းသပ္မႈ”

“လက္သည္းၾကားတြင္ အပ္စိုက္၍ တူႏွင့္ရိုက္ကာ စမ္းသပ္၏။ ေနာက္မတြန္႔သူကိုသာ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္၏” ငယ္စဥ္ဘ၀က ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ဒီလို သင္ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာ့ရာဇ၀င္သူရဲေကာင္း ဘုရင့္ေနာင္...လို႔ ကာလအေတာ္ၾကာကထဲက ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္မွားေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ေ၀ဖန္မယ္လုပ္ေတာ့ မေသခ်ာတာနဲ႔ ေမးစမ္းၾကည့္ေတာ့လည္း အေျဖမွန္မရခဲ့ဘူး။ ျမန္မာ၀ီကီကိုလည္း ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အမွန္က ဒီလိုစမ္းသပ္တဲ့ ျမန္မာဘုရင္ဟာ “တပင္ေရႊထီး” ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ျမန္မာ၀ီကီမွ တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ နန္းတက္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၊ အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္လွ်င္ တပင္ေရႊထီးမွာ နားထြင္းျခင္း၊ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း အမႈတို႕ကို ျပဳခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့သည္။ထိုသို႕ေသာအခ်ိန္တြင္ တပင္ေရႊထီးမွာ ထူးဆန္းေသာ အၾကံတို႕ျဖစ္လာသည္။ အျခားမဟုတ္၊ ရန္သူဟံသာဝတီ မင္း သုရွင္တကာရြတ္ပိ၏ ပိုင္နတ္ေနျပည္ေတာ္အနီးတြင္ရွိသည့္ ေရႊေမာေဓာ ဘုရားရင္ျပင္တြင္ ထိုနားထြင္းျခင္း၊ ေသွ်ာင္ထံုးျခင္း တို႕ကို ျပဳလုပ္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာမွဴးမတ္တို႕က အလြန္ရန္မ်ားလွသည္ေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ မစြန္႕စားရန္ ေလွ်ာက္တင္ေသာ္လည္း၊ ေယာက္ဖေတာ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာက ဆႏၵရွိလွ်င္ သြ